Chartio 0 Postad 19 Mars , 2011 Hejsan Var på Biltema härom veckan och köpte en bordsskiva av denna modell att ha i båten;http://biltema.se/sv/Bat/Teak/Ovrigt/Bordsskiva/ Saken är dock sådan att vi inte har några ben (jo vi, men inte bordet), och kände inte för att betala de 900:- de skulle ha för sitt på Biltema. Det är en H-båt bordet ska in i, och tanken är väll att man gör Ett ben, men Två olika ställen där du kan fästa det; Salongen samt i sittbrunnen. Någon som har något tips? Hur har ni löst detta problem? Smarta och gärna billiga förslag välkomnas hjärteligt! /Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 19 Mars , 2011 Har du ett skott i salongen där du kan kroka fast bordet och fälla ut ett ben som sitter skruvat under skivan? I sittbrunnen blir det lite jobbigare då du måste ha två ben, bordet alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Mars , 2011 På min storfidra hade en tidigare ägare gjort ett fiffigt beslag som satt på bordet och i akterkant på sittbrunnen. Det fanns två typer av rör. I salongen var det fastsatt två rörstumpar under och igenom durkarna och det fanns två rostfria något i överkant vinklade rör, så att bordet antingen stod mitt mellan kojerna eller skjutas in över SB koj I sittbrunnen satte beslaget i bordets bakkant i två hål i bakkant sittbrunnen, se bifogad bild och det fanns ett kortare rör med en gummisko i underkant. Röret sattes i och låstes fast med en vingmutter i det ena beslaget på bordet och vilade mot sittbrunnens durk. Beslaget för sittbrunnen satt på en tun plyfaskiva som kunde skjutas in i spår på två trälister som satt på det stora bordet. Jag använd aldrig fästet till sittbrunen eller det lilla bordet i Storfidran, varför det stod i min snickeriverkstad. Den tidigare ägaren hade varit reparatör på Rönnskärsverken. Duktig på att svetsa och allehanda arbeten. Skall man leja till en sådant arbete är nog 900 kr en spott i havet. Lagunafäste är inget dumt alternativ. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 20 Mars , 2011 Finns en variant på Jula med ben och fästen för 200 kr totalt http://www.jula.se/bordsben-130623 http://www.jula.se/fasten-for-bordsben-130624 Finns även en försänkt variant av fästet för samma peng Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 20 Mars , 2011 På min facil skrotade jag original bordet vilket jag mest tyckte var i vägen under färd m motor eller segel. Så vi införskaffade 1st lagun stativ m2 st xtra fästen, dels monterades det ena mot en förstärkt kojsida o det andra i sittbrunnen.Då kan man få fritt vid matlagn samt då det är sovdags ,und gång är bordet mestadels undanstuvat i en stickoj. Oftast äter man ju iallafall i sittbrunnen.Så löste vi bords problmatiken, och fick en större ruff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 20 Mars , 2011 På min facil skrotade jag original bordet vilket jag mest tyckte var i vägen under färd m motor eller segel. Så vi införskaffade 1st lagun stativ m2 st xtra fästen, dels monterades det ena mot en förstärkt kojsida o det andra i sittbrunnen.Då kan man få fritt vid matlagn samt då det är sovdags ,und gång är bordet mestadels undanstuvat i en stickoj. Oftast äter man ju iallafall i sittbrunnen.Så löste vi bords problmatiken, och fick en större ruff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser