Gäst anders Postad 11 Oktober , 2004 Har tänkt att skaffa mig en styrpulpet, valet står mellan en ryds 510 gti och HR 510. Motorval kommer att bli mercury 75 2-takt eller evinrude 75 e-tec. Jag undrar om det är någon som kan delge sina erfarenheter av dom här båtarna och motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 Oktober , 2004 Hej! Som du ser på bilden har jag själv en HR 455 med en HONDA 4tkt 40hk... lite mindre än du har i tankarna alltså! Kanonbåt! Bra kvalitet, rymlig, stabil, fin gång i sjö! Enda nackdelen som jag ser det, är båten gräver ner sig lite väl mycket när man är ensammen och ska plana upp den. Men själva formen är å andra sidan en stor fördel på insjöar typ Vänern, där vågorna ofta är korta men höga. Att jag har en tyngre 4takt bidrar troligen oxå till att den går tungt i baken vid uppplaningen. Väl uppe i planing går den otroligt lätt och fint :-D Ryds har jag personligen ingen erfarenhet av, men jag har nog hört mest gott om den, så valet kanske blir på den leverantör som kan ge bästa priset! Bägge båtarna kan man nog anse vara bra kvalitetsbåtar. mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 14 November , 2004 Hej Anders ! Lustigt nog stod mitt val mellan dessa två modeller då jag köpte i våras. I mitt fall blev det en Ryds 510 GTI Blueline. Detta pga att den båten blev något billigare då jag ville ha en 4-taktare. Jag är efter första sommaren mycket nöjd med båt och motor. Båten går mycket bra i vattnet, och motorn, en Suzuki DF 60 går så tyst att man inte tror det är sant. Möjligen skulle jag ha köpt en DF 70 med facit i hand, men båten gör 30 knop blankt med mig själv i. Båten är mycket lämpad för vattensporter med tanke på den tilltagna badplattformen den har baktill. Jag kan varken säga bu eller bä beträffande skillnaderna. HR 510 är också jättefin. Möjligen tycker jag Rydsen är lite snyggare designmässigt. HR har mer utrustning standard och har dessutom fast tank. Dessutom har den ett litet bord som går fälla upp baktill. Bägge håller hög kvalite så det som styr är väl kanske användningsområdet. Längre turer till sjöss med en fika ombord kanske ger HR mer poäng, medan jag vid vattensporter skulle välja Ryds. Lycka till, du kommer ej bli besviken på någon av dessa. Dock kan jag rekommendera Suzukis 4-taktare. Den är grym kvalité och sannolikt marknades tystaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 14 November , 2004 Aldrig en Ryds. Dom har haft eller har fortfarande massor med reklamationer på sina båtar. Att folk löper Ryds är priset. Men man får vad man betalar för. Höga Rodd har alltid byggt bra grejor. Dom som tycker om Ryds vet inte ett piss om båtar. Dom kan lika gärna köpa grejor från Biltema och beskriva hur bra dom är. Och jag vet vad jag snackar om. Inom sportfiskekretsar är Ryds omtalat som olycksbåt. Gå in på Fiske.nu och sök på sökfuntionen på Ryds får ni svar på tal. Kan ni göra på båtmotorer också. Sportfiskare är just dom som vet nåt vad båtar går för. Inte bryggseglare eller såna som gör ett par turer per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 14 November , 2004 Ta det negativa inlägget med en stor nypa salt. Jag har vart på sjön sen barn och räknar mig inte som en bryggseglare även om en pessimistminister här tycks påvisa detta. Ryds håller bra standard . Tror inte Nimbus skulle tagit över detta annars. Men det klart mannen som gav ödmjukheten ett ansikte vet väl bäst ..:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 14 November , 2004 Nimbus tog över på grund av Ryds vanskötsel. Snackade själv med Ryds på båtmässan senast. Påpekade om deras dåliga kvalite. Han höll med och det skulle bli bättring. Varför tror du att varenda sportfiskare ratar dessa båtar. Och då menar jag inte Kalle som fiskar lite på somrarna. Största problemet dom haft. Är att skrovet under varit för klent. Dom har helt enkelt spruckit vid trailning. Och det är just sportfiskare som oftast trailar sina båtar. Och andra dåliga lösningar finns det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 14 November , 2004 Hej! Ryds kvalitet eller icke-kvalitet har jag inga åsikter om, men jag kan garantera att en HR håller högsta kvalitet ;-) Fartmässigt inte dålig heller, jag får upp min i 30 knop med en 40hk 4tkt Honda, så det duger. Grymt kursstabil i skarpa svängar, så man kan verkligen köra riktigt grymma kurvor vid vattenskidåkning! Min båt har även trailats ett antal mil, utan att ta det minsta stryk i bottnen. Men jag håller med om att designmässigt så finns det snyggare båtar ... men det är ju en smaksak, inte kvalitetssak mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jim Postad 16 November , 2004 Köpte själv en 5.10 m. styrpulpet i våras. Jag hade ett krav (eller åtminstånde ett önske mål) , och det skulle var mitt pulpet på den. Om jag inte mins fel så är HR510 en mitt pulpet båt, men inte GTI. Så fundera om du vill ha mittpulpet eller inte. Jag rekomendera mitt pulpet varmt. Båten blir lite trängre men det kanske det är värt, fundera på vad du ska använda den till. En mitt pulpet med riktiga stolar sitter man bätter i, i stället för att sitta på en aktertoft i hårdplast. När jag letade, letade jag efter utten s52, ryds 51*GTS, eller HR 510. Det blev en Ryds 510GTS, mest för jag hade inte råd att köpa en ny, så jag hittade en GTS för lite mindre pengar än en ny. Väntar på sommaren ! mvh /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 17 November , 2004 Ryds 510 GTI har ratten i mitten på båten. Dock är den ej walkaround. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 17 November , 2004 Lasse P, jaså du har inte sett nån Ryds med krämpor. Tilllåt mig skratta. Antingen är du grön eller är du rädd om dina varumärken. Vartenda sportfiskare känner tiil mer än vad du gör. Antingen så mörkar du jäkligt bra eller säljer du sån liten mängd båtar. Vi sportfiskare som varit med i gemet länge vet mer än vad dom flesta båtnasare vet om båtar. Gå in på Fiske.nu och sök på Ryds min vän. Sen kan du återkomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 18 November , 2004 Vad synd att nån kanske uppmärksammar dåliga båtmodeller. Tänk att Sverker på plus heller inte är mutad min vän. Att jag visar på att jag själv skrivit en del. Visar väl mer på min ärlighet. Att som du i stället påstår att man bara hittar på. Visar väl mer på skum inställning. Så du påstår att exempelvis Ryds 435 FC eller Ryds 485 FC var bra båtar. Eller 480 DL. Svara nu ärligt om du kan. Vet du inget eller inte kan svara på det. Intressant att se vad du kan. Annars tycker jag att du verkar vara en stor fjant. Påstå att man skall kastas ut för att man försöker varna folk för att köpa skrot. Snacka om nasarsnack. Forum är justt till för att tala om viktiga saker. Fast du kanske tror att det är för inbördes beundran. Väldigt många nasare av bilar på typ Vi Bilägare som försöker sälja med stilen att verka vara privatpersoner. Ligger nära till hans för dig tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalle1 0 Postad 18 November , 2004 Blev varnad av skadereglerare att köpa Ryds dom har haft mycket skador på kölen som tydligen är för klent byggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 18 November , 2004 Lasse P, gå in på sökfunktionen och sök på Ryds 485 FC. Nån Daniel där som kan ge dig ett tips. Även undertecknad. Även den före mig idag på denna del. Dins på Fiske.nu är heller inte mutad. Så kom in i matchen utan massa dravelsnack. Kanske ska ringa upp till nåt försäkringsbolag själv. Fast jag har ju redan talat med Ryds på båtmässan. Och med deras egna ord hört om deras kvalite. Så jag tvivlar inte ett dugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 18 November , 2004 Just nu är det mycket jag har hört... och jag känner en som.... Verkar dessutom precis som några tidigare har nämnt, att den som har mest negativ erfarenhet av Ryds är Elanen. Har du haft en Ryds själv eller du bara snackar en massa? (och sluta referera till fiskesidan, skriv här istället så slipper vi läsa 2 år gamla inlägg). Någon annan som har haft problem med Ryds båtar själv? Och inte nu hört av grannens systers mans pappas arbetskamrat eller nått sånt skit... Under mina år med båtar har jag inte hört mer negativt om Ryds än något annat märke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 19 November , 2004 Jo ... debatten kanske behöver sansas lite ... Iofs kanske elanen har rätt då han säger att kölen har en svagare konstruktion som visar sig vid extremt mycket trailing! Men ... Anders som startade denna tråden kanske, likt mig, kommer att ha båten på samma hemma-hamn typ 4ever .. kanske med några undantag! Då kan vi nog glömma problemet med kölen, för vore kölen extremt dålig så hade nog märket varit borta från markanaden för länge sedan! Så det återstår alltså hur båten beter sig i sitt rätta element, vattnet, gentemot en HR-båt! Jag är part i målet, och kan bara säga att en HR är en riktigt bra båt, men vore kul om någon som testat bägge märkena har någon åsikt ang HR kontra Ryds! Att jag valde en HR berodde på att jag fick ett riktigt bra deal med en nära bekant, så jag tror nog ärligt att jag hade varit lika nöjd med en liknande Ryds med samma deal :-D ... ärligt talat var det nog motorn som hängde på akterspegeln det som jag var mest intresserad av Så Anders, jag tycker att du väljer det som verkar bäst totalekonomiskt, och lås dig inte vid bara de motoralternativ som du angett ... jappsarna är numera hyfsat duktiga på motorer ... :-tackar mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 November , 2004 Föslagsvis kika på Uttern S52. Bra kvalitet. Mycket sjövärdiga båtar. Högre pris än de du kikat på men finns begagnade med lägre pris. Kika på hur sittplatser är gjorda. Inte bara för föraren utan även för passagerare. Kika även på hur du kan röra dig i båten samt om du har möjlighet hur rank båten är när man rör sig i båten. Kika även på stuvplatser. Kompis som har en Ryds 511. Finns inte plats för fiskespö eller andra längre saker typ paddel eller båtshakar. Jag har själv haft en Uttern S52 så därför är man nog lite påverkad men den har många bra stuvplatser. Bl.a. under aktersoffan, som även går att ta bort om man behöver för fiske. Främre stuvfack har även plats för långa föremål. Och den går mycket bra i sjön. Förens utformning är också mycket bra utformad och förenklar när man ska gå i och ur båten samt för att lägga till vid en klippa. Angående kvalitet så har Ryds haft problem men de kanske är lösta nu. Tycker du ska jämföra med hur man löst vissa detaljer. T.ex. hur grabbräcken är utformade, fästen mm. Studera detaljlösningar så förstår man varför Uttern har ett något högre pris. Men mycket viktigt är att du får en båt utformad för ditt ändamål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 November , 2004 Håller med om att Uttern båtar är i topp när det gäller kvalite på alla fronter. Kraftigt byggda,oftast bra genomtänkta och oftast väldigt sjövärdiga. Har inte många missar i sin produktion genom åren. Likaså Crescent, Yamarin, Askeladden, Örnvik, Bella, och Flipper. Skillnad på Ryds som har gjort båtar med skrov som slår så hårt att njurbälte fodras. Speciellt 485 FC, 435 FC och 480 DL. Även gamla Ryds Tumlare Och Hajen var ju fellkonstruerade båtar. Gick som krattor i sjön. Deras gamla roddbåtar som vi har i fiskeklubben ligger på sidan när det kommer i regnvatten. Men får ursäktas att dom är gamla modeller. Fast då var det andra märken som också var lika illa ( Ockelbo hade nåt undantag). Kolla på begagnat när det gäller Ryds. Det kryllar av dom. Kan väl inte bara bero på att dom sålt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst "Roddarn! Postad 8 December , 2004 Hej Anders! Som du säkert redan vet så är Ryds 510 GTI helt annorlunda inredd än HR 510 plus att det finns några fler detaljer som också skiljer modellerna åt: HR 510 har mittpulpet med två riktigt sköna och bra svängbara stolar vid pulpeten och 2 stycken sittofter i aktern. Mellan sittofterna ett fällbart bord och bakom bordet döljer sig ett mycket stort förvaringsutrymme. Ryds 510 GTI har pulpeten på styrbordsidan med aktertoft som även fungerar som förvaringsutrymme. HR 510 är godkänd för en motorstyrka på max 90 Hk, medan Ryds 510 GTI bara får ha max 75 Hk. Nackdelen med Ryds 510 GTI jämfört med HR 510 är som jag ser det flera. 1: Högermonterad styrpulpet ger nästan allt sned balans. Även om du är ensam i båten eftersom själva pulpeten som sådan har en egenvikt som gör det hela ojämt viktfördelat. 2: Ryds 510 GTI har en ganska trång inredning och inte blir det mindre av att förvaringsytrymmena inte är så omfattande. 3: Med den planlösningen som Ryds 510 GTI har är (de flesta) passagerarna hänvisade till fören. Hur är det då med deras skydd vid t.ex. regn och/eller kyla? Tror knappast att Ryds tillhandahåller kapell som även täcker fören! 4: Priset talar mot Ryds. Om du skulle köpa HR 510 får du med i priset teaklaminatdurk (av icke organiskt material som är stenhårt och tål allt!), dynor till alla sittplatser, 60 L fast bensintank, fällbart bord och massor av stuvutrymmen bl.a. i styrpulpeten. Kapell finns som extra tillbehör. Fördelen som talar för Ryds (oavsett modell) är deras skrovkonstruktion som är väldigt vridstyv. Personligen tycker jag att det är lite orättvist (mot Ryds) att jämföra HR 510 mot Ryds 510 GTI. Det är alltså två helt olika båtar! En betydligt bättre jämförelse vore i sådana fall HR 510 mot Ryds 511 GTS Blueline. Då får du i båda fallen samma längd, bredd, vikt, mittpulpet, max 90 Hk, och i stort sett samma utrustning. Kort sagt får du alltså samma båttyp mellan dess modeller. Själv är jag sedan i somras ägare till en HR 510 med en Tohatsu 90 TLDI och kapell. Har hittills kört 45 timmar och är oehrhört nöjd med både båt och motor! Klart över min förväntan på alla sätt kan jag säga. Har inte kört Ruds, men HR 510 går väldigt stadigt och torrt i alla fartregister. Den är också otroligt rolig att köra oavsett om du vill busköra lite sportigt eller om du bara vill tuffa fram i 5 knop. Med 2 vuxna toppar den 37 knop för övrigt, men framför allt finns styrkan om det skulle t.ex. blåsa upp. I krabb sjö går den också så pass mjukt att den tål att blåsa på ganska ordentligt om man får lite bråttom. Vad gäller finisch och detaljarbet är någ båda fabrikaten jämbördiga. Kan säga att jag inte såg några jättestora skillnade i detta då jag jämförde HR 510 t.om. med Yamarin 5110! Hoppas att mitt svart har gett någonting och jag lyckönskar dig med ditt båtköp och hoppas att du får massor av härliga båtliv-upplevelser! MVH: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst "Roddanrn" Postad 8 December , 2004 Hej igen Anders! Glömde säga en ganska elementär men viktig sak i mitt förra inlägg: Innan jag köpte min HR 510 gjorde jag självklar en provtur med den. Jag sökte helt enkelt upp någon som redan hade en sådan båt för att prova och bilda mig en egen uppfattning om båten. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en båt för många tusenlappar utan att veta vad jag köper! Lika lite att det vore otänkbart att köpa en bil på samma sätt. Vad jag dessutom menade att priset är en nackdel för Ryds menar jag i jämförelse med en motsvarande Ryds-modell och med motsvartande utrustning. Jämför du då med Ryds 511 GTS Blueline och samma motoralternativ tror jag att den blir totalt sett dyrare än HR 510. Men i ärlighetens namn har jag inte exakt koll för dagen. Men jag skulle nog bli lite förvånad om det vore tvärtom..... MVH: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser