Emelina2 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej jag har gjort en inspektion med kamera i diseltanken och konstaterat att jag har lite svarta fläckar på sina håll med alger. Det är inte mycket det finns tydligen medel som löser upp och tar bort detta problem men funkar det .Att det slutar växa det tror jag men löser upp det så man slipper rengöra tanken. Någon som har erfarenhet av medlet det är komplicerat att ta ur tanken annars skulle jag gjort det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Mars , 2011 Via sökfunktionen kom detta upp http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=dieselbakterier&forum=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterwaessing 1 Postad 10 Mars , 2011 Kan du inte ta upp manhål så att du kommer åt att rengöra? Det finns färdiga lösningar på marknaden och jag vet en del som ordnat sådana själva med plåt, packning och skruv. Så här gjorde jag: http://sites.google.com/site/peterwaessing/home/tankrengoering Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 10 Mars , 2011 Jag har hittat liknande saker i tanken men jag kommer bara åt där tankgivaren sitter och lösningen med att montera dit nya manluckor i dom andra delarna är en bra lösning åt mig, så var får jag tag på typen som du monterade Peter, Stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 10 Mars , 2011 Jag har rengjort en tank med Payback drivmedelförstärkare. Den innehåller bor upplöst i etanol. Etanolen löser upp de svarta tjäraktiga beläggningarna samt emulerar upp ev vatten medan bor tar död på bakterierna. Tanken var på 300 l och jag hällde i en halv liter lösning och sedan 20 l diesel. Sedan gungade jag båten så det skulle blandas, väntade till dagen efter och pumpade upp en svart-grå sörja. Den fick gå till miljöstationen. En ny liten skvätt Payback och på med ny diesel och det håller sig rent. Senast ändrad av Paliswe | 10 mars 2011 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 10 Mars , 2011 det finns än filter som funker verligen bra. Kolla på www.dintra.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 13 Mars , 2011 Jag har erfarenhet av startron och grotamar, den ena skulle döda bakterierna och den andra skulle lösa upp dom så att dom fastnade i filtret. Jag köpte båten 2008 och då såg det ut som på bilden i tanken. denna vintern öppnade jag tanken igen och då så det ut som på bilden i nästa inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 13 Mars , 2011 Jag har slutat köpa dessa produkter då jag inte tror på dom. Jag har istället kopplat in en slang från botten på tanken där jag kan tömma ibland, vi får dse om det räcker. OBS: båten har användts flitigt mellan april och november och förbrukat drygt 2000L under dessa år, bara så ni inte tror att den stått stilla och växt:) Kanske man skulle prova ett sånt där magnetiskt filter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 13 Mars , 2011 Använder man sin båt så flitigt som du är det andra förutsättningar än den båt som körs 50 timmar på en hel sommar och ligger stilla veckovis Magnetfilter har jag avfärdat i en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=385597 där finns källhänvisningen också. /Pali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Mars , 2011 Man kan inte bortse från att föroreningar kan följa med dieseln vid tankning. Med så flitigt tankande behövs det inte så mycket varje gång för att det ska bli en ganska stor portion med tiden. Sannolikt kan det växa i mackarnas förrådstankar också. Dessutom vet du ju faktiskt inte hur tanken skulle sett ut utan tillsatser. Magnetiska filter har i flera olika tester visat sig vara verkningslösa till skillnad från Grotamar som har visat goda testresultat. (Se tidigare inlägg i tråden.) Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 14 Mars , 2011 Hmmm. Bara en tanke som dök upp i huvudet nu. Ingen som skulle kunna prova att hälla i en liter E85 vid varje tankning i stället, på en tank med några hundra liter Diesel bör det inte bli skadligt för motor o pump o Etanol verkar ju lösa bakterierna så dom följer med ut genom diesel-filtret. Om man utgår från en ny båt eller en rengjord tank bör man inte komma upp i sådana mängder så det sätter igen filtret, det kanske blir något tätare intervaller på filterbyten men dom som har fått problem har ju redan det bekymret. Fördelen som jag ser det så slipper man gröten i tanken med tillhörande risk för att bli stående ute på sjön... Åker inte Diesel-båt så jag kan inte prova själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 14 Mars , 2011 Kom på att Etanol drar till sig vatten, det är ju förstås en nackdel men det finns ju dränering på filterkoppen så byter man filter kan(ska) man ju ändå dränera samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Mars , 2011 Nån liter E85 i dieseltanken på 100 l ska väl inte ha nån negativ effekt. Kunde den tillsatsen blanda sig med vattenrester i tanken så skulle nog dieselbakterierna supa ihjäl sig. En förhoppning och inget jag testat. Det är inte svårt att göra ett litet prov i mindre skala med diesel i en flaska och med en liten tillsats vatten. Blanda och låt stå en stund och kolla att det finns en liten gnutta vatten kvar. Häll i 1 % E85 (på vintern E75) och se om det blir nån skillnad på vattenmängden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Mars , 2011 Se svar 4 i denna tråd. Man kan tillsätta 0,2% i förebyggande syfte och det ersätter då Grotamar. Senast ändrad av Paliswe | 14 mars 2011 | 16:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 18 Mars , 2011 Sant, det kan ju vara så att tillsatserna har bromsat beväxtningen, jag testar nu en annan typ dieselbakteriedödare som inte finns i sverige. Kommer jag ihåg skall jag återkomma med resultat. Tanken rymmer 1000L så jag har bara bunkrat 3ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser