lovis290A 0 Postad 18 Mars , 2011 Har 2 st vattenkylda V6:or, med hål i ljuddämparna. Utblåsen under vattenlinjen, så det blev en kort säsong i somras. Tänkte laga dessa nu innan säsongen. Det är förzinkat stål de är gjorda av. Litet pinkande hål i den ena blev ett tumstort hål som det rann ur innan jag undersökt färdigt. Som papper. Fråga: Kan man laga genom att helt enkelt lägga på några lager med glasfiberarmerad polyester? tänker mig att det borde hålla. Så länge kylvattnet är igång blir ju inte avgaserna mer än ca 100 grader. Slutar kylvattnet har jag dyrare problem än rykande ljuddämpare. Skulle det gå?, nån som kan polyester/ glasfiber nog för att tro på en sån enkel lösning? Vad tål glasfiber/ polyester för temperatur? dryga 100 grader? Några tips? På andra forum har jag sett att folk till o med funderar på enkla plaströr till ljuddämpare. Det låter väl billigt. Det blir ändå vatten o avgaser i båten om det misslyckas, ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 19 Mars , 2011 Vet ej riktigt hur det ser ut,eller dimension! Men detta kanske kan funka ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avgassystem/Flexibel-avgasslang/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 19 Mars , 2011 ar en dieselinomb. som har ett hål i det vattenkylda backslaget. tror inte att det är ngn bra idé med plast mot stål men en grej kan kanska vara metallspackel och ngt form av förband runt som dras åt med slangklämmor om det går att komma åt. vad du än applicerar måste det vara helt fritt från smuts och fett och man får inte glömma vibrationerna från maskin så inte grejerna skakar loss. lycka till från Mc Gyver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 19 Mars , 2011 ett läckande avgassystem är inte att leka med. risken är att det läcker kolmonoxid. På bilar har jag använt ljuddämpa bandage som man drog runt hela burken, det finns också pasta/massa som härdar med hjälp av värmen i systemet. Om det funkar på våta avgaser vet jag dock inte. Kolla tex http://www.stylingbutiken.se/permatex-ljuddamparbandage/1504-0 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Ljuddamparbandage/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 Mars , 2011 Varför inte byta ut den rostiga ljuddämparen som man normalt gör? Låter som en massa jobb som ändå snart resulterar i ett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Mars , 2011 Precis varför inte göra redig påen gång bygga i rostfritt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovis290A 0 Postad 19 Mars , 2011 Det är liksom 2 stycken, med 3 st 4- tumsanslutningar för slangar på varje. 2 in o en ut. 2 in pga V6ornas grenrörsarrangemang. Känns som dyrt att bygga i rostfritt, har tyvärr inte möjlighet att göra det själv. Nä, jag tänkte mig det som ett snabbt, billigt och enkelt sätt att få täta ljuddämpare/ vattenlås.... De gamla är troligen original i båten dvs från 1985. Höll ju ett tag. Men förzinkat stål är inte för evigt. Ett par lager polyester/ vinylester och glasfiber däremot känns som det kan hålla, så kan det rosta bäst det vill där inne. Kunde jag fixa själv, vilket är en fördel jämfört med rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 19 Mars , 2011 Skulle absolut inte laga med ployester eller epoxi. Plåten kyls och värms, dvs krymper och sväller vid olika temperaturer. Kommer inte att hålla någon längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duxand 0 Postad 20 Mars , 2011 För värmens skull tror jag inte alls de är några problem jag har en stor ljuddämpare presic bakom motorn som är gjord i gummislang och den blir inte varmare är att jag kan lätt hålla i den under gång. plasta på du men se till att lägg på ordentligt så de håller även när plåte rostat bort helt, dra ut plasten på anslutningarna med så du trycker på slangarna över plastenså kan de ju inte börja läcka sen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Mars , 2011 Vad har du att förlora på ett försök? Kan även gå att använda gummislang om du hittar nån i rätt diameter. Som exempel är vår ljuddämpare i båten av en bamsig gummislang, slangklämmor och stålgavlar. Kan även gå att vira gummiduk som överlappar varandra så det blir tätt och avsluta med glasfiber/polyester. Även stålband eller lagom tunn plåt som du virar runt några varv och fixerar med ståltråd en massa varv. Eller varför inte både gummiduk och plåt. Plast för fixering ovanpå. Du kan nog få till en lösning som håller några år om du inte hittar nya ljuddämpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 Mars , 2011 Snålgubben som hade båten innan mig hade lagat avgaskröken med bandage och avgaspasta och det hade hållit i flera år enligt honom. Det första jag gjorde var att kasta ut skiten och sätta in en ny krök - jag tänker inte riskera något med småbarn och fru ombord... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 20 Mars , 2011 Du bor inte så långt från mig. Om du kommer förb imed de gamla kan jag titta på de. Kan bygga nya i rf eller alu och det är inte så dyrt som du tror. Tycker bara sånt är roligt att göra och räkna inte för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 20 Mars , 2011 Normalt sker rostangreppen över hela ytan och det första hålet är bara det första. Snart kommer det fler. Sjunker båten om du lägger den i sjön utan att täta hålet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovis290A 0 Postad 26 Mars , 2012 Kan meddela att det blev 2 st rostfria burkar. Inte gratis, men känns rättt tryggt. Tack för tipsen och varningarna ändå!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser