malobia 0 Postad 12 Mars , 2011 har ni några tips på var jag köper nya dynor till bra pris? Gärna ett ställe att skicka efter eller ett ställe i karlstad. MVH Malin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 13 Mars , 2011 Hej! Det finns flera trådar om detta så sök lite i olika forum och på webben i största allmänhet så kommer du att hitta en hel del matnyttigt. Jag har själv sökt billiga alternativ (men lagt det på is till nästa år) och kommit fram till följande; - Sy själv är inte så jättesvårt, men jobbigt om man har många dynor. Det finns bruksanvisningar på nätet hur man gör, men jag hittar dem inte nu. - Dynor bör vara av bra fast kvalitet i kallskum 35 kg/m3. - Dynor kan köpas billigt på IKEA, Rusta, Jysk, mm. - Tyget bör vara UV-resisten och fuktsäkert, syntetiskt. - Blixtlås på metervara är billigare än kardborreband. - För att underlätta att dra på tyget kan man först dra på en trikåsrumpa på dynan. - Låt en tapetserare (en sådan som klär möbler) sätta i knapparna, det är tydligen billigt och man slipper en massa svordomar. En liten början, men sök på nätet, det finns massor av info. Lycka till! Mackey PS En sak jag glömde är att ett problem är att dynor ofta blir fuktiga på undersidan när man sover på dem. Fukten från den varma kroppen tränger ned i madrassen och kondenserar när den når den den kalla undersidan. Jag läste några tips för att motverka detta, men kommer inte riktigt ihåg dem. Min egen slutledning av tipsen är att jag ska lägga in ett tunt liggunderlag i botten på dynorna som isolerar bort kylan underifrån för att undvika kondensering/fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 13 Mars , 2011 Oj, jag svarade inte alls på din fråga! Även för färdigsydda dynor finns mycket på nätet och i olika forum, men vad finns inte där? www.bluepeter.se är ett företag som har billiga dynor, men alla är inte nöjda med dem. Kolla vad de har att erbjuda och vad andra har tyckt om dem. Mackey Senast ändrad av Mackey | 13 mars 2011 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 13 Mars , 2011 Om du skall sy själv kan du få tillskuret i Skåre. http://www.ideaab.se/default.asp Syr nog också dynor men om det är billigt vet jag ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malobia 0 Postad 13 Mars , 2011 Tack för tipsen! Jag ska kolla upp i skåre med pris osv. jag är orolig att jag ej klarar sy dynorna själv.. Jag måste ha typ läder eller nått då de delvis kommer vara ute.. MVH Malin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 15 Mars , 2011 Jag beställde skummet från KungSängen, och de verkar sy dynor också. De finns ju lite varstans, begär in en offert vetja! Har du en standardbåt som t ex en Maxi 77:a eller Vega så kan man hitta färdiga dynsatser som man inte behöver malla för ibland, då brukar det vara bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser