Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
larban

Byte 280 till 290 skjöld. Är det samma bultmönster?

Rekommendera Poster

Jag ska byta motorpaket i min båt och byter därmed även drev från 280-290 drev. Jag har en mall för hur hålet i akterspegeln ska sågas, men undrar om det räcker med den modifieringen? Eller behöver även bulthålen i akterspegeln borras om och de gamla hålen plastas igen?

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter frågan igen. Jag ska utföra bytet nästa vecka och håller på att förbereda för detta. Om jag måste plasta och borra gamla borrhål, kommer jag behöva införskaffa epoxi och lämplig borr, därav min fråga. Såga upp det stora hålet är jag medveten om att jag måste, och täta kanten. Men är osäker på just fästhålen då jag inte hittat nån mall för 280 skjölden att jämföra med min 290.

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag fick borra nya hål när jag bytte sköld- men är ju egentligen inget stort problem, bara att fylla dom gamla hålen med sika och borra dom nya, hålen ligger ju innanför gummitätningen på den nya skölden.

Lämplig borr är ju bara rätt storlek-ska du byta själv så borde du väl ha en borrsats liggande-brukar alla självpulare ha, annars kan det kanske vara ide att du ber någon om lite hjälpwink.

 

Roger

När jag tänker efter så vet i tusan om du inte sågar bort dom gamla hålen när du tar upp hålet.

 

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 18 mars 2011 | 10:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, självklart har jag ett antal uppsättningar borrset men just kring 12-14 mm är det lite tunnt,  så det blir till att köpa. Hålen kanske räcker att täta med sika som du säger. Tack för svar, det var bra att veta innan montering, så jag slipper fara runt och handla nya grejer hela dagarna när jag väl sätter igång.

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kletade färg i mina hål när jag monterade adapterplattan för dps, nya som gamla, och tätade dom gamla som inte används med sikaflex. Glöm inte att täta alla snittytor med färg/epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några av de gamla hålen sågas bort, och några blir kvar. Jag brukar använda glasfiberspackel för att lägga igen de gamla hålen. Borrdiametern är 14mm, och det är viktigt att hålen borras i rät vinkel mot akterspegeln, då det är pinnbultar på den nya skölden. Man bör också göra urtag i akterspegeln för att kunna få ut powertrimgivaren och trimcylindrarnas tappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då vet jag vad jag behöver ha med mig. Båten står en bit bort och det verkar som att jag alltid saknar nåt när jag kommer till den. Tänkte göra ett anhåll för att styra borren 90 gr. mot akterspegeln. Limma upp mallen jag har och såga med sticksågen. Känns som jag har koll på läget nu.

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...