nauticsupply 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades. Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser