Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
frost

fråga om lack

Rekommendera Poster

Är det någon som har nått förslag på bra lack/fernissa. Använde schoner gold i fjol men jag tyckte den var svår arbetad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder gärna schoner gold, kan du utveckla frågan? vad menar du med svårsrbetad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte den var otroligt seg att erbeta med,. jag värmde då blev den något bättre. Hälde i deras egen förtunning lite lättare att arbeta med. det var ca. 15 när jag lackade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epifanes 1 komponentslack är bland de bästa, rugga upp ytan, lacka med förtunnad ca 10-20 %, torka ett dygn, lacka lager 2 med mindre förtunning ev. ingen förtunning, fortsätt lägga lager på lager 5 - 7 lager, behöver då inte ruggas mellan strykningarna. Ger ett resultat som pianolack. Funkar även i minusgrader.

Senast ändrad av swefubar | 18 mars 2011 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om Epifanes. Epifanes teaklack superior eller något liknande heter den. Den använder vi på masterna. På allt annat trä använder vi Le Tonkinois.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en årsgammal tråd på träbåtsakuten om schooner gold, kan tydligen vara lite svårjobbat enligt den. http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1268299214

Själv undrar jag vad som är bäst på sol/väder-exponerad fet teak?
Fernissan bör tydligen vara baserad på kinesisk träolja för att fästa någorlunda bra, enligt tidigare års produktguide från International. (Gamla schooner påstods där vara bättre än original för just teak av detta skäl.)
Men nu gäller tydligen inte detta längre, alla fernissorna är plötsligt lika bra? (Har iaf bock i rutan för lämplighet map feta träslag.) ...
 http://iyp.yachtpaint.com/sweden/pdf/SW_Varnish_Weblink.pdf
Edit angående gråtonade texten ovan:  Mindes antagligen fel, skälet för att schooner tidigare sades vara bättre än original är nog uv-skyddet. Och så är det ju fortfarande enligt länken ovan, dvs original har dålig uv-beständighet.

Gold är tydligen baserad på kinesoljan också, samt avsedd främst för sprutpistol, enligt iaf enligt Watski-reklam här ... http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11066

Nån som provat gold på utsatt teak? Problem?
/Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 19 mars 2011 | 17:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Le Tonkinois är min favortfernissa, en bonus är ju att den är lösningsmedelsfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den använder vi på all teak och det verkar vara den som funkat bäst hittills. Även här nere i solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som att Le tonkinois kan vara en kandidat att prova även för min del, om gamla schooner inte finns kvar. (Är iofs hyfsat nöjd med den med tanke på sol/väder-utsatthet och teakens omvittnat svåra underlag, flagar bara bitvis och först på andra säsongen efter lackningen.)

(Har f.ö. redigerat mitt inlägg ovan angående skillnaden mellan schooner och original. Rekommendationerna har knappast ändrats, mindes nog fel för första gången i världshistorien. ... ;)
/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken till Träbåtsakuten!

Precis så som de flesta där beskriver är min erfarenhet att Schooner Gold är svår att stryka, svårt att få att täcka och lätt att den rinner och ger märken efter penseln. Trodde det berodde på temperatur och dålig pensel så jag investerade i en ny och dyrare pensel till min slutstrykning med Internationals halvmatta. Men tydligen var det inte det som var problemet.

Det är inte lätt alltid...crying

Edit: Stavfel

Senast ändrad av ChristerN | 19 mars 2011 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En olja/lack som är fantastisk bra men som nästan ingen talar om är Danish Oil. Det är en torkande olja som blir sidenmatt, är lätt att stryka ut och oerhört hållbar. Ger vida överlägset resultat. Är mycket enkelt att bättra om det skulle bli skador.

Göteborgs Träbåtsrenovering (ett företag som tyvärr inte finns längre) la ett teakdäck på en segelbåt, oljade in med Danish Oil och gjorde sedan ingenting åt det på 3 år. Det såg fortfarande nytt ut! Denna vinter har jag haft det på ett träbord jag köpte i somras och som har stått ute hela vintern med regn snö och kyla. I stort sett ingen påverkan! Ser fortfarande nytt ut.

Lägges lämpligast på flödigt med pensel de tre första lagerna med 6-8 timmars mellanrum. Sedan kan man lägga på med linnetrasa 2-3 ggr till och låta det torka ordentligt mellan omgångarna. Då får man en sidenmatt yta som är lika fin som vilken möbel som helst från NK! Jag har nu oljat min gamla rorkult (35 år gammal, och som sett förfärlig ut efter varje sommar med Ovatrol och andra oljor) och den platser nu i NKs möbelavdelning den med! Det ska bli spännande att se hur den klarar sommaren.

Senast ändrad av Paliswe | 19 mars 2011 | 18:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...