Thomas-1 311 Postad 18 Mars , 2011 Av och till föreslås ju olika fantastiska energiformer för att exempelvis driva ett fartyg, men det brukar inte bli nåt av dessa i slutändan. Men denna gång verkar det mer seriöst på nåt sätt, har ju bl.a. tydligen producerat 15 kW värme kontinueligt i 18 timmar på bara lite el och 0,4 g vätgas. Om det fantastiskt nog skulle funka så kan det kanske producera ånga till en ångturbin för fartygsdrift, förutom att lösa de flesta energiproblem utan alltför besvärande radioaktivitet ??http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3108231.ece Ha ha, börjar redan fundera på vilka bokstavsbeteckningar som är lediga, CFS Cold Fusion Ship kanske? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Mars , 2011 Hmm ... verkar ju för bra för att vara sant, och inte är det 1 April heller, men men. 100 gram finfördelat nickel laddas var 6:e månad, ytterligt små mängder vätgas tillsätts samt lite elström. (1250 W i 5-10 minuter, sen bara kontrollenhetens 80W) Och ut ur trolleri-manicken kommer alltså drygt 15 kilowatt värme kontinueligt! Som ett större bastuaggregat, men alltså utan sladd. Bara så där ... ?? Verkar ha ca 50 kg bly som gammastrål-skydd, och efter 15-20 års lagring sägs skrotade apparater vara återvinningsbara utan radioaktivitet. Manicken används tydligen redan av enstaka kunder, och ett 1 MW:s värmeverk är planerat att invigas i höst i Aten, så det verkar ju faktiskt funka praktiskt!? En av chat-frågorna berör bilmotorer, en stirlingmotor kan i framtiden kanske drivas direkt av värmen från en lite större apparat? Eller kanske driva en båt inklusive dess bastu? ...http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3124146.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Mars , 2011 Läste genom nästan samtliga artiklar på Ny teknik, även de på engelska. Såg videon med intervjun. Om detta är sant är det större än atombomben, kärnkraftverken, upptäckten av elektriciteten, datorer och allt annat. Världens samtliga makter samt forskare torde ha rusat och tagit det till sig. Det löser ju nästan all energiproblem i hela världen. Det är för stort för att kunna hemlighållas och blir var mans egendom, precis som elströmmen idag. Så varför sker inte det? Det som stör mig är hemligheten Förklara att man inte fick använda egna mätinstrument för då kunde man avslöja innehållet i reaktorn? Hm...låter skumt. Samtidigt påstås det att den finns till salu. Jamen...köp en och slakta den och kolla innandömet. Kunde japaner och ryssar plocka ur programmen ur datorchipsen genom att slakta dem så måste det väl gå att analysera innehållet i en 1 liters burk! Min personliga uppfattning är att det kan liknas vid ett batteri. När det är urladdat är det slut. Men även om det funkar på det viset och går 18 timmar på några milligram väte/nickel så är det inte dumt. Men då är det inte en jättegrej längre. Vi har ju bränsleceller som går på väte och funkar som nödbatteri redan idag. T.o.m Kjelle&Co säljer en sådan. Tillbaka till båtar, vi är på en båtsajt.... Den dan jag för en spottstyver kan installera en burk, stor som en drickaback, i båten å sedan kan jag gå för motor i flera dagar i motsjö och motvind i kuling för att komma i hamn. Då skall jag köpa ett. Om pensionen räcker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Mars , 2011 Kalman skrev bl.a: Den dan jag för en spottstyver kan installera en burk, stor som en drickaback, i båten å sedan kan jag gå för motor i flera dagar i motsjö och motvind i kuling för att komma i hamn. Då skall jag köpa ett. Om pensionen räcker till. Samma sunda skepsis här. Startade denna, kanske lite malplacerade tråd för ett båtforum, som en sorts förmodad motvikt till allt deprimerande negativt angående energifrågan, tänker då på oljans knapphet och kärnkraftens aktualiserade farlighet mm. Men helt klart verkar väl denna tydligen fullt realiserade uppfinning, energikatalysatorn eller E-cat:en ovanligt intressant? Är det en bluff/misstag eller vad, undrar man. Och då borde väl för tusan inte patenträtts-byråkrati, alltså ålderdomligt och företagsmässigt revirpinkeri, hindra alla forskare från att kasta sig över och fritt undersöka alla fakta inklusive demo-apparaten fullt ut? Kanske kan den avfärdas, kanske kan förvånande slutsatser dras och senare leda till andra idéer som i sin tur ger alternativa energikällor? Den är rimligen alltför akut viktig för att behöva utsättas för ålderdomlig patentbyråkrati, så alla kort på bordet genast borde gälla, och vem som ev har rätt till ev miljoninkomster nobelpris är futtigheter i sammanhanget! Uppfinningen i sig kan ju vara flipp eller flopp, men även misstag har ofta visat sig lärorika. Resurser för att gå igenom alla amatörmässiga teoretiska förslag på uppfinningar saknas, de är nog alltför många och tröttsamt naiva? Men eftersom det i detta fallet tycks finnas en fungerande apparat att testa så betraktar jag det som närmast kriminellt att inte alla fritt får undersöka den ordentligt. Med tanke på världens akuta läge vad gäller miljövänlig energi så verkar ju detta hymlande med patenträtt och nobelpris kort sagt ganska sinnessvagt? Alltså hög tid även för administrativa uppfinningar i byråkratiträsket kan jag tycka, för vem som ev är pappa till en ev världsavgörande nymodighet kan väl för h-vete utredas i efterhand! (Och om inte, så borde väl hela internet-strukturen anpassas så att avgörande forskartrafik kan spåras och dateras, allt för detta ytterligt viktiga ändamål.) Så, undersök manicken ingående, betala karl-fan miljoner eller miljarder i efterhand om han är värd det, men få för tusan full fart på teknik-utvecklingen! Kan jag naivt tycka. Mäktiga oljeindustrin kanske misstycker? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2011 Tjötar vidare ... ... bara för skojs skull. Den makalösa mackapären tycks helt klart funka, och inte verkar den vara särskilt klumpig heller enligt länkens bilder. I alla fall inte när det tunga bly-strålskyddet plockats bort. ...http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3144772.ece 4,4 kW värmeeffekt utan minsta landkabel, bränslepåfyllning etc, vore väl nåt för polarseglare!? En kombinerad bastu, is-tinare, vattenkokare skulle de nog uppskatta? :-) Men som Kalman påpekat, det rör sig ju om rätt korta demonstrationer på några timmar, kan ju fortfarande vara överdrivet att de faktiskt kan gå kontinueligt i 6 månader utan bränsle-byte? Slutprodukten är tydligen dyrbar koppar, inte så dumt det heller, fast man får iofs kanske vänta 25 år på att radioaktiviteten skall försvinna helt!? Intresset från kärn-teoretiker tycks ha börja vakna ordentligt, undrar när svensk dagspress också gör det. Nu har ju drottningen gudbevars stukat foten så journalisterna har nog fullt upp, men sen kanske det finns plats för åtminstone nån liten rubrik? Åtta artiklar finns här...http://www.journal-of-nuclear-physics.com/ Har f.ö. mitt eget lilla klassificerings-system för energikällor. 1. High tech: Sol-,vind-,vatten- och vågenergi, plus smart energibesparing. 2. Low tech: Förbränning av de begränsade mängderna av fossila bränslen. 3. Otäck: Kärnkraft av dagens primitiva snitt. Undrar var - om nånstans - denna manick kan komma att höra hemma?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 08 april 2011 | 14:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 8 April , 2011 http://www.svd.se/naringsliv/stigande-bensinpris-ger-mer-till-staten_6045221.svd Enligt Svenska dagbladet idag drog Borg in 70 miljarder ifjol på diesel och bensinskatter. Tror ni Borg och andra finansministrar frivilligt vill avstå från dessa intäkter (avgifter) om nu kalla fusionen skulle funka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2011 2takochtel, det är väl självklart att det kommer dras in lika mycket senare åsså. Fast då kommer det att heta något annat än dieselskatt eller....eller... Har ni glömt högretrafikomläggningsavgiften? Den skulle ABSOLUT tas bort när det var genomfört. De ljög inte. Det togs bort. Men sedan höjdes bilskatten med konstigt nog exakt samma summma. Hmm.... Thomas-1, gillar din formulering, 1high teh 2 low tech 3 otäck.... Vill lägga till 4 ejupptäckt. Vi skall satsa på den helst. Vad gäller själva omställningen så är jag realist och lärt av historien. Därför anser jag att man kommer att som vanligt köra oljan, miljön, kärnkraften mfl i botten tills skadorna och konsekvenserna är så stora att man inte har annat val längre än att sluta med dem. Som kollektivt hop har mänskligheten aldrig tillämpat förnuftet ens med våld från makthavarna. Så det är väl bra om oljan tar fort slut. Då tvingas vi att hitta något annat för att mildra kaoset som kommer att uppstå. Själv använder jag kärnbräsle för att värma upp huset den kalla årstiden. (Eldar med havre....hi...hi..., kunde inte låta bli ) Fabian vet om jag inte skall hitta på en Sterling Motor som jag eldar med lite kottar och pinnar. Alltid skulle det impa på folk eller förarga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 November , 2011 Haha, den som råkar ha två miljoner dollar liggande i nån byrålåda kan nu beställa ett 1 MW:s värmeverk. Behändigt nog levererad inklusive containern. :-)http://ecat.com/ecat-products/ecat-1-mw/ecat-1mw-pictures Fantastiskt märkligt detta med kall fusion, men nu måste man nog snart betecknas som konspirations-teoretiker om man tvivlar på dess existens? Och även att det faktiskt rör sig om nån sorts praktiskt lättanvänbar kall fusion mellan grundämnen?? ... http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3264361.ece I den första sajten finns f.ö. en kostnadskalkylator, ecaten verkar stå sig ganska bra mot andra värmekällor trots inköpspriset? (Och det borde nog rasa markant - åtminstone när patentet går ut om ca 20 år - för teknologin verkar väl egentligen hyfsat billig att massproducera??) Påminner ju i användningsområde och prestanda litet om dagens värmepumpar, men har tydligen bättre värme/el- faktor. D.v.s. 6 ggr mer utvärmewatt per instoppad elwatt (värmepumpar brukar väl ha faktorn 3?). Runt 2013 kommer tydligen enligt plan små hushålls-manickrar på några tiotals kilowatt, och sådana kan väl eventuellt rymmas i mindre båtar. En annan knäckfråga bli nog isf elförbrukningen, båtbatterier har ju sin begränsning. Går det att generera elen, rentav driva propellern, med själva fusionsgrunkan? Att sas billigt överdimensionera ecatens nominella effekt så att den kan bli helt självförsörjande? Vad jag kan fatta så är stirling-motorer eller möjligen bränsleceller tänkbara kandidater för att åstadkomma el. [Problemet är förmodligen värmeenergins låga kvalitetsfaktor, för att få hyfsad verkningrad vid elgenerering krävs hög tempskillnad relativt omgivningen. Här verkar ecaten också ligga före vanliga värmepumpar som ju har låga s.k. stigar-temperaturer (läs; värmeradiatorerna måste ha större ytarea ju lägre stigartemp, allt annat lika). Vatten kokar ju normalt vid 100 grader om inte trycket höjs, men tillåts tryckhöjning så fås samtidigt problem med packningar etc. Blir väl kort sagt opraktiskt dyrt och även förbaskat farligt, en läckande överhettad ångstråle i ansiktet vid exempelvis 300 bars tryck renspolar förmodligen kraniets skelettdelar redigt snabbt? Detta med olika olika kvalitetsfaktor vid olika omgivningstemp, alltså en fristående egenskap utöver watt&joule, har föranlett begreppet exergienligt sajten nedan. (Notera tabellens ändlägen, el- och mekanisk- energi har alltid hög kvalitetsfaktor nära ett, och i andra ändan sätts tjugogradig värmeenergi till noll. Självklart i en tjugogradig omgivning, ingen tempskillnad=ingen värmeenergitransport, annat blir det om omgivningen skulle råka vara kallare.)] Haha, hoppas ni ursäktar de krångliga begreppen ovan, men nånting helt supernytt är nog på gång? Energi, mer eller mindre ur intet, och dessutom jämförelsevis vardagligt hanterbar&enkel??[Med måhända i förlängningen även med hyfsat omvandlingsbar energikvalitet=exergi för båtbruk, enligt ovan? Framtida helt självgående energisystem till allt på en fritidsbåt, tanken svindlar ju litet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Exergi Skall nog själv försöka följa ecat-sajten litet mer uppmärksamt i fortsättningen. Om inte annat så är det nog riktigt lärorikt att försöka följa detaljerna när månne världshistoria blir till, oavsett retrospektivt slutresultat/nobelpris hit&dit!?] / Thomas Ps. ser tyvärr att dödgrävarna fox televison råkar nämnas i samma andetag som ny teknik, kan vara en slump men förnyad källkritisk granskning krävs nog därmed? (Men nån enstaka gång kan ju iofs en blind höna råka hitta ett korn, men men. d.s. Sen edit: Värmeverk, alltså inte värmekraftverk, skulle det ju vara i första meningen. Rätt skall vara rätt. Senast ändrad av Thomas-1 | 26 november 2011 | 14:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 25 November , 2011 Tyverr ha rännu inget konkret kunnat fastställat på seriös vetenskaplig grund så det lär dröja innan vi får en tankiningsfri utombordare med denna teknik... Fusorteknologin har ju funnits sedan 1930 talet men den är ännu ej praktiskt användbar. http://en.wikipedia.org/wiki/Fusor Här hittar ni allt som är värt att veta om man vill bygga en egen deuteriumdriven hobbyfusor i varddagsrummet som faktiskt fungerar (men tyverr fortfarande förbrukar mer än den kan producera i praktiken...) http://www.fusor.net/ Senast ändrad av Mizzarrogh | 25 november 2011 | 18:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 25 November , 2011 Som flera varit inne på: När denna oerhörda kraft är tyglad kommer ingen att kunna missa händelsen. Att detta inte har hänt än beror på att de inte har löst det fullt ut. Konspirationer skapas alltid ur okunskap, men jag hoppas att vi slipper merparten av det denna gång. Det finns så många användningsområden för Fusion som vi idag bara kan drömma om. Möjligheterna med den kraft som skapas med denna fysik är enorm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 25 November , 2011 Fusionsreaktioner har experimenterats med sen första vätebomben. Av någon anledning har den civila, praktiska energiproduktionen alltid legat 50 år in i framtiden både nu och då. Men visst hade jag gärna kört snipan ljudlöst i 12 knop utan doften av dieselavgaser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 26 November , 2011 Detta är ett ruskigt intressant ämne, tyvärr så vet jag för lite i ämnet för att ge er någon vidare information. Jag tackar Kalman för sin upplysning, den var riktigt värdefull. Sen måste jag ändå slå ett slag för FOX Broadcasting Company, de vågar kliva in och rapportera om sånt som finare kanaler inte vågar p g a vassa omständigheter, Finns närmre kanaler som är mindre politiskt korrekta i mina ögon, som låter bli att informera oss medborgare om detta... se bara på de svenska kvällstidningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 December , 2012 Hehe, lyfter och tjötar vidare i denna rätt outspejsade tråd. Äntligen har massmedia uppmärksammat saken genom att SVT:s vetenskapredaktion gjort ett granskande reportage. Vad skall man tro, kan det finnas en ny enorm och lätttillgänglig energikälla eller är det i vanlig ordning för bra för att vara sant? (Lutar själv åt det senare vilket ju egentligen är fullkomligt ointressant, för här tvistar de riktigt stora elefanterna.) Strunt samma, kolla gärna vetenskapsredaktionens reportage (36 min) medans det fortfarande är tillgängligt, börjar 24 minuter in i sändningen så dra gärna cursorn. Tanken svindlar, är detta faktiskt möjligt eller bara nån rätt osannolikt skicklig trollerikonst? Spännade och lärorikt oavsett ... http://www.svtplay.se/video/917953/17-12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 December , 2012 Tittade på programmet, dom stora eldrakarna var närvarande, och en tanke slog mig, jag citerar mina barnbarn vi tror inte tomten finns, men så här nära jul vill vi inte chansa det kan vara sant Morfar o farfar Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 20 December , 2012 Han är en skön lirare, Andrea Rossi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi Ny Tekniks artiklar i ämnet är otroligt naiva. //u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 December , 2012 Journalister är i allmenhet inte så tekniskt kunniga (Elakt sagt, hade de varit det hade de inte blivit journalister...) Det hela är ett uppsjåsat sceneri där Rossi får gratis reklam. Bara en enda liten sak väcker omedelbart misstänksamhet. Varför i herrans namn är alltin ginlindat i folie. En massa burkar och slangar avslöjar ingenting ändå. Jämför med när noelpristagaren visade sin laser anläggning och speglarna. Säger återigen, om detta vore det minsta lilla sant så är det större än alla andra uppfinningar som har gjort, elen, kärnkraften radio, GPS, sateliter, DNA genteknik, allt, allt..... för det skulle klara samtliga problem i hela världen med energi. på sikt skulle inte ens storbolagen kunna tjäna på det för det blir allmän egendom. Att elbolagen var där är ju klart. Det kan finnas en möjlighet att tjäna pengar och få monopol. Så de är där för säkerhets skull. Men det är åsså ett reklamtrick av Rossi. Gå inte på det grabbar. Det är nog enklare att uppfinna ett perpetum mobile. Sätt en vindnsnurra på taket på era bilar så kan ni fixa ström som laddar elbilens batterier. sedan är det bara att köra i oändlighet.....hi...hi... Men God Jul på er alla ändå. Tomten finns. Jag vet för jag var tomte förra Julen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser