Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
jiwisto

Köpa motorbåt, men vilken tipsar ni om?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi tänker köpa motorbåt för max 170.000:- och har nu problem med att välja modell av flera orsaker, och tar därför gärna emot tips av Er så klart smiley

Här är några krav på båten som vi har:

1. Vi är 2 vuxna med ett barn samt 1 mindre hund som ska kunna sova ex antal nätter i den.
2. Den ska ha spoltoa, kylskåp & funktion för matlagning, vi vill kunna bo på båten så mycket vi kan som sagt
3. Midkabin är ett måste, för att slippa ha barnet sovandes hos oss i förpiken.

Den ska köras mestadels inomskärs i Stockholms skärgård. Vad vi helst skulle vilja ha för typ av båt är Bayliner 2455-2755, Regal eller SeaRay då sportlooken på denna typ av båt tillatalar oss rent designmässigt. Dock har jag läst om en massa rykten om BayLiner som säger att man tydligen ska akta sig för att köpa dem p.g.a kvalitétsproblem samt att de sägs vara svåra att sälja när man vill byta en dag, så jag blir tyvärr villrådig p.g.a dessa rykten? Som t.ex denna Bayliner 2455 -89 för 170.000:- som tydligen ska vara helt renoverad från topp till tå både skrov- och motormässigt enligt säljaren. Är det en båt värd att köpa tro och är den svår att sälja om några år utan att förlora för mycket pengar tro? Eller denna Regal 2150 LSC -99 för 175.000:-, den ser riktigt trevlig ut med alla tillbehör, hur står den sig jämfört med 2455:an tycker ni?

Visst, det är dyrt att köra runt med 24 fot & en V8:a i pannrummet, så kan en V6:a i en motsvarande mindre båt kanske ge samma körgläde fast till något läge totalkostnad?

Eller, ska vi tänka om helt och kanske välja bort dessa cruisers och gå på mer familjebåts-stuket, typ Fjord 650, Fjord 725 SE? Vi tar tacksam emot era synpunkter & tips som hjälper oss att fatta ett så bra beslut som möjligt för att välja den båt vi ska köpa.


Tack på förhand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta även på hur det är att komma iland från båten både från fören och aktern. Flera amerikanska båtar har inte byggt om sin pulpit så de är helt idiotiska att kliva iland ifrån styk dessa eller räkna med att bygga om kostar ca 6-7000:-. Drivlinan är viktigt, en nyrenoverad motor och ett nyrenoverad drev är att föredra framför en båt från 80 talet med orginalmaskinen och även motorer som är sötvattenkylda behöver nya kyllimpor efter ett tag. Regalen tror jag blir för liten för er. Ett nytt kapell på båten som har fullhöjd är värt mycket om man ska ligga ute i vikarna. Många Bayliner båtar har blivit tillfixade av sina ägare under åren o flera är bättre än när de var nya så ta med nån som förstårsig på den typen av båtar så ska du nog hitta nått bra i rätt prisnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga 6-7 tkr för att bygga om pulpit........enklare att ta järnsågen själv. o säkra med ett stag i nederkant vilket är gjort på min o funkar utmärkt. Lägg dessa pengar på motor, ankarspel osv istället.

Håller med om avsaknad av skarndäck ställer till det ibland, men efter litet praktik så brukar det fungera,flesta båtar är ju ganska vindkänsliga så ibland hjälper det.Amerikanska båtar har en fin rymd o skön känsla men kostar litet att köra jämfört med diesel.

En genomgången amerikanare är i mina ögon fullt jämförbar med våra svenska märken o litet lyxigare känsla.......

Enda som retar mig är läckande rutor, men det problemet har jag haft nästan på alla mina båtar genom åren...bara att leta läckor o noggrant täta.

Sist men inte minst...åk runt o titta, kliv i o ur, kolla med kompisars båtar dvs känn efter själva i resp modell Ni tycker verkar intressanta.

Sen blir det inte alltid som man tänkt sig när man väl har köpt o praktiskt börjat nyttja fartyget,,,,,,,,,



Senast ändrad av Minego | 14 mars 2011 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har haft en bayliner 2455 en mycket trevlig båt jag sålde den på blocket det tog tre dagar

frågan är hur mycket båt får man för 17500? kolla runt och en bra sak att göra är att man frågar om man kan få sova i båten en till två nätter

lycka till med er nya båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena Fjorden kan du glömma direkt då den är en DC och har inte midcabin ej heller sepparat toautrymme.

Fjorden som heter 725 motsvarar nog dina krav , rätt maskin också. skapliga scarndäck så det är lättare och ta sig från för till akter än på USA båtar som är gjorda för att ha aktern mot brygga, lite svårt med det i en naturhamn.

Bättre med en större maskin än att det ligger på gränsen med en mindre, drar mer soppa då. Så var inte rädd för V8, soppa går det åt vad du än väljer för planande båt i 21 fots klassen och däröver o motor. räkna på 2 liter distansen så blir du inte besviken om det skulle gå åt lite mindre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I den prisklassen skulle jag titta på en Sea Ray 245 av tidigt 80-tal ifall ni kan hitta någon. En mycket trevlig båt med extremt bra utrymmen och bra kvalitet (pre-Brunswick). Se bara till att motorn är ok med tanke på båtens ålder.

Har för mig att den båten egentligen är närmare 26 fot men klarar av att drivas bra med en 5.7L.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sålde vår 2455 -89 för tre år sedan. Vi hade så många spekulanter att vi fick göra ett schema över när de skulle komma. Vi sålde den för att vi redan hade klöpt en större båt. Men den har vi aldrig varit helt nöjda med (FÖR stor) och längtar nästan tillbaka till Baylinern.

Jag skapade den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=150007 i glädjeyran efter att ha sålt den...
Calle64 sammanfattade det ganska bra De enda som talar illa om Bayliner är de som inte har någon eller har haft någon!

En så gammal båt som en 2455 från -89 är antingen skrotad/skrotfärdig eller så fixad att de gamla svagheterna knappt finns kvar. Den första länken ser bra ut. Kolla bränsletanken bara, den är i aluminium och ligger under midkabinen/framför motorn. 

Så här såg vår ut http://www.billig.se/2455/

 



Senast ändrad av FredrikB | 15 mars 2011 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, fjord 725:an är mycket rymligare än bayliner 2455 invändigt och betydligt enklare att ta sig i och ur pga att den har rejäla skarndäck. En sak som inte är så bra med baylinern du länkat till är att det sitter OMC motor och drev i den, dom flesta verkar sky OMC som pesten och vid en eventuell försäljning så är ju det inte så kul...

Vi har föregångaren till fjord 725, fjord 24 weekender, och trivs alldeles ypperligt med den. Inga problem med två barn (tre och fem år) och båten går tryggt i dom flesta väder (vi åker rätt mycket utomskärs). 725:an har samma skrov som min 24:a och min båt marschar fint från 20 knop och uppåt, burkar själv ligga kring 27 knop om vädret är lugnt. Fjorden har ju ett ganska skarpt V-bottnat skrov och är rätt bred (2,95) så den är ju kanske inte lika lättdriven som 2455:an men för mig så landade snittförbrukningen för förra sässongen kring 1,6-1,8 l/nm totalt.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baylinern ser riktigt fin ut. VIKTIGT kolla/ testa så att drevet fungerar korrekt (om det är OMC Cobra vilket är mest troligt eftersom det sitter en OMC-motor i). Bra drev i grund men kopplingen i drevet kräver microbrytare som sitter på motorn och dessa är till fö ratt kort bryta tändningen vid växling. Om dessa inte funkar korrekt kan antingen motorn stanna helt obehagligt när man skal lägga till) eller så slits drevet snabbt. Testa detta ordentligt eller budgetera för att byta till ett Volvo Penta SX som är det bästa du kan ha för denna båt/ motor, ca 25-50000 i begagnat skick inkl pivåhus som passar på skölden).

Snyggt jobb på 2455an tycker jag! Klart värd att kika närmare på.

Annars kan du kliva upp ett snäpp till 2655 där ni får en bäddbar dinette (för vovven :-)) också, priser på en 89a mellan ca 200´ -300´ beroende på skick, drivlina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här frågor brukar alltid urarta till en kamp mellan dem som förespråkar USA-båtar kontra dem som föredrar de europeiska. I princip alla kommer att tala sig varma för den båt de har själva.

Jag föreslår att ni åker och tittar på båtarna för att se vad ni gillar.

Rent generellt så får man mycket för pengarna om man köper amerikanskt, men de är kanske inte heller riktigt anpassade för vårt sätt att använda båtarna (inga skarndäck, stängd pulpit i fören, heltäckande mattor på alla inre ytor mm). En stor bensinmotor kommer att ha höga rörliga kostnader som kanske påverkar viljan att åka mycket (har sett sånt i bekantskapskretsen där de helst har bryggseglat).

En europeisk båt i samma prisklass kommer i de flesta fall vara betydligt äldre, å andra sidan är nog andrahandsvärdet högre varför man kanske kan tänja på budgeten lite utan förlora pengar på slutet.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som maximarcus säger. Smaken är som baken. Titta och känn efter. 
Det skiljer en del i koncept mellan klassiska nordiska båtar och amerikanarna.

Men, nästan alla som har haft en Bayliner är nöjda. Om du pratar med någon som påstår sig veta en massa om Bayliner. Fråga om han har ägt en. Har han inte det är det han säger troligen bara skitsnack som han har hört.
Bayliner kom som en prisbomb i slutet av -80 talet och rörde om en del i grytan med sitt sätt att bygga som hämtade effektivitetstänk från bilindustrins löpande band snarare än hantverksmässig tillverkning.
De sålde 200 båtar på Stockholmsmässan -88 eller -89 (billig båt, billig dollar). Det gav dem en del fiender bland de klassiska båtmänniskorna.
När sedan alla dessa skulle säljas några år senare tror jag att marknaden översvämmades av båtar, och då blir det svårsålt. Den tiden är förbi.

Kvalitetsmässigt fick Bayliner ett uppsving i mitten av 90-talet, och idag är de nog som de flesta andra jänkarbåtar. 

Och det är egentligen inte själva dreven som är den svaga länken på ett Cobramontage, det är den mekanism som stör motorn när du växlar som strular. Har du ett SX-drev behövs inte den.
Jag är tveksam till att köpa ett Cobradrev igen...pruta! Hittar du en med XS-drev. Köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte så orolig för motorn. För en ganska så billig peng kan du köpa ett longblock inkl limpor och knän från US när det gäller mercruiser 5,0 och 5,7. Cirka 20 kkr in momsat och klart till sverige.

Viktigast är att båten/skrovet är ok. Att förbättra inredningen är också görbart för mindre pengar.

Ett nytt/nyrenoverat Alpha one drev cirka 20 kkr. 

Det maskinella drev kan du byta ut och få i princip nytt för 50 kkr. Ett dåligt skrov är svårt att få ordning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ovanstående *2 om alt som hör till maskineriet från instumentering till propeller ska bytas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar Bayliner så finns det en modell som heter 2255 som ryms innom din budget. Midkabin med kök o toa.  Har haft en med Mercruiser V6 den gjorde 35knop o gick väldigt ekonomiskt. En innomskärs båt funkade att sova 2 vuxna o 2 barn ett par nätter. Vovve borde också få plats. för den integrerade badplattformen som gör det enkelt tom för hunden att komma ombord från aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert inte att bli missnöjd. Fjorden är en perfekt båt för den lilla familjen.

Motorn är en V8:a, tycker det ser ut som en Mercruiser maskin men är svårt att avgöra (VP är lka i grunden då bägge är från GM) Men avgasknäna tyder på VP. Den är också färskvattenkyld vad jag kan se vilket är positivt.

260 hk bör det vara, men det ser inte ut som orginalförgasaren så det kan ju vara lite hempul.

30-35 kn på topp med en marsch på runt 25-28 kn kan jag tänka mig, ca bränsle förbr 1,5-1,7 l / Nm

 



Senast ändrad av Gelis | 19 mars 2011 | 08:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis grattis till nya båten!!!!

Tittade Ni inte alls på denna? Samma pengar i stort....min erfarenhet genom åren att jag alltid ville ha större, längden har inte varit det primära utan bredden....

Detta känns som ett bra exempel på vad ett genomgånget ex av en gammal båt kan vara.

Lycka till o förhoppningsvis får vi en bra båtsommar!!!!!!!!!!

http://www.batnet.se/batmarknad/sok/annons.php?aid=77175&kid=&tid=



Senast ändrad av Minego | 19 mars 2011 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...