artmicke 0 Postad 19 Mars , 2011 Hej! Har länge gått och funderat på att byta båt, och har finkammat Internet efter information. Nu har jag fastnat för Örnvik 505 Commander. Har fått ett riktigt bra erbjudande på en demobåt med en Mercury 60hp fyrtakstmotor. (Båda 2010 års modell) Men, jag har en liten farhåga att motorn ska vara för liten. Är det någon som har erfarenhet av denna båtmodell och motorstorlek? Jag är inte ute efter ett fartmonster, men man vill ju gärna komma upp i lite hastighet (typ 28-30 knop) med två vuxna och ett barn i båten. Kommer 60-hästaren att räcka? Problemet är att priset jag fått är osedvanligt bra, och ska jag ta en annan motor hoppar det upp ett ganska många 10-000-lappar. Nån som kan råda? Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 Mars , 2011 Den ser ju onekligen rätt lattjo ut =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yonaz 0 Postad 20 Mars , 2011 Jag har haft en 505 Comander 06a med en 75 hk 2-takt och tror det blir för klent med en 60hk om du vill komma upp i 30 knop. 505 Commander är ju rätt stor för sin storlek, så att säga. Själv kunde jag maxa 30 vid gynnsamma förhållanden... Nu verkar det som att du fått en riktigt bra deal annars hade jag rekommenderat att du kikar på en annan båt (Yamarin, Ryds mfl) pga en hel del korkade konstruktionsmissar (ev har en del åtgärdats sen 06). Ibland kunde jag undra om det var konstruktörer utan erfarenhet av båtar som konstruerat båten... Men, vid bra pris (en bra bit under listpris) så får man onekligen mycket båt för pengarna. >>Några problem som jag hade med min 06a: * För platt tank gjorde att det tog väldigt lång tid att tanka och helst skulle någon stå på andra sidan som motvikt... * Om det regnade mycket så vattenansamlingar bildades på fel ställen så kunde den automatiska länspumpen sättas ur spel och resultera i att båten går under... (vilket är jobbigt om den ligger vid bryggan och man är bortrest) * Vissa skruvar odyl skakade loss redan första säsongen (tex glasdörren till akterdäck) * Håligheter odyl där vatten kunde samlas och ej självdränera, även i stuvutrymmen... * Hastighetsmätaren slutatde fungera första säsongen * Luckan till brandsläckaren hade för klent lås eller var felvänd. Den flög upp så fort man körde snabbare än 15 knop... * Bygeln i fören för att låsa fast båten sitter ganska långt ner så det gäller att man är ganska så gymnastisk om bryggan är normalhög... * Dåligt med något att fästa fendrarna i... * I princip alltid slagsida men det beror ju på att det är en sidpulpet... (vilket är korkat på en så liten båt) * plus lite annat smått o gott... Senast ändrad av Yonaz | 20 mars 2011 | 01:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 Mars , 2011 60 hk är för lite. Båtkompisen har en 80 hk Mercury, på sin Comander den gör då 38 knop enligt mig, 40 enligt honom. Den är till salu i Kalmar för 159000 kr. Tre år och 15 timmar. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser