Westfjord26 9 Postad 14 Mars , 2011 Jag brukar ge förbrukarbanken en liten laddning ett par gånger under vinterhalvåret, och även nån gång till startbatteriet, jag har en C-tek som bara är kopplad till förbrukarbanken. Jag har ett skiljerelä monterat som får sinn aktivering via D när motorn går och generatorn laddar, men kan jag lägga en kabel via brytare så jag kan aktivera relät via batterierna istället om jag vill att laddningen från c-teken skall ladda båda bankerna samtidigt? då går ju en viss ström upp till generatorn baksvägen så att säga, gör det nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 14 Mars , 2011 Du kan ju alltid koppla manöverströmmen till reläet via en omkopplare så att du bryter kontakten med D när du vill ladda startbatteriet via C-teken. Vet iofs inte om det gör något om det läggs en spänning från batteriet på D men med en omkopplare så löser du ju problemet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 Mars , 2011 Eller anslut en kabel på pluspolen från förbrukarbankenl med en klämma som som du klämmer på startbatteriets pluspol, då tar bägge batterierna laddning samtidigt och det är enkelt att koppla ifrån igen och ha det som vinterläge om man vill. Förutsatt att batterierna inte är väldigt svåra att komma åt. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 Mars , 2011 Hos mig är det originalkopplat så att laddaren ligger på utgången från huvudströmbrytaren av typen Off, 1, 2, 1 2. Detta gör att jag med den kan avgöra villket eller villka batterier som ska få laddströmmen. Om det enligt experterna är rätt eller fel vet jag inte, men det är kopplat så från fabrik och jag bytte bara ut den amerikanska laddaren till en CTEK och allt fungerar briljant. Kanske detta kan vara ett enkelt förfarande även för dig. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Mars , 2011 Jag har en permanent monterad nödkopplare så jag manuellt kan koppla ihop båda batteribankarna. Dels som nödlösning om startbatteriet på något sätt blivit tomt, dels för att på vintern enkelt kunna underhållsladda båda bankarna samtidigt med laddaren som bara sitter på förbrukningssidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Mars , 2011 Denna lösning låter bra, tackar för svaret! Men blir det inte samma sak som seahunter skrev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2011 Nästan. Jag har ett speciellt startbatteri (enbart kopplat t motorn) och ett speciellt för förbrukning (enbart kopplat till resten). Har skiljedioder som laddar förbrukningen från startbatteriet. Brytaren kopplar som sagt ihop båda bankarna i nödlägen. Medan seahunters 0,1,2,1 2 brytare använder ena, andra eller båda batterierna till allting i båten. Senast ändrad av Anders_St | 15 mars 2011 | 13:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser