Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
sebeng

Modulär inredning - Industridesignprojekt

Rekommendera Poster

Hej jag läser industridesign på Lunds tekniska högskola. Jag har en idé att designa en inredning till en segelbåt i 7-8-meters storlek. Tanken är att inredningen är uppdelad i moduler, dessa ska gå att byta ut eller ordna om, på detta sätt ska man lätt kunna optimera sin båt för vad man vill ha den till: familjesegling, kappsegling, långsegling osv. Som exempel kan man välja att ha ett extra stort pentry, eller helt strippa båten så att den blir extra lätt.

Jag vill gärna ha era åsikter om detta ämne, är det något som skulle passa er, ser ni behovet? 

MVH

Sebastian Engwall

Senast ändrad av sebeng | 16 mars 2011 | 19:42

Senast ändrad av sebeng | 16 mars 2011 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade själv en liknande idé för över 30 år sedan när jag hade en liten campinginredd folkvagnsbuss som jag åkte Europa runt i. I den fick jag plats med två rum och kök, men bara ett i taget. Jag försökte få min morbror Ivar (han med IW-varvet på Henån och IW-båtarna) intresserad av campingbilsinredning, men det rann ut i sanden.

Svårigheten med modulinredning i båt är att utrymmets form är väldigt speciell, inga raka ytor och räta vinklar. Kanske ma kan börja med någon form av standardiserade fästen som man plastar fast och där man kan montera inredningsmodulerna och passbitar som är anpassade till den aktuella båttypen för att fylla ut de springor som uppstår.

Hälsningar /Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi båtmänniskor - åt mistone vi äldre - är oerhört konservativa.

I en båt på 7-8 meter tror jag att ett modulsystem tar bort alldeles för mycket plats.

Jag har själv en motorseglare, med däckssalon på 8,6 m I däckssalongen är pentryt en modul som satts in längs Styrbords sida i däckssalongen och likaså en modul med fack på Babordssidan.

Modulen på babordssidan är väl ganska ok då man till stora dela använder skrovsidan som bakstycke, men det finns ändå ganska mycket oåtkommligt utrymme.

Baksidan pentryt utgörs av en rak skiva och bakom den finns mycket oåtkomligt döutrymme. I en liten båt vill man ju kunna utnyttja allt utrymme och ite bygga bort en masa.

Men du kan kanske komma på nåt smart.

tommy

post-945-1394236649,614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, den största inspirations-källan för fiffiga modulsystem genom tiderna måste väl ändå vara Kalles kombinerade sov/bad/mat-utrymme i filmen Musse piggs husvagn ? :)
http://www.youtube.com/watch?v=agyaqoj6lUU

F´ låt, kunde inte låta bli. Den seriösa och intressanta forumtråden fortsätter oförtrutet nedan  ...
Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är bra - och just båtbranchen och båtfolkets konservatism kan vara din smala lycka. Mycket är fortfarande ogjort. Och sedan dess iläggskivan i förpiken, den det fällbara bordet och pentryt under stolen uppfanns har inte mycket gjorts.

Frågan är om du ska göra ett modul system för produktion. dvs att båtbyggaren köper moduler och monterar,  eller för konsumentledet som innebära att ägaren kan flytta ut och in moduler efter tycke och smak?

Kolla även Vetus Polly-Wood som kanske kan vara ett alternativ till ädelträ, som riskerar skövlar regnskog.

http://www.vetus-shop.com/polywood-sheet-white-1220-2440-mm-18-mm-thickness-p-2284.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag såg titeln så tänkte jag, liksom ovan, på Musse Piggs husvagn. Jämförelsen är ganska bra, du har där alla funktioner som behövs/önskas men husvagnen har, generellt, bättre med plats.

Du har valt en liten båt, med dagens mått mätt, som ska gå att kapsegla, långsegla, semestersegla i. Det är en svår kombination då kraven i en del fall är motstridiga, bla skrovmässigt.

Jag vill ha, med risk att jag har missat nåt, en prestandainriktad båt med följande egenskaper:
-har plats för fyra personer att sova (två bra och två hjälpligt)
-möjlighet till matlagning (kök, vattentank, , liten vask, kyl, plats för tallrikar, bestick, kastruller, glas mm, plats för mat som räcker i ca en vecka)
-plats för packning, minst motsvarande för två personer i en vecka
-Plats för värmare
-Plats för verktyg och reservdelar
-Sällskaputrymme för minst fyra personer i båten, dvs man kan sitta inomhus och spela spel, dricka drycker mm och man ska hjälpligt kunna äta mat inomhus.
-Plats för sjökort, bestick, elektronik (vhf, bilstereo...) mm
-Plats för segel med utrustning
-Belysning

Utöver detta ska det finns plats för motor, bensin, olja, ankare, fendrar, tampar mm men det vill man inte ha i ruffen så det kanske inte räknas in.

Som referens kan sägas att jag har en H-båt som skulle kunna uppfylla ovanstående krav hygglig.

Om du vill ha förslag på lösningar tror jag att det bästa är att kolla lösningar gjorda på 70-talsbåtar av mer eller mindre kreativa och kompetenta ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man tjäna en slant kan man ju designa/bygga standardmoduler och få med en skrovmall för just min båt så man kan kapa sidorna så de passar mot skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips och idéer. Jag återkommer med enkäter och skisser som ni får tycka till om om ni vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...