Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
tindritus

Köpa båt från England (Storbrittannien)

Rekommendera Poster

Hur går det till att köpa från säg en Marina, Finns det båtbesiktare även där o hur får man i så fall tag på dom. Prutning verkar inte vara vanligt har jag fått indikationer på eller?

Det verkar som båtarna är utrustade lite mer efter nordiska förhållanden (värmare etc.).

Pundet står ju hyfsat lågt så det kan ju vara läge att passa på.

Capitan verkar veta en del om Englands-affärer så han får gärna fylla på med det han vet.

Alla andra som gjort affärer får gärna lägga till sina erfarenheter, vart någonstans det är gynnsammast o få tag på fina båtar hur den blev hemfraktad osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av båtbesiktningsmän. Det här är en bra site för att söka på:

http://www.noblemarine.co.uk/surveyors.php3

Köp en av de stora brittiska båttidningarna, Motorboats & Yachting eller Motorboats Monthly - finns där internationell press finns - och kolla mäklar/annonssidorna längst bak. Alla de stora finns där med sina annonser. 

Väldigt ofta står det offers taken i annonserna vilket är en klar indikation om att priset är förhandlingsbart.

Köp en billig flygbiljett, hyr en bil och åk runt och titta, Området sydväst om London med Poole, Bornemouth, Lymington och Gosport/Portsmouth är en trevlig utflykt och där finns massor av båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller priser så upplever jag att det är bra prutmån. Mina flesta kunder har fått ner sina båtar ca 10-15%. Likaså de båtar jag köpt där. Givetvis styr utgångspriset. Stora äldre båtar har normalt bättre prutmån. De är likt Sverige svårare att bli av med.

Fördelen med England kontra Medelhavet/USA är att solen inte har gått lika hårt åt teak , gelcoat, kapell m.m. Ofta full servicehistorik. Radar m.m är vanligt på även mindre båtar. Då båtarna i England ligger i stor del av året eller hela så är det viktigt att inspektera/fuktmäta skrovet. Även om båtarna ligger i hela året så upplever jag det som att många håller efter sina båtar året om. Avfuktare i de flesta båtar. Båtarna används som sommarstuga på höst vinter på helt annat sätt än i Sverige.

90% av Englands båtar hittar man i södra England. Enormt mycket båtar och stora marinor. En upplevelse i sig. Besöker man städerna längs södra kusten och om man har tid så undvik motorvägarna och kör småvägar längs kusten. Vackert vackert.

Flyger gör man billigt till antingen Stansted(London) eller Glasgow om man hittat båt uppe i norr. Har aldrig betalat mer än 1000kr tur/retur. Hyrbil(mellanklass) tre dagar ca 1000kr. Boende från £40 o upp.

Söker man en sötvattensbåt med låga timmar så finns det en sjö som heter Windermere. Englands största sjö med sina ca 2km längd och 400m bredd. Trots detta mått och max sju knop så finns det väldigt mycket båtar. Även större. Väldigt vackert ställe som jag kan rekommendera ett besök till.

En sak jag reflekterat över på många Fairline 34, 40 Targa jag tittat på är att de saknar hålltank. Vet inte om detta är unikt för Fairline men då det kostar en del att installera så kolla just den båt ni är intresserad av.

Pris ex frakt. Fairline 34 Targa från södra England till Gbg ca 43000kr inkl moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så var det momsen... vet att jag tjatar här i flera inlägg. Men efter att ha haft en kompis som köpte båt i England så var jag med och seglade hem den. Första stoppet i Frankrike och de ville se bevis på erlagd moms. Hade vi inte haft originalkvittot tror jag det blivit problem där!

Tar du hem båten med frakt så tror jag, betonar tror bara, att ett seriöst fraktbolag måste veta om moms är erlagd. Men här finns ju folk som sysslar med frakt ... någon kanske vet mer?

Seglar du hem själv och undviker Frankrike så är kanske inte momskvittot lika efterfrågat?
Men den som köper din båt av dig i ett senare läge kanske också vill ha ett momskvitto...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det missa jag att skriva. Det skall finnas kvitto som visar att momsen(VAT) är betald

Vid import från EU land efterfrågas inte kvitto. Vissa rederier jag skeppar med kräver kvitto men då handlar det inte om moms utan att det skall finnas något som visar att båten inte är stulen.

Skulle svenska tullen göra stickprov så måste man dock ha papper på att båten är momsad i EU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du tog upp Windermere, har faktidkt hittat en Bayliner som ligger på en marina där.

Sjön verkade vara så liten i förhållande till marinan som ligger där så jag trodde nog det fanns någon form av utlopp till havet...  Man lär sig något varje dagsmiley. Håller på just nu på för fullt att övertala frun för en mini-semester till England.

För övrigt så har det ju blivit en hel del matnyttiga tips på den här tråden, man får bocka o tacka...

Just det, om man bokar båt-besiktare o sedan upptäcker fel som gör att båten inte blir intressant. Vem betalar besiktningen? är det något man gör upp med marinan innan eller?

Frågar mest för att få veta vad som är vanligt tillvägagångs-sätt i England.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte själv en Four Winns i Windermere förra våren så det var pga den som jag hamnade där.

Kostnad för besiktning står man för normalt själv. Men som du skriver så kanske man kan göra nån överenskommelse(gällande betalning av bes) om det dyker upp något allvarligt fel. Har dock aldrig hört något sådant exempel.



Senast ändrad av Capitan | 20 mars 2011 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det funkar så här - du beställer besiktningen och blir därmed huvudman för denna.

Framkommer allvarliga brister så använder du säkert besiktningsresultatet i första hand för att ta upp med säljaren rimliga krav på nedsättning av köpesumman, en dialog baserad på fakta?

Vill du inte ha båten eller om säljaren inte vill diskutera så får du fortfarande stå för kostnaden för besiktningen. För en säljare eller en marina vill nog inte ta över huvudmannaskapet för en utförd besiktning som de sedan måste visa upp för nästa köpare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag lite mer hur det funkar.

Tack för tipsen som ni tagit er tid med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  har precis köpt en Fairline i UK. Jag startade upp en besiktningsman för ca en månad sedan, via mejl o tele (bra pris vs Sverige och mkt grundlig dessutom) - efter 2 dgr på plats i UK ligger båten nu på trailer på väg hem (med www.rilles.nu).

Kan dessutom tipsa om en riktigt bra mäklare (mindre företag, bra service med stor personlighet):

http://www.quaysidemarine.co.uk/ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade hem min 35 fots Bavaria Sport från Eastbourne, UK. Kostade mig 16.000 i Diesel. Resan tar 3-4 dagar vid bra väder om man kör ca 8 timmar / dag. Kielkanalen får man nästan räkna en dag på eftersom det är max 8 knop och den är knappt 100 km.



Senast ändrad av wtf_mate | 26 maj 2011 | 11:05



Senast ändrad av wtf_mate | 26 maj 2011 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt låg betydligt längre västerut än Eastbourne (16 timmars körning). Stor risk att ligga inblåst ett antal dagar - men kul att allt verkade klaffa för dig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och om det är ngn som skall över till UK så har jag ett kort C-Map NT fr 2005 (Engelska kanalen) till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag väl får min segelbåt i Kroatien såld, har jag en 44 fots motorbåt på G i England. Den mäter 13,6 x 4,1 och har dubbla KAD300 med 800 liter bränsletank.

Har någon erfarenhet att köra över motorbåt till Sverige (Stockholm) från England?

Lämpliga stopp och bränslepåfyllningsplatser?

 

Känns lite löjligt att frakta båten när man kan få sig en häftig färdupplevelse till nästan samma kostnad.

Man borde kunna klara av färden på ca 45 - 50 timmar om man snittar 22 - 25 knop.

Eller har jag fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, någon som har en bra länk till beg eller nya utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...