Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
landcruiser

Plastning av rufftak

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har bytt delar av distansmaterialet i däcket och skall nu plasta invändigt. Jag skall lägga ett lager glasfiber. Några bra tips? Känns besvärligt att plasta uppochner! Mattan ramlar ner, det droppar och rinner! Det är stora ytor vi pratar om. Ja ni förstår nog min oro för det kommande arbetet.

Hur skall jag gå tillväga?

Mvh Jonas

www.allegro27.com

post-10010626-1394236648,8443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket funderande kommer jag till att köra allt utifrån. Även om det blir lite extra jobb med att få till en snyggare yta(om jag ens bryr mig) så blir jobbet totalt enklare..

Du har ju redan gjort ditt byte av balsa med epoxi så detta borde väl inte vara värre? Måste du få en helt jämn o fin yta eller är det mest för att dölja alla borrhål?
Om inte ytan är jätte viktigt borde det ju gå att köra mindre sektioner med en fin o lätt matta och acceptera att du får lite synlig överlappning.

Hmm, inga tips egentligen då jag inte nått dit ännu men förslag kanske är värt något. Glöm inte att uppdatera sidan så vi får se resultatet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Klistrar in mitt inlägg från Allegronytt så kanske fler kan ge synpunkter.

Så här skrev jag där nyss:

Kanske en utopisk idé men om du kunde luta båten helst 90 grader så hade det varit ganska enkelt men det är nog svårgenomförbart.
Har du någon primer nu på divinycellen?

Oavsett vilket så ska du nog plasta glasfiberbitarna på en ca 40x 40 cm masonitskiva för att därefter lyfta upp dom och pressa mot taket med hjälp av masonitskivan.bit. Nog inte fel att plasta innertaket innan också för optimal fastsättning.
OBS: För jämnast resultat så ska du riva isär glasfibern, inte klippa. Detta för att kunna överlappa utan allt för synliga skarvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte du använda polyester eller epoxi ?

 

Jag har hört att polyester är mer tixotrop,och därmed lättare att använda upp och ner.

Vet ej om det stämmer.

 

Jag använde epoxi .

Det enda jag tyckte funkade var att vacuumsuga fast väven.

 

 

/Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo grabbar!

Tejpa upp glasfiber lagren mot taket med plast som används vid vacuum injecering. Dra sedan in plasten (epoxy el. polyester, osv) med hjälp av vacuum tekniken. Inget smet eller stank. Förmodligen bättre färdigt laminat än hos fabriken som slutprodukt!

Googla på Vacuum injecering eller vacuum bagging

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var hittar jag en bra beskrivning om hur jag skall gå tillväga om jag använder vacuum tekniken?

Har kollat nätet men kommer bara till en massa företag som skriver att dom använder sig av denna teknik.

Jag vill veta hur man går tillväga och vad jag behöver. Typ en användarhandbok eller en beskrivning!

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips Sunco! Tittade själv på lite youtubclips häromdagen angåen kolfiber byggen.

Jonas, prova med en bit i taget! Funderade på om en damsugare inte skulle fungera som vacuum källa. Det funkar nog, risken att den överhettar är stor. Kanske du har en gammal som
 du kan prova..Lämna dock den inte själv iså fall...Inget kull om projektet brinner upp.

 

Förresten, prova på metoden du själv funderar på, på en bit utanför båten. Uppoch ner naturligtvis.

Jag tror det kan fungera med en tjockare polyester att lägga normalt upp och ner. Dock kommer det bli kladdigt i vilket fall.

P.s har alldrig letat efter en mer trögflytande polyester, så jag vet inte om det finns.

 



Senast ändrad av Sator | 23 mars 2011 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inga F1 bilar som ska byggas så eventuellt kan det fungera med en gammal dammsugare, glöm bara inte att den får inte fungera som många nya som använder insugen luft till kylningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det jag tänkte på, men inte skrev...Inget kul om man tipsar om något, och det brinner upp/ner. Alltså, prova damm sugare med försiktighet!!

Hm...Varför inte plasta med kolfiber....skulle vara snyggt iaf! Snabbaste ruffen i hamnen! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan man fråga runt på kylfirmor och se om dom har någon gammal pump dom inte behöver. Annars har Jula en som kanske kan fungera http://www.jula.se/vakuumpump-130-w-131359 

Själv skippar jag att vacuumplasta för det känns overkill. Hade man där emot byggt nytt hade det varit värt priset för extra styrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig att det hållfasthetsmässigt är overkill. Det jag  tänker på är att man slipper blaska med pensel och roller. Samt att väven kommer garanterat ligga dikt an, mot distansmaterialet utan risk för att det hänger och får glipor.

Hör gärna av dig med ett inlägg om hur det går. Kan vara bra att veta om det gåt bättre än man kanske man tror?  Man lär sig något nytt vara dag..och man kommer på nya sätt att lösa samma problem på!  KUL!

 

 



Senast ändrad av Sator | 23 mars 2011 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag i väldigt korta drag:

Tog bort fuktskadat dist.mtrl.

Tejpade upp bytyltejp att fästa vacuumfolien mot.

Mont.spiralslang runt ytan som jag kopplade till evakueringsslangen.

Limmade upp dist.materialet med epoxi blandad med talk.

Vätte väven med epoxin och skruvade upp den i taket med korta självborrande skruv.

Fäste upp avrivningsväven under väven.

Fäste upp vacuumfolien och startade pumpen.

 

Temp.under arbete 10 grader,sedan höjde jag till ca 25-30 grader.

Sög i ca 6 timmar.

Jag köpte pump på Jula, övrigt material på Kompositfabriken.

 

Jag har massor med andra tips att ge dig om du vill ha.

 

/Nike

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nike: Har du någon hemsida med bilder och arbetet?



Senast ändrad av Sueco | 25 mars 2011 | 00:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande val av pump, prova att låna en luftmembranpump från någon industri i närheten. Dessa kan dessutom köras torra utan skador.

Ingen risk för explosion men du behöver förvisso en liten kompressor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare,om du blandar polyestern för en arbetstemp på 15-20grader och sedan försöker hålla en jämn arbetstemperatur inne i båten så kan du jobba efter följande princip;

Riv av mattbitar i lagom storlek ,kanske 30x30cm ,rolla taket i sektioner om kanske en kvm i sänder.Efter att ha täckt in durkar ,kojer etc.

Om du nu blandat härdaren till kanske 1,5% så har du möjligen 20min tills taket blir ´ klibbigt`

Nu kan du trycka upp dina torra mattbitar som klistermärken,men bara några i taget.

Rulla sedan polyester på mattbitarna tills dom är genomvåta,men var uppmärksam på tyngdkraften när bitarna blir tyngre.

Tommy (toaen)här inne på forumet är annars ett föredöme inom området(hej Tommy)

Hoppas att det går vägen

Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING!!!

Oavsett vilket, kolla så härdaren är färsk!!!

Om den är för gammal så är risken att den inte härdar mer än till tuggummi ungefär. Talar av egen erfarenhet men förmodligen så visste du det redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas  jag drar mig till minnes  på tidigt 70tal då jag plastade botten på  en cabinbåt vilken ej tillätsig att vändas, det borde likna ditt problem. Jag köpte helt sonika en bra HÄFTPISTOL och låg und båten  och fixerade den torra väven, därefter var det ej något problem att plasta, slätt o fint vill jag minnas att det blev.Men försök köpa rostfria eller andra lämpliga häftklammer.                                       M ett lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, varför krångla till det mer än nödvändigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Nu är det helt klart och jag är mycket nöjd med resultatet!

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ju riktigt fint, hur mycket plastjobb är det kvar på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det beror på hur man ser det. Bytet av distansmaterial är nu helt klart och allt är färdigplastat och målat.

Däremot finns det annat att plasta. Har idag gett mig på mastfoten. Den var ful, därför jag gav mig på den. Där blir det plastarbete framöver. Behöver även plasta när jag monterar nya peket.

post-10010626-1394236744,5878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får försöka ta mig ut någon dag för att beskåda undret, om vi kan hitta någon passande tid :)
Själv kommer går arbetet sakta framåt och plast/glasfiber är beställt så snart kan jag börja plasta lite  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syggt. Trevlig hemsida.Lite avis på ditt driv.Själv önskar jag bara samt monterar dit tillbehör:-))  senaste vart en rulle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...