rotorp 0 Postad 11 Mars , 2011 Hej forumet. jag har en fundering ang solcell och landström. Jag har 100W solcell med maxpower regulator. Ctek M300 laddare. Bör man stänga av maxpowern för att nyttja 220V landström? Tänkte om maxpowern ger sån laddström så CTEKen tror att batterierna är laddade då CTEKen läser av battstatus vid laddning o panelerna ger en viss spänning hela tiden. Hängde ni med i frågan? tacksam för alla svar. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 Mars , 2011 om du ska toppa batterierna så är det inte fel att koppla bort solcellen, men å andra sidan toppar solcellen upp batterierna dagtid och och laddaren nattetid!. genom att låte en förbrukare var i gång kan man lura laddaren att ge extra mycket.i slutskedet av laddningen. vet dock inte om batterierna tar skada av långvarig toppning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 11 Mars , 2011 Om maxpowern ger sån laddström så CTEKen tror att batterierna är laddade då laddas också batterierna. Det är ingen fara att ha båda på samtidigt. Förutsättningen är dock att Maxpower inte överladdar batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 12 Mars , 2011 Ctek är ju ganska dyra. Finns det billigare dito? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 12 Mars , 2011 Nu var ju förutsättningarna att det var en MaxPower-regulator på solcellen och en Ctek-laddare på 220V. Ska man ha en intelligent laddare som inte kokar batterierna när batteriet är fulladdat hamnar man en bit upp i pris. Men man behöver inte köpa så stark 220V-laddare, det gör ju oftast inget att det tar ett dygn eller två att ladda batteriet när båten ändå ligger där vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 12 Mars , 2011 Var inne ett tag på att ha en strömbrytare på utgående plus från maxpowern som man kan stänga av vid bryggan o slå på när man lämnar den så att säga. Såg att det fanns nån CTEK grej på mässan som kunde dela upp laddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Mars , 2011 Fast. Nackdelen med strömbrytare är att de kan glömmas i fel läge. Man ska ha så lite som möjligt att komma ihåg när man lämnar båten. En batteriladdare har ju lång livslängd, jag skulle nog satsa på en riktig reglerande laddare som inte kokar batterierna, typ CTEK, för att undvika trassel i framtiden. Då kan både maxpower och laddare vara inkopplade hela tiden. Den burk som för tillfället har kraft är den som laddar, ev laddar båda. Senast ändrad av Anders_St | 12 mars 2011 | 17:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 12 Mars , 2011 Cteks laddare D250S dual ersätter MaxPower och fungerar även som batteriseparator. Då kan man ha både solcell, generator och 220V-laddare och alltihopa fungerar ihop. För att optimera laddningen när man kan ladda med stora strömmar kan man komplettera med SmartPass då 250s bara klarar ladda 20A. Smartpass kan dessutom ladda baklänges till startbatteriet när 220V-laddaren är på. Vidare kan man separera förbrukare i viktiga och mindre viktiga så att strömmen från förbrukningsbatteriet bryts för de mindre viktiga (kyl, värmare) när spänningen sjunker och det alltid finns ström över för GPS, radio och lanternor. Detta löser problemen med ström på båten ombord, SXK har testat det och man hade ström i båten hela sommaren. Fast smakar det så kostar det, dessa två burkar kostar lite drygt 4000:- Senast ändrad av Paliswe | 12 mars 2011 | 18:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 26 Juni , 2013 Vill lyfta frågan igen då jag funderar i samma banor. Om man vill dra på den intelligenta laddarn över dagen innan man åker ut och det är sol borde det väl bli en konflikt då både solcellen och laddaren ger spänning. Ser ju hellre att laddaren då går för fullt och laddar med fler ampere än solcellen. Sätta ett fallande relä på pluskabeln från MaxPowern som går på 230V? Kanske är det bara ett icke-problem då man ofta ligger med landström över en natt och borde ha tillräckligt stor laddare för att någorlunda fylla batteribanken under de timmar det är mörkt. /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2013 Det här brukar fungera utan problem. Nu är MaxPowern lite speciell eftersom den har en (för) hög spänning när batteriet är fullt. Detta kan lura Cteken, men å andra sidan är batteriet ju fullt. En smart laddare startar med typ 14,4V och kör tills strömmen sjunker. Både Ctek och MaxPower är intelligenta så de kommer att försöka med 14,4V och batteriet kommer att ta emot från båda. Så troligen inget problem, men mät och se vad som händer. Rent allmänt är det overkill med två intelligenta laddare. Jag kör med en solregulator och matar den med 15-20VDC parallellt med solpanelen. Enklare, billigare och bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser