Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Yonaz

Behandla lack och teak på helt ny båt..?

Rekommendera Poster

Nu är det inte många veckor kvar förrän nya båten kommer.

Undrar om man bör behandla lacken och teaken innan sjösättningen eller om det är något som lika bra kan vänta till efter första säsongen..?

Har läst en del om hur några tycker lackförsegling är att föredra mm. Skulle gärna vilja ha handfasta tips om vad som är bäst för båten...

Båten är en Yamarin 64DC om det nu spealar någon roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak kan man vilja ha på två olika sätt, antingen att den behåller sin ursprungskulör och då oljar man den, eller så låter man väder och vind bearbeta ytan så den blir grå. Det sista är enklast :)

Vill man behålla teakens ursprungsyta finns det ett antal oljor som är mer eller mindre bra. Göteborgs Träbåtsrenovering (ett företag som tyvärr har upphört) la ett teakdäck på en segelbåt och oljade sedan in med Danish Oil. Man gjorde sedan ingenting med däcket under tre år och ändå såg det helt nytt ut. Danish Oil blir när den torkat som en halvmatt sammetslack. Det är lätt att förbättra skadade ställen genom att lätt slipa med sandpapper och sedan stryka på ny olja med en tygtrasa. Skadan syns inte sedan, blir inga övergångskanter mellan gammalt och nytt.

Edit: Danish Oil går att ha på alla andra träslag också, men kan inte strykas på redan lackade ytor.

/Pali

Senast ändrad av Paliswe | 19 mars 2011 | 11:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel men har inte Yamarin någon form av Teak-immitation i sina båtar.

I så fall behöver du inte göra någonting, den håller sig fin ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är teaklaminat i sittbrunnen men riktig teak på fördäck o badplattform.

På Yamarins hemsida så står det dock Teakdäck i sittbrunnen, på fördäck och på badplattformen vilket borde betyda äkta teak överallt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå, det är riktig teak i hela båten. Inget laminat. Jag skulle behandla teaken direkt, för att slippa använda onödigt starka dundermedel sedan när du vill få den fin igen. Lättare hålla något snyggt hela tiden än att fräscha upp sunkiga ytor tycker jag.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Mitt råd är att du inte skall olja in teaken över huvud taget, utan tvätta istället ofta med ett milt tvättmedel, mjuk borste och mycket sötvatten. Såpa är faktiskt ett av de bättre, och mildaste. Skrubba inte! Håll däcket och badplattformen naturligt grå, så varar det längst.

Vad gäller sittbrunnen och invändigt så kommer jag själv att få solid träinredning och durk, som är inoljad vid leveransen, på min nya båt. Rekommendationen från tillverkaren är att olja in, vart år, efter upptaget på hösten så att oljan hinner gå in ordentligt i teaken under vintern. Risken är att om man oljar teaken efter ilägget, så blir det klibbigt i solsken och ger fläckar på kläder o.dyl., den första tiden, samt att smutsen också fastnar lättare på teaken. Båttillverkaren säger också att om jag väljer att inte fortsätta med oljebehandlingen, så räcker det att tvätta med milt tvättmedel.  

Använd starka tvättmedel så sällan som möjligt. Helst inte alls!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ny båt förra året som jag lackförseglade med Lahegas 2-komponet försegling. Det funkade riktigt bra både att lägga på och gav ett bra skydd över hela sommaren. Rekomenderas!

/Stefan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...