pass 0 Postad 17 Mars , 2011 Hej Jag har varit i kontakt med medborgarskolan ang skräddarsy en kurs i tidvattenlära. I mitt fall så har jag köppt böcker osv, men har inte lyckats med att lära mig riktigt. Och står man väl där sedan och värkligen behöver dom kunskaperna, så vill jag vara säker på vad jag gör, om ni förstår.Så medborgarskolan kan mycket väl tänka sig att ha en kortare kurs för just tidvatten. Och den kursen behövde inte vara längre en några timmar en lördag enl kursledaren.Jag tyckte det lät kanon, speciellt om man som mig inte skulle ha möjlighet att gå en oceanskepparkurs. Pga tid, men som också trotts allt kostar en del.Det här blir ju en kort kurs och förmodligen till en välldigt bra peng. Men!!!!!!! för att det ska funka så behövs folk, Finns det några som är villiga att hoppa på en sådan kurs? Vet inte var kursen kommer att hålla till, men det blir väll Västerås eller Enköping.MVH/Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Fick ett mail från Kryssarklubben i Göteborg som jag ofta får. Det handlade om vad som händer på kryssarklubben den närmsta tiden. Bl.a en kurs i tidvattenlära. Onsdagen den 30/3 kl 18,30-21,00 startar vi kursen ”Räkna med tidvatten” som går över 3 onsdagar. Vi lär oss att planera för segling i farvatten där tidvattnet påverkar färden. Bifogad bild; kurslokalen Svarta Gaveln Talattagatan 24 Västra Frölunda (Göteborg) www.vastkustkretsen.se/ Nu är det väl inget för Alex. Jag tycker det är i det längsta laget att åka till Göteborg en kväll och då har jag mindre än halva vägen fram och tillbaka än vad Alex har enkel resa. men vi lyfter i alla fall tråden tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Mars , 2011 Ja funderar på att gå nästa dag istället. Haver gångavstånd till SXK. 0.3 Nm fågelvägen. Enl Seaclear. 57 40,32 O11 50,07 Torsdagen den 31/3 kl 18,30-21,00 har vi en kurs i grundläggande sjukvård. När man ska ut på havet är det viktigt att kunna grunderna i hur man ska hantera stukningar, brott, allergier mm. Teori varvas med praktisk övning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Olika faller ödets lotter. Jag har 46.7 disnansminuter fågelvägen. Kunde jag flyga så är kursen 156 grader. Grundläggande sjukvård är inte fel. Sjukvårdskursen följs upp med en HLR-kurs (hjärt-lungräddning) den 5 maj kl 18,30-21,00 där vi får öva praktiskt hur man ska gå tillväga vid ett hjärtstopp. Viktigt att ha kunskap i!! Kurserna är fristående men passa på att lära dig! Vi har ju gått många kurser på jobbet i de två ämnena. Själv har jag aldrig råkat in i nåt där jag behövt använda kunskaperna. Däremot var det två av mina arbetskompisar som några dar efter en kurs i Hjärt Lungräddning hittade en livlös person på gatan. Med de nyligen repeterade kunskaperna lyckades de hålla igång cirkulationen tills ambulansen anlände. Killen överlevde, mycket tack vare den insats som arbetskompisarna gjorde. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Mars , 2011 Ett tips. Reeds Nautical Almanac har ett kapitel på ett par sidor om hur tidvatten räknas, både med standardhamnar och offset till sekundärhamnar samt hur man interpolerar och med tolftedelsregeln. Den boken är nästan ett måste ombord i alla fall och läroboksdelen är så koncis och pedagogisk och helt anpassad till verkliga behov att man knappast behöver något annat. I alla fall har jag plockat alla mina kunskaper därifrån och därefter seglat en hel del i tidvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 23 Mars , 2011 Elian! Var hittar jag den boken? Tack på förhand! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Mars , 2011 nautiska.se/bocker/nautiska-almanackor-tidvatten/mcm001-reeds-nautical-almanac-2011.html bokus.com/bok/9781408127391/reeds-nautical-almanac/ bokia.se/bok/9781408127391/reeds-nautical-almanac-2011-andy-du-port-rob-buttress/ för att ta några exempel. Google är inte så dumt. Senast ändrad av toaen | 23 mars 2011 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 23 Mars , 2011 Hehe...som jag brukar skriva själv...google är bra... Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Mars , 2011 Jag har inte googlat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Mars , 2011 Allt var inte bättre förr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Mars , 2011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time En bra förutsättning för att finräkna efter tabellerna är vilket klockslag som gäller. Det finns ju sommartid och lokal tid och tabelltid (lokala tabeller eller Reedsbokens) och lätt att röra till det. Kolla efter aktuellt hög/lågvatten om det stämmer med tabellen. Prata med folk i hamnen, här har man en naturlig anledning också och de flesta vill ju få en pratstund med en utsocknes båtfarare. Som jag minns det hade navigatören (frugan) mest problem med just vilken tid man skulle kolla efter i tabellen. Detta blev naturligt efter ett par dagar. Vid första dagens beräkningar låg vi flera timmar fel åt ena och andra hållet så vi hade 4-5 timmar fel ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Mars , 2011 Skulle nog gärna gå en kurs... Men bor en bit från både Götet och Västerås/mälardalen. När jag seglat i Engelska kanalen och framförallt upp på utsidan upp till Skottland så har vi varit ovana vid tidvatten. Självlärda så att säga? Visst, vi har tabeller med oss. Men räknar vi oberoende av varandra så kommer två eller tre olika lösningar som är lite olika...Lite stressigt. Kanske om man seglar längre än tre veckor på semester så får man in rutinen? Vi har gjort så att vi gått på två separata navigatorer, de har varit förvånansvärt lika... och så har vi undvikit den värsta strömmen SAMT aldrig gått in mot hamn i minskande tidvatten. Plus ringt hamnkapten som alltid skrockar lite när vi presenterar oss som nybörjare... Fast en undrade varför vi var ute då... om vi inte kunde räkna? Vi hade väl inget jättebra svar på det. Man måste nästan se en skillnad på 7,5 meter, som vi hade i en hamn, för att fatta vilka krafter det är. Tror att i Stockholm har Oceanseglarklubben haft sådana här korta kurser förut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Mars , 2011 Jag rekommenderar också Reeds. Där står allt du behöver veta, komprimerat till 3 eller 4 sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Mars , 2011 Apropå klockslag. Vi gör så, eftersom Reeds refererar till UTC så ställde vi om datorn (och/eller ev. plotter) som innehåller tidvattentabeller till UTC. Sedan köpte vi ett litet skeppsur i mässing på Claes Olsson som sattes vid kartbordet och som alltid visar UTC. På så vis var det enkelt att hålla reda på tidvatten, men också väderprognoser och navtexmeddelanden vars sändingstider alltid anges i UTC. Och man kan med ett snabbt ögonkast se skillnaden mellan lokal tid och UTC. Vilket annars är förvirrande, särskilt om man seglar mellan olika tidszoner och dessutom måste räkna med sommar- och vintertid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser