Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Jan-Eric

Fanerskada

Rekommendera Poster

Är det någon som har en bra ide om hur man fixar till en fanerskada, har troligen suttit en spegel eller dyl. med dubbelhäftande tejp och vid demontering kom en bit av faneren av på plyfan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på skadans omfattning och din estetiska förmåga finns det som jag ser det olika sätt att angripa problemt.

Ett alternativ är kemiskt trä från t.ex. Plastic padding, finns i olika färger för att passa allt från ljusa till det mörkaste av träslag.
Det finns även smältlim i olika kulörer ämnat bl.a. för problem som dessa.
Fördelen dock med kemiskt trä är att det går att få rätt nyans genom att t.ex. blanda den mörka med lite mellanmörk. Den är även lättare att slipa.

Om du har fanerbiten kvar kan det även gå att limma tillbaka den. Om fanerbiten fortfarande sitter fast i spegeln (eller den dubbelhäftande tejpen) förösk lös upp limmet med aceton, T-röd eller någon annan kemikale. En annan metod kan ju va att föröska lösa upp mjukgöraren i limmet med hjälp av varmluftspistol eller hårfön.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog vilja påstå att det är näst intill ett omöjligt projekt om du inte tidigare har jobbat med faner eller intarsia, det går säkert att fixa till så att det ser bättre ut än nu, men risken är att du blir riktigt missnöjd och ändå har fått lägga ner en massa tid, kan du inte byta hela skivan, har du någon bild på det? Jag vet själv hur tråkigt det är att ha jobbat en hel dag och så blir det inte särskilt bra. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enkla lösningen: Sätt upp en ny spegel/tavla och förträng problemet.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Sätt upp något som täcker skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemiskt trä eller liknande kan du glömma. Ok på 20 meters håll men kommer du nära så ser det för j...igt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall du inte vara så negativ Westfjord. Om man aldrig vågar försöka, så lär man sig aldrig.

Å andra sidan - jag vågar alltid försöka, men det har väl egentligen inte hjälpt så mycket - jag lär mig väl inte så mycket i alla fall.

Min mormor brukade alltid recietera ett par rader; det är skönare lyst till en sträng som brast - än att aldrig spänna en båge

Det sägs ju också att; av skadan blir man vis - men inte rik

Nu vet jag ju inte hur skadan ser ut så ditt förslag på en bild hade ju inte varit fel. Det finns många sätt att lösa ett problem.

www.dinbyggare.com/communicate/artiklar/article.aspx?id=4982

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy min vän, inte är jag negativ, jag är bara realistwink, jag fomligen hatar att lägga ner en massa tid och inte få ett riktigt bra resultat, historiken till mina tidigare svar baseras på ett eget försök att laska in en bit teakfaner på en väggskiva som jag sedan bytte till en ny vilket tog en tredjedel av tiden som jag la ner på lagningen. Ägnade väldigt mycket tid att få tag i en bit faner med samma nyans som skivan mätte och donade och tyckte den skulle passa perfekt, och visst väldigt många skulle nog tycka att det blev bra, men en ny skiva blev f.. så mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att jag missade bilden, gjorde det med min epad så den kom vll inte med. Jag har inte biten kvar, den var borta när jag köpte båten. Tänkte slippa att sätta upp en spegel där, ser ju så jäkla tråkigt ut.

post-10017369-1394236646,5333_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att både ytfaneret och spärren saknas, oerhört svårt att laga så det blir någorlunda.

Följ tidigare råd, häng upp en tavla.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det i toaen, ops sorry menade toan skadan är? wink

Är det en kortare längd under och över skadan?

Isåfall tar du en plywood eller liknande med samma bredd som skadan, skär med en vass kniv på båda sidor om skadan ända nerifrån och upp till taket.

Tar ett VASST stämjärn, stämmer bort faneret. Skär till en lika bred faner och limmar i.

Putsar ,klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter som du tycker att det aldrig är för sent att ge upp, fäll in en kompassros eller nåt annat kul, i avvikande färg på träslaget. Blir det inte bra så fanera om hela stycket.wink

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar ingen roll hur djup skadan är om du fyller upp skadan med lim innan du stämpar med en bredare plywood.

Då får du ett jämt tryck över hela faneret, det sjunker inte djupare.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...