Micke9000 16 Postad 16 Mars , 2011 Hejsan. Någon som vet om/hur Naps Maxpower indikerar fulladdat batteri? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 16 Mars , 2011 Det gör den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Mars , 2011 Nej, men har man en voltmätare så ser man om den har lämnat laddfasen och gått över till underhåll eller utjämningsfasen, kommer i nuläget inte på exakt hur mycket volttalet sjunker efter att batteriet är fullt, men tror att det brukar stå på 15,1-15,3V när den laddar och runt 14V när batteribanken är full. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 16 Mars , 2011 Nasa BM1 är en prisvärd produkt för att kolla flödet till från battteribanken samt volt talet. Visar även nur många A som laddats ur batteriet (compact varianten visar endast detta i procent) kostar runt 1500:- en budgetvariant till tex battman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 16 Mars , 2011 Nasa BM1 verkar ju vara en liten smidig mätare. Hur ska man ställa in en sådan för rätt värde om man har en förbrukarbank samt en startbank som sammankopplas när motorn körs? Kanske blir lite klurigt där? Mvh Micke EDIT: Hittade svaret på min fråga. Senast ändrad av Micke9000 | 17 mars 2011 | 00:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 Mars , 2011 Nu sitter jag och funderar på denna shunt som följer med Nasa BM1. Eftersom denna shunt inte tål mera än 100Ah så kan jag tänka mig att man inte ska dra startströmmen genom den. Vore det några problem att ha shunten på minus till förbrukarbanken när man har alla batterierna sammankopplade vid start? Eller är jag helt ute och snurrar? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Mars , 2011 Jag har startströmmen separerad och alltså inte över shunten, dock så klarar den absolut av det, 100A är kontinuerlig belastning, tål det mångdubbla (enligt Nasa själva) vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 17 Mars , 2011 Hej! Har precis inhandlat en BM-1 och har samma uppsättning som dig. Jag kommer koppla in shunten enbart på förbrukarbanken. Det som inte framgår av annonser och annat kring BM-1 är att den nu för tiden har en extra ingång som mäter ytterligare en batteribanks spänning. Man kan alltså se två olika batteribankers spänning i displayen. Versionen kallas BM-1 enligt manual som följer med. Detta innebär att strömmen (även om det bara är en del av det generatorn producerar när bankerna är ihopkopplade) som passerar genom shunten går in i förbrukarbanken. Laddninsstatus etc. övervakas därför noggrannt med Ah räkning för den banken. För startbatteriet övervakas laddningsstatus genom att enbart avläsa spänningen i displayen. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 Mars , 2011 Låter bra Det får bli en sådanr. Blir nog BM1 Compact då den passar bättre hos mig. Ska ju vara samma funktioner annars. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Mars , 2011 Nasa BM1 är naturligtvis en avancerad produkt som ger mycket detaljerad info, men om man bara vill se statusen på batteriet och inte har behov av exakt volttal finns Ctek Comfortindikator för 250:- http://www.ssbilbehor.se/ctek-comfortindikator-panelmonterad-p-1232-c-237.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 Mars , 2011 saknas vissa funktioner på compacten, vet inte om den klarar extra batteribanken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 Mars , 2011 Sant! Får utgå ifrån att den inte gör det, så blir det en bonus om det skulle vara så Läste i manualerna på båda. Det verkar som om Bm-1 kan visa totat laddade Ah samt urtagna Ah. Det står inget om den funktionen på Compacten, dock har den ju en % mätare som man kan kika på. Menar, där ser man ju den totala statusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 Mars , 2011 saknar funktionen du nämner (har compakt modellen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser