Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Byggnads

Motorrumsisolering samt bra färg till motorbädden

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har bestämt mig för att byta motor tar ut min md11c och sätter in en Vetus, och samtidigt sätta in ny motorrumsisolering eftersom nästan all aluminiumfolie ramlat av. Vilken typ av isolering bör jag välja, jag vill ha en som inte tappar aluminumfolien. Den nuvarande isoleringen är hel men eftersom folien ramlat av ser den grå och trist ut, finns där kanske någonstans man kan köpa endast folien eller har ni några andra förslag på ytskikt på den nuvarande isoleringen. Tänkte även passa på att måla motor bädden men vilken färg håller bäst.

Byggnads

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis renoverat mitt motorrum och hade samma problem som du med folie som lossat på den gamla isoleringen. Den biten löste jag genom att köpa den tunnaste isoleringen jag kunde hitta och sätta den ute på den gamla.

Maskinrummet målade jag först med en tvåkomponents grundfärg från international och sedan en tvåkomponent som heter perfection av samma märke. Den finns i flera kulörer, själv tog jag offwhite och den är tålig och blank och då lätt att rengöra, jag kan tom använda aceton.
Erfarenhet av den färgen har jag alltså inte men vi får se i november då båten skall upp igen.

Du kan kolla här där jag beskrivit arbetet i maskin med bilder och text http://sethakan.blogspot.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur fäste du den nya skivan vilket lim använde du. Är det ine en risk att den lossnar eftersom den gamla skivans yta är porös. Det ser fint ut i ditt motorrum.

Byggnads 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför har man alubeklädnad på isoleringen? är det värmen? är det skvättskydd? eller varför har man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit ute på webben och kollat lite på olika isoleringar och kom fram till att aluminiumfolien tar bort vissa frekvenser av ljud och skummet andra, så uppfattade jag det i vilket fall, har isolerat om mitt motorrum i vinter och satte just sådana mattor och innanför mattor av bitumen (asfalt) för att få en så optimal ljudisolering som möjligt till hyfsad kostnad, annars finns det ju karnaq och 3M till exempel som har väldigt fina produkter, men var inte intresserad av att lägga 8-10.000:- på material utan hamnade nu på ca:2.300:- istället, har provstartat motorn och vid tomgång var det en jäkla skillnad mot den gamla 30 åriga isoleringen med bara skum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det gör skillnad mellan att byta ut den gamla skum isoleringen mot ny skumisolering av samma tjocklek?

MVH

Marre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag faktiskt inte, utan det var mest för att jag villa ha rent och snyggt efter motorbytet, dom gamla hade ingen folie och gick föressten inte att få bort hela, jag skulla ju ha bitumenplattor underst. men en teori man kan ha är ju att gamla isoleringar utan folie är mättade av gammal skit och inte tar upp ljudet så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nämligen själv lite tankar om att byta ut den gamla isoleringen på motorhuven.

Och  lägga bitumenplattor på motohuven och sedan fästa skumplattor ovanpå. låter som en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker jag du skall göra, det är kul med ett fint och funktionellt motorrum, och är det tyst också så är det riktigt bra. Jag köpte mitt material hör och häpna på Biltema efter tips från en större leverantör på motorbyten här i göteborg, han har testat ett antal olika fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken typ av ljuddämpningsplatta använde du, den med självhäftande eller den som limmas fast. Det skiljer nästan 100 kr per platta. på 30 mm tjocklek

Byggnads

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde självhäftande, men tror det funkar lika bra med den man limmar själv, använder man kontaktlim i sprayform så blir det nog enklast, men jag tog den enkla vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte biltemas hm 30mm isolering med  självhäftande baksida och klädde om motor utrymmet ,blev kanon ,när man ligger på tomgång så hörs knappt motorn när man är i den ,står man brevid den så hörs det inget förutom bubblet vid utblåset ,så jag är väldigt nöjd ,hipp hipp för biltema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bäst att måla med topcoat. Den täcker bra, och man kan måla nästa lager efter cirka en timme, beroende på temperatur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...