malobia 0 Postad 17 Mars , 2011 Hej har nu bestämt mej för att sy egna båtdynor.. Skulle vilja ha förslag hur jag ska göra för att det ej ska bli fuktigt i madrassen.. Läste nån stans att man ska ha nån speciell madrass under en osv. men hittar ej sidan och minns ej hur det va.. Tänkte använda galon tyg eller liknande.. Bifogar en bild på hur madrassen ser ut och skulle gärna va tacksam för tips hur jag lättast ska göra.. Tack i förhand för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Mars , 2011 Om du inte ska ha dynorna ute tycker ja att du ska skippa galontyget, det blir oerhört klibbigt och otäckt. Meningen med en madrass är att kroppens fukt ska transporteras bort från kroppen genom madrassen och sedan ut. Man kan ha en speciell matta under madrassen för att den inte ska komma i kontakt med underlaget och att fukten sedan kan komma vidare ut i luften. Eller så kan man lägga den på en ribb-botten eller borra hål i de skivor man har. I Praktiskt båtägande har de haft en bra artikel om att sy sina egna dynor. Kolla på deras hemsida - kanske kan du beställa det numret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 Mars , 2011 Här finner du lite Mallningstips. http://www.madrassfabriken.se/marin.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malobia 0 Postad 18 Mars , 2011 Dynan kommer delvis va ute. Plus att man kommer bada och sätta sig i tyget och va blöt så vet ej vad som passar utom galon? Vet du vad det är för madrass eller liknande man kan ha under skumm madrassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Mars , 2011 Prova att googla på luftspaltsmatta så får du ett antal förslag på vad man kan använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
st39 0 Postad 18 Mars , 2011 Om du skall sy överdrag till dynorna i galon och använda galon runtom - då behöver du inte bekymra dig om kondens, dynan släpper ju inte igenom fukt och då blir det ingen kondens. Men om du skall ha ett annat material på undersidan (t.ex. textil) då är det inte fel att han en speciell luftspaltmatta mellan koj och dyna. Alternativt lyfta upp framkanten på dynan och lägga dit några distansmaterial för avluftning,när du inte använder dynorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malobia 0 Postad 18 Mars , 2011 Ok så du menar om jag syr i galon bör de bli tillräckligt tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
st39 0 Postad 19 Mars , 2011 Materialet (galon) är ju tätt, där fukt kan komma in är i sömmarna och den fukten kan ju inte vädras bort med något underlägg, så det som gäller är helt enkelt att hålla dynorna undan väta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Mars , 2011 Jag brukar skilja på innedynorna och de jag har ute... så slipper jag ligga på fuktiga dynor? När det gäller kondens så tror jag vi talar om två helt olika sätt att hantera detta. Först orsaker: Kondensen som kommer från kroppen är svår att göra något åt tror jag, vi utsöndrar lite fuktig värme helt enkelt. Att denna skulle vandra genom madrassen på något sätt och sedan vädras ut genom en väldigt smal spalt under madrassen tror jag bara inte på. Bland annat för att spalten under madressen inte finns kvar när du ligger ovanpå... Ställer du upp madrassen på högkant under dagtid så kanske... Däremot kommer det in en del fuktig luft i båten via olika ventilationsöppningar. Den luften kan man försöka hålla borta från kojen, dvs madrass och sängkläderna? Av det skälet så borrar en del båtägare bål i kojbotten. Och lägger i mer eller mindre fantasirika grejer under madrassen för att lufta Personligen tror jag mer att det förvärrar. Varför? Jo kalla väggens princip. En varm fuktig luft kommer att kondenseras mot en kallare vägg. En sådan vägg har de flesta båtägare under vattenlinjen. Det ska alltså bli fuktigare där UNDER kojen enligt mig ( vatten kondenseras och kommer till slut att rinna ner lite i kölsvinet ) Borrar du då hål i kojbotten så finns en fin kanal för fukten. När jag är på besök i andras båtar - med hål i kojbotten - så brukar jag vända på madrassen... mycket riktig så finns där tydliga fuktfläckar. Så det här är enligt mitt tänk fel angreppssätt? Jag isolerar istället så att fukten håller sig nertill i båten. De första båtarna jag hade där lade jag typ motorisolering under kojen. Sedan när jag skulle göra det igen i en nyinköpt båt, för många år sedan, så kom jag på att denna isolering innebar några centimeter bättre komfort om den låg ovanpå kojen istället. Isoleringseffekt bör vara i samma storleksordning tänkte jag. My 5 cents... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malobia 0 Postad 20 Mars , 2011 Öh ja vadå skilja på inne och ute? det skulle jag med göra om jag hade en där man kunde va inne och ute.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser