Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Chartio

Bordsben, ett huvudbry...

Rekommendera Poster

Hejsan

Var på Biltema härom veckan och köpte en bordsskiva av denna modell att ha i båten;
http://biltema.se/sv/Bat/Teak/Ovrigt/Bordsskiva/

Saken är dock sådan att vi inte har några ben (jo vi, men inte bordet), och kände inte för att betala de 900:- de skulle ha för sitt på Biltema.

Det är en H-båt bordet ska in i, och tanken är väll att man gör Ett ben, men Två olika ställen där du kan fästa det; Salongen samt i sittbrunnen.

Någon som har något tips? Hur har ni löst detta problem? Smarta och gärna billiga förslag välkomnas hjärteligt!

/Christofer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett skott i salongen där du kan kroka fast bordet och fälla ut ett ben som sitter skruvat under skivan?

I sittbrunnen blir det lite jobbigare då du måste ha två ben, bordet alltså. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min storfidra hade en tidigare ägare gjort ett fiffigt beslag som satt på bordet och i akterkant på sittbrunnen. Det fanns två typer av rör.

I salongen var det fastsatt två rörstumpar under och igenom durkarna och det fanns två rostfria något i överkant vinklade rör, så att bordet antingen stod mitt mellan kojerna eller skjutas in över SB koj

I sittbrunnen satte beslaget i bordets bakkant i två hål i bakkant sittbrunnen, se bifogad bild och det fanns ett kortare rör med en gummisko i underkant. Röret sattes i och låstes fast med en vingmutter i det ena beslaget på bordet och vilade mot sittbrunnens durk.

Beslaget för sittbrunnen satt på en tun plyfaskiva som kunde skjutas in i spår på två trälister som satt på det stora bordet. Jag använd aldrig fästet till sittbrunen eller det lilla bordet i Storfidran, varför det stod i min snickeriverkstad.

Den tidigare ägaren hade  varit reparatör på Rönnskärsverken. Duktig på att svetsa och allehanda arbeten. Skall man leja till en sådant arbete är nog 900 kr en spott i havet.

Lagunafäste är inget dumt alternativ.

tommy

post-945-1394236650,1402_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min facil skrotade jag original bordet vilket jag mest tyckte var i vägen under färd m motor eller segel. Så vi införskaffade 1st lagun stativ m2 st xtra fästen, dels monterades det ena mot en förstärkt kojsida o det andra i sittbrunnen.Då kan man få fritt vid matlagn  samt då det är sovdags ,und gång är bordet mestadels undanstuvat i en stickoj. Oftast äter man ju iallafall  i sittbrunnen.Så löste vi bords problmatiken, och fick en större ruff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min facil skrotade jag original bordet vilket jag mest tyckte var i vägen under färd m motor eller segel. Så vi införskaffade 1st lagun stativ m2 st xtra fästen, dels monterades det ena mot en förstärkt kojsida o det andra i sittbrunnen.Då kan man få fritt vid matlagn  samt då det är sovdags ,und gång är bordet mestadels undanstuvat i en stickoj. Oftast äter man ju iallafall  i sittbrunnen.Så löste vi bords problmatiken, och fick en större ruff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...