Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Klas66

Pumpa fender?

Rekommendera Poster

Hej

Fånig fråga egentligen.
Kompletteringsköpte en fender (fabrikat Dan-fender) på mässan i veckan, men hur pumpar man den?
Ventilen ser ut som en sån på bildäck, men den är försänkt så man kommer inte åt med ett sånt munstycke som är på pumparna på en mack. De båda vanliga munstyckena för att pumpa cykeldäck kan jag inte heller se att de kan fungera, detsamma gäller bollnippelvarianten. Hur pumpar man dem egentligen?

/Klas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pumpade mina på just en mack, inte passade munstycket direkt men jag höll det så tätt jag kund mot hålet/nippeln och visst gick det att fylla på så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar använda renblåsningsmunstycket på kompressorn, annars brukar handjagade pumpar ha ett koniskt munstycke som funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar också använda det vanliga renblåsningsmunstycket.

Annars bordeär väl en vanlig nippel för fotbollar fungera:

lank

Senast ändrad av Anders_St | 13 mars 2011 | 13:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man skruvat bort skyddsproppen, så sitter det väl en försänkt plast-läpp som backventil inunder. Sticker man ner nåt som öppnar den så läcker det som ett såll, så åtminstone vid handpumpning bör detta undvikas. För varje gång man tar ett nytt pumptag så hinner väl ungefär lika mycket läcka ut som man fick in i det föregående pumptaget?

Fenderventilerna bör som ofta nämnts vara vända neråt vid avfendring, de kan tydligen skjuta ut som pistolskott om fendern belastas riktigt kraftigt!?

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om det där med att ventilen kan skjuta är en skröna.

Läste en test för någon månad sedan där ingen av ventilerna sköt även om fendrarna blev platta, men ventilerna är kanske bättre i dag.

hur som helst har jag inte några planer på att testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med fendrarna? Jag försökte idag, men gick bet på mina Danfenders. Pumpen kan trycka 9 bar på racercykeln, men inte gick det att få i luft i fendrarna. Någon som kan skicka en bild på lämpligt munstycke - tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns ju mycket info i trådarna ovan, men vill du köpa en hel pump har ju ClaesO en sådan för 99 kronor: "Fenderpump Danfender"

post-92644-0-62178100-1397379196.jpg

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset Tomas99. Jag fick det att fungera med munstycket som används till att fylla bollar.

Litet hinder, men nu var det klart:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...