nauticsupply 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades. Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denniz 0 Postad 21 Mars , 2011 Hej! Billiga orginaldelar handlar du från USA! Har själv nyligen fått min order från detta företag: http://www.marinepartsexpress.com/ Kanonbra att ha och göra med, snabb och säker leverans med UPS. Slå på orginalnummer på reservdelen på deras hemsida och du får upp artikeln med pris, under halva priset! När det gäller mekbok så kolla med Bokus där köpte jag min fullständiga mekbok till VP 4,3 GL & SX drev. Lycka till! Dennis Senast ändrad av Denniz | 21 mars 2011 | 18:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 22 Mars , 2011 Hej, man kanske skulle gå ihop alla som har en sådan här maskin och kräva ett ombyggnadskitt. Försäkringsbolag vill nog vara med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Mars , 2011 Nu står det i D3:ans manual att filtret ska kontrolleras var 14 dag. På sidan 61 står det dessutom att filtret ska rengöras oftare om man kör i smutsigt vatten. Detta för att förhindra överhettning. Våran D3 2008 ärs modell hade fortfarande garanti förra året men med ett igensatt filter kanske den inte hade gällt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 22 Mars , 2011 Det handlar inte om att det blir igensatt utan att du har 2,5 bars tryck och 250 L/ m som tryck på burken och slangar. Vanligtvis ligger pumpen och suger havsvatten genom filter och slang men ej på D maskinerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser