Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Mackey

Orolig för min MD11 - Hur länge kan den överleva och hur dör den?

Rekommendera Poster

För 15-20 kkr har du tagit dit en meck och fixat detta.

Svårstartad betyder sannolikt att spridarna behöver fixas. Skruva bort nu, lämna in, skruva tillbaka, lufta. Båten är lättstartad och betydligt mer miljövänlig för 2-3 kkr.

Generatorn, varför för klen? 30 A brukar vara standard, räcker i de flesta fall. Laddar den dåligt, kolla kablarna, är de för klena nu är de för klena med nya motorn och är en kostnad som ska till på de där 50 kkr.

Nya motorkuddar... har aldrig bytt på en Penta, men visst finns det bra som det inte står Penta på?

Kan propellern demonteras, alt bladen, och lämnas till en prop-verkstad redan nu? Vad kostar det?

Nä, gissar du har en "ny" motor runt 5 kkr. Eller en Ny runt 75 kkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag pratat med som låtit helrenovera sina motorer har blivit nöjda, och har då inte behöft betala mer än mellan 5-8tkr för åtgärder på själva motorn.

Jag skulle behålla så länge det finns reservdelar tillgängligt att få tag på.

Hur det ser ut om 10 år vet ingen, men en ny udda motor som köps idag kan tänkas få RD-bekymmer den också om 10 år.

Däremot om jag hade en motor som jag upplever som allt för klen, då skulle jag överväga kostnaden att uppgradera, för att tex kunna hålla högre marchfart, dvs få helt nya egenskaper för båt-motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasse_O, vet du vad de fått för renovering för 5 000:- till 8 000:- kr?

Generellt är det inget större fel på motorn just nu, men det är ju just nu jag kan få loss en ny för 50 000:- kr.

Jag vet inte vad för mm, mm som är på g, men?

Hur stor bedömer ni kloka MG:are att risken att reparationerna till slut kommer upp i 30 000:- kr istället för några tusen?

Vad jag förstår är det inte gjort något åt motorn sedan 1994 förutom vanligt underhåll och kanske något något spridarbyte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...