Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Toubkal

Val av vind logg och lod

Rekommendera Poster

Hej ärade forumdeltagare. Jag står i valet att köpa vind, logg och lodgivare med instrument och velar mellan NX2 sail pack eller NX startpack 4.

Jag vill helst ha NMEA för att kunna koppla ihop med VHF och GPS, men det får inte kosta hur mycket som helst. Jag har plats i likrännan för ytterligare en kabel och har genomgående mast så trådlös vindmätare är inte nödvändigt.

Kan man kompettera NX trådlösa vindmätare med en kabel för både ström och signal?

Kan man komplettera NX startpack4 med en NX2 server och koppla ihop VHF och GPS (Etrex) med NX startpack 4?

Tacktick har jag valt bort eftersom instrumenten verkar lite för bräckliga samt att jag tycker Nexus är snyggare och mer lättavlästa.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag själv skaffade ett Nexus NX2 system så valde jag tråd upp i masten trots att jag inte hade plats för kabeln på ett enkelt sätt.

Detta beroende på två saker. Dels så uppdateras data oftare med tråd - men då jag inte vet dina behov så kan det vara av underordnad betydelse? Kan behövas för en del avancerade autopiloter bla?
Dels så sitter en liten solcell i den trådlösa varienten. Det är modernt och bra men det sitter ett litet batteri också... och eftersom jag tänkte ha masten på nu i tre år så var jag inte road av att i värsta fall behöva byta batteriet där uppe....

Såvitt jag vet kan man inte i efterhand dra upp kabel till den trådlösa varianten men däremot kan man koppla in den trådlösa mottagaren på ett NX2 nät.

Men de som kan detta sitter på det svenska företaget Nexus, de är extremt ingenjörsmässiga och har klarat av att svara på alla mina frågor hittils... ring dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter.

Nej, jag behöver inte kabel pga snabbheten, mer pga upplevd driftsäkerhet. Jag tar ner masten varje höst så laddning/byte av batteri blir nog inget större problem. NX2 är ju betydligt dyrare än NX så jag tänkte att man kunde börja med ett startpack 4 (med trådlös vind) vilket innehåller det jag behöver akut och sen komplettera med en NX2 server för att koppla in GPS och VHF i nästa års budget. NX och NX2 displayerna för vind och kombi verkar ju nästan identiska.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...