Stefanaquador 0 Postad 17 Mars , 2011 Kan någon ge tips om variant på flödesmätare till Mercruiser 5,0 MPI 2006 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 17 Mars , 2011 Om du har en Garmin GPS finns det att köpa till en flödesmätare http://www.garmin.se/node/6890 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 17 Mars , 2011 Har har haft 2st 5,0MPI, 2008 och 2009 års modell och dom hade integrerad mätare som man kan få ut genom smartcraft. På 09`an så bytte jag knop/varvmätare till smartcraft och kunde då se alla data på dom. Väldigt smidigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 17 Mars , 2011 Jag ville ha flödesmäter på min 5.0 MPI då jag köpte den, men tydligen är det retur flöde på brännsle som gör att man inte kan mäta hur mycket det går åt när du kör. Kolla med förhandlare som du köpt båten av, på min -07 fanns det ingen att montera dit. Enligt förhandler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 17 Mars , 2011 har inte 07`orna smartcraft? Min drog ca 3,8L/h i friläge, 4,2L/h tomgång och 70L/h max om jag inte minns fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Mars , 2011 Gramin GFS 10. sedan spelar det ingen roll hur många returer, läcker o dylö du har. den mäter hur mycket soppa det sugs ur tanken och det är det din motor drar. Sedan måste du ju ha en garmin gps så klart. Jag har kört med denna i tre år och det går utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 18 Mars , 2011 Returflöde på en Merc MPI? I don't think so. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 28 Juni , 2014 Har har haft 2st 5,0MPI, 2008 och 2009 års modell och dom hade integrerad mätare som man kan få ut genom smartcraft. På 09`an så bytte jag knop/varvmätare till smartcraft och kunde då se alla data på dom. Väldigt smidigt! Hej! Lyfter tråden lite igen. Var du tvungen att göra någon programmering i databoxen hos en Mercruiser verkstad för att få Smart craft instrumenten att fungera eller var det bara att plugga in och få upp all data? Med vänlig hälsning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 10 Maj , 2016 Lyfter ytterligare lite:) När kom smartcraft på MPI motorerna? Jag har en 6.2 MPI som jag tror är 2002 eller 2003, osäker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 11 Maj , 2016 Har inte alla MPI SmartCraft? Det trodde jag. Är det någon som motsäger mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 11 Maj , 2016 Monterade Garmins GFS-10 på min 7.4 MPI och den funkade kanon. Dock behöver du ett NMEA-2000 nätverk för att det skall funka samt inte ha returledning vilket väl inte Mercruisers MPI-bensinare har om det inte är nåt nytt påfund sen min gamla -99a. Sea_Ray-230 snackar skit gällande läckage och returer... GFS-10 mäter det som går genom sugslangen, men har du en returledning så räknar du ju samma soppa två ggr vilket en treåring kan förstå och får därmed helt fel värden. Nyare motorer bör ha SmartCraft tillgänglig som nämnts ovan men det är bara ett beräknat värde, inte ett korrekt uppmätt sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 Maj , 2016 Tror att alla EFI samt MPI har en returslinga, dock inte till tanken. Då det sitter en el-pump så går denna hela tiden med ett ganska så likadant flöde, så bränsleöverskottet skickas tillbaks till pumpen, dvs det bränslet som motor inte gör av med. Så monterar du en flödesmätare i denna slingan, så får du i stort en konstant förbrunkning på 50-70 l/h, dock lite beroende på motorstorlek och pump. Monterar du flödesmätare nära bränsletanken, innan pumpen, så torde det fungera som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 12 Maj , 2016 Tänk bara på att en installation på bensinledningen kan medverka till ökad risk gör ånglås, vapor lock i bensinledningen. Mpi motorerna är känsliga gör detta. När detta uppstår är man tvungen att gasa vid start vid varm motor för att den skall starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 12 Maj , 2016 Tror att alla EFI samt MPI har en returslinga, dock inte till tanken. Då det sitter en el-pump så går denna hela tiden med ett ganska så likadant flöde, så bränsleöverskottet skickas tillbaks till pumpen, dvs det bränslet som motor inte gör av med. Så monterar du en flödesmätare i denna slingan, så får du i stort en konstant förbrunkning på 50-70 l/h, dock lite beroende på motorstorlek och pump. Monterar du flödesmätare nära bränsletanken, innan pumpen, så torde det fungera som det ska. Ja dom har en tryckreguleringsventil som återcirkulerar överflödig bensin i motorn, men det är inte samma sak som en returledning som man inte kan ha om man skall montera en flödesmätare. Jag monterade som sagt en GFS-10 på min Mercruiser 7.4 MPI och det fungerar ypperligt. Dock kan man t.ex inte montera samma mätare på en VP dieselmotor då dessa har returledning till tanken och därför cirkulerar mer genom sugslangen än vad dom förbrukar. Lyckas du montera en GFS-10 i motorns bränslekrets får du allt anstränga dig om du inte vill elda upp båten på första startförsöket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pegra 0 Postad 17 Maj , 2016 Vill tilläga att GFS-10 kan visa fel. Smartcraft är mycket mer exaktare att visa förbrukningen. GFS-10 går iofs att kalibrera men mina visade ändå att motorerna drog mindre än vad dom faktiskt gjorde och det gick inte att korrigera ytterligare. Om båten ligger och guppar lite kan GFS-10 också få för sig att det går bränsle. Smartcraft tar datat från motorerna och har i mitt fall varit väldigt exakta. Jag använder dock fortfarande GFS-10 på Kohler Generatorn eftersom den inte har NMEA 2K kompabilitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser