Gå till innehåll
fredag 26 december 2025
kapten_cook

flykt från Wallhamns marina?

Rekommendera Poster

Det har varit rätt så många till-salu annonser på Blocket sista tiden angående båtplatser i Wallhamns marina. En oroväckande artikel i lokalblaskan ST-tidningen kan ha utlöst en flykt?

I korthet behandlade artikeln den konflikt som råder mellan Tjörns kommun och marinan, marinan har tillfälligt bygglov som kommunen inte vill förlänga eftersom de befarar att hamnens (grannens)  utvecklingsmöjligheter kan hämmas av marinan. Hamnen är Tjörns största arbetsgivare (skeppar in och ut bilar främst tror jag). Läget just nu, bygglovet går ut, marinan skall bort! Detta är naturligtvis så drastiskt att man kan hoppas och tro på en kompromisslösning.

Vad säger de som är insatta, har folk börjat paniksälja? Eftersom jag tidigare funderat på att köpa en plats(även om det är en bit att åka från Gbg ) vill jag gärna höra från insatta om läget.

Man vill ju betala insats för en plats som skall läggas ner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ju betala insats för en plats som skall läggas ner!

Det skulle inte jag vilja..! wink

Dock var det en bra varning för andra, som är intresserade av platser där.. dock inte jag, då det blir lite för långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då de flesta hamnar i Sverige växer så lär antagligen även Wallhamn göra så. Mao tror jag tyvärr att marinans dagar är räknade. I det långa loppet är nog inte en kompromiss trolig ens. Om hamnen ska kunna växa måste marinan bort. Ett enkelt val från kommunen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjörns kommun vill och planerar att bygga vindkraftverk på berget brevid marinan, då är inte marinans läge så lämpligt. Vindkraftägare vill inte ha dyra båtar liggande under sina vindkraftverk. Vingar kan lossna samt is kan flyga ner på på saker som finns runt vindkraftverken. Ett sätt att bli av med marinan är att inte bevilja muddringstillstånd samt att ej bevilja nya bygglov. För Tjörns kommun går vindkraftverk före, privat drivna marinor. Wallhamn marina är en bra och seriös marina. Det är synd att Tjörns kommun motarbetar Wallhamn marina. Marinan främjar turismen och skapar arbetstillfällen i kommunen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallhamns Marina har fått förlängt bygglov till den 31 maj 2013 precis vad bolaget  har sökt.  Det finns nog en framtid för fritidsbåtar i Wallhamn.

Mannhem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var positivt men tyvärr är 2013 alldeles runt hörnet så kommun har nog andra planer sad

Två års förlängning är en väldigt kort förlängning i sådana här sammanhang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ttiden får visa vem som spår rätt. Jag tror att Wallhamn  Marina har en framtid.  Bygglovet söktes på två år.  Hur den kommersiella hamnen skall utvecklas står skrivet i stjärnorna. Kom ihåg att transporter från Wallhamn till fastlandet  är en trångsektor.   Wallhamn som komersiellhamn har en stor nackdell eftersomTjörn är en ö som endast har en fastlandsförbindlese.  Bron är en flaskhalls.  Från Wallhamn finns inga tågförbindelser.  För utveckling av hamnen krävs omfattande  muddring och för detta krävs många tillstånd. Jag tror att många instanser motsätter sig en så omfattande muddring så odset fär att småbåtshamnen får vara kvar på Tången (södra udden i Wallhamn) är höga .  

Mannhem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...