Runsvik 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej! Jag har köpt en båt. Vet inte va det är för modell bara att den är byggd i trä och är 5m lång. Vet någon modell, årtal m.m. så är jag evigt tacksam =) Eller om någon vet hur ja ska gå tillväga.. mvh Senast ändrad av Runsvik | 11 mars 2011 | 09:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 14 Mars , 2011 Finns det inte en käft som kan hjälpa mig eller???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Mars , 2011 Det kan ju vara ett hemmabygge och då blir det kanske svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Mars , 2011 Som sagt, ser ut att vara ett hemmabygge. Kan du inte fråga den som sålde båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 14 Mars , 2011 har gjort det i samband med köpet men han visste inte.. Hur ska jag bete mig? vill gärna försäkra båten och dom vill veta vad den heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Mars , 2011 Hitta på nåt själv och ett tillverkningsnummer som du sätter på en skylt nånstans i båten. (Gjorde jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 14 Mars , 2011 okey. kanske man kan göra. men va tycker du man kan säga de är för modell då? och hur många siffror ska nummret va på.. Funkar de göra så å de lagligt så varför inte :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2011 Ta ditt personnummer. Poängen är att det ska gå att identifiera din båt om den blir stulen eller skadas. Dvs numret ska sitta dels synligt, dels på några dolda ställen som bara du känner till. Modellnamn.....tja får ta fram kreativiteten. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Mars , 2011 kolla om det finns ngt gamlat registrerings nummer, då kan du söka i arkeven. De gamla registren lär finnas kvar, men jag vet inte var kanske ngn annan vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 15 Mars , 2011 okey.. jo de förstår jag.. men på hur många siffror en 10-12 st eller? Men är de (lagligt) att göra så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 15 Mars , 2011 vet ju inte ens om de nånsin funnits nå nummer.. eller om båten är nogon speciell modell. Man vill ju gärna veta liksom. har bett gamla ägaren kolla upp innan han hade den om någon vet nånting men känns ganska dött :/ Å fantasin e inte så bra.. så hitta på eget modellnamn blir ingen lätt sak :/ Kanske lättare med lite hjälp.. de finns ju säkert båtar som liknar denna å dom heter ju nånting.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 Mars , 2011 Jag tycker du skall göra en bra och noggran bilddokumentation av båten och dess detaljer som du kan visa för ditt försäkringsbolag om något skulle hända båten/med båten. Se till att du syns på några av bilderna så att de kan se att du verkligen ägde en sådan båt. Gärna så att ditt hus syns på någon av bilderna också. Fråga försäkringsbilaget om de vill se några bilder när du tecknar försäkringen. Jag hade själv nytta av bilderna när jag skulle bevisa att jag hade aluminiumfäljar (stulna) på en SAAB 99 på 80-talet. En bild säger mer än 1000 ord. Så var det innan photoshop i alla fall, så det är bra att EXIF data finns kvar på bilderna så man ser att de är inte manipulerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 16 Mars , 2011 jo de va andra alternativet att ja skulle ta bilder på båten å så.. men tack för tipsen får nog bli att göra så verkar svårt att få reda på vad båten heter ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser