Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst Tobbe

Hjälp av att hitta en bra GPS

Rekommendera Poster

Gäst Tobbe

Jag skulle vilja ha lite tipp på vad man ska tänka på när man ska köpa en gps. Är den handburna bra? Ska det vara färj eller svartvit display? Skriv järna vad som hellst man skall tänka på. Tackar på förhand....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det första du ska tänka på är: vad vill jag få ut av gpsen?, ska du ha den kopplad till en dator?. e du i behov av en kompass? behöver du en plotter? osv. eftersom man kommer lägga ut mycket pengar är det bra att ha klart för sig innan vad man ska ha den till. gå till en båttilbehörs affär när du vet det, så kan dom visa vad det finns för alternativ, för det behovet du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kort om mina erfarenheter. (Har två olika fabrikat och kanske kan betraktas som dum därför.) :lol: Plotter är kanon. Färg är en lyx som man kan kosta på sig om man har råd. Läsbarheten i sol för en färgplotter är ännu inte i klass med de svart-vita, speciellt inte med polariserande solglasögon. Ju fortare båten går desto större skärm och desto snabbare uppdatering behöver du. Glöm de små bärbara om du ska ha den i en planande båt 5-8 meter. Det hoppar för mycket. Att kunna zooma mer än de vanliga korten kan vara bra för att öka läsbarheten. Ju snabbare den ritar om bilden efter zoomning desto bättre. Min åsikt är att det inte spelar så stor roll om bilden liknar sjö-korten. Man lär sig ganska snabbt att läsa dem ändå. Gå gärna runt i flera butiker eller på mässor och fråga olika personer. Tror att vissa firmor har bonus på hur många av ett visst fabrikat de säljer. Testa och fråga, fråga, fråga. Du lär dig garanterat något varje gång. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tobbe! Instämmer i föregående inlägg! Verkar som om dom har lite större båtar än min lilla styrpulpetare, och valet är nog lite beroende på vad du har för båt oxå! Själv köpte jag en handburen 72:a för ca 2000kr som jag är otroligt nöjd med. Givetvis köpe jag även stativ och elsladd så den är i praktiken halvstationär. Formatet gör att jag lätt kan ta med den när jag lägger till i Karlstad, så jag slipper bjuda in ovälkomna gäster. Möjlighet att koppla till PC är mycket värdefull, eftersom du då kan ta en backup på dina waypoints. Dessutom kan du namge dom på ett betydligt snabbare sätt vid pc:n. Men kom ihåg ... GPS:en kan aldrig ersätta ett aktuellt sjökort och en kunnig skeppare ;-) Men den är ett enormt bra kvitto på att du är där du tror att du är 8-) mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mats Min styrpulpetare (Yamarin 490) är inte särskilt stor men jag skulle ha svårt att läsa en mindre plotter än den Navman 5500 som jag har på den. Men du kanske har bättre ögon eller kör i lugnare vatten? Glömde nog den aspekten i mina råd. Håller med om att plottern aldrig kan ersätta en kunnig skeppare, men om den fungerar kan den ersätta sjökortet TILLSAMMANS med en kunnig skeppare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

egentligen så ersätter inte en plotter sjökorten heller. för gps och dom kartorna stämmer inte riktigt, en plotter är nog jätte bra på öppna vatten lr där det inte finns så mycket grund, men om det är smalt så är det dom gamla hederliga sjökorten som är bäst. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christer! Tror nog fortfarande att man ska ta med sig det analoga pappers-sjökortet och en kompass ... kan ju vara en bra backup om elektroniken havererar när man som bäst behöver den ... murphys lag brukar ju inträffa då och då! Dessutom kan det nog i vissa lägen vara bra att kunna få ett större perspektiv av kartan än det plottern kan ge! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst har jag både papperskort och kompass med mig. För säkerhets skull. Det finns ju de som har både hängslen och livrem också. Allt beror väl på hur säker man vill vara. Hade en chef för länge sen som aldrig varit på sjön nån gång och som köpte en båt en bit in i Mälaren och körde den till Stockholm med hjälp av en karta från telefonkatalogen! (Kom nu inte och säg typiskt 08-or/fjollträskare eller annat för han var född långt från Stockholm) Allt går utom att snagga en flinskallig gubbe! /Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobbe

Jag har läst igenom alla inläggen och har fått en lite bättre uppfattning. Allt går om man vill. Så som CHrister skrev att man kunde använda telefonkatalogen är ett sätt som min farsa också gjorde när han var ung och det var för 20 år sedan. Det fungerade bra en gång men det är inget som jag vill köra med hela sommaren. Jag har använt sjökort denna sommaren som jag lånat men istället för att köpa ett eget är jag inne på en gps istället. Då får jag knopmätare och lite andra funktioner. Vad menades igentligen med plotter? jag fick höra av en att en handgps drar mycket batteri så man får byta ofta. Stämmer det? Båten om någon undrar så är stuket på den en bowrider, Märket är IMPERIAL och den går i 34 knop... Tack alla som skrivit. Tackar för nya svar i förhand... // Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tobbe Plotter kallas ofta en GPS-mottagare med kartfunktion. Den visar ned andra ord båten som en bild (plottad) på ett sjökort. Tidigare modeller angav endast position (longitud/latitud). Ska du välja en plotter till en båt som går 30 knop skulle jag inte tveka att välja en avsedd för fast montering. Dessa kan man med några enkla handgrepp lossa och ta med sig hem och de kopplas till båtens batteri. I förhållande till båt-batteriets kapacitet drar den väldigt lite ström. Kolla på Gamin 182C. http://www.garmin.com/products/gpsmap182/ /Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tobbe! Om du har en båt som går 34 knop så har du ju en hyfsad aktionsradie ... så jag tycker nog att vad du än köper så ska du oxå köpa ett eget sjökort! 400 kr är väl inte någon astronomisk summa! Du kan aldrig få den totala översikten på en plotter-skärm som du får på sjökortet. Dessutom inger det en viss känsla att vika ut sjökortet under en paus under sjö-turen och få lite relevans till de omgivande fjärdarna! Själv har jag även gjort A3-kopior i en färgkopiator på dom strategiska delarna av kortet, så att jag har ett mera lätthanterligt format vid kortare turer ... kvaliteten på kopiorna är i princip lika bra som på orginalet! Ang strömförbrukningen på en GPS, så ska du givetvis komplettera med en strömkabel, så att du kan koppla den till ett cigarettändaruttag i båten. mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågade detta forum i somras samma fråga och fick många olika svar. Fastnade dock för Garmin Etrex Vista handburen GPS för att en handburen är mera flexibel än en kartplotter. Visserligen var kartplottern ett lockande alternativ men som sagt lite begränsad. Är du ute efter en för montering i båt så köp en kartplotter vill du ha med dig GPS i båten, bilen, skogen mm så köp en handburen. //Apollo11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...