Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
boumst

Hur litet startbatteri kan man ha?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten segelbåt med en 9hk inombordare (yanmar 1GM10). Har hittils startat på förbrukningsbatteriet då batteriskuffen är för liten för två normalstora fritidsbatterier. Skulle ändå vilja ha ett separat startbatteri av säkerhetsskäl. Jag kan få plats med ett mindre batteri av den typen som används till åkgräsklippare,  och liknande (finns på biltema). De brukar vara mellan 20 och 30 Ah. Fungerar det att ladda två så olika battetrier med ett vanligt skiljerelä (skyllemarks standard). Och skulle det fungera att starta motorn på ett sådant batteri, den har alltid varit lättsstartad och hoppat igång på direkten. Om det någon gång skulle bli tätt mellan starterna går det ju att koppla till förbrukningsbatteriet som back up. Vore tacksam för svar från någon med lite mer batterikunskaper än jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam är jag på JA,svar nr 2. Har du inget annat Hål att stoppa ner ett riktigt Batteri i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det havsfidran du undrar över. Seglade själv havsfidra under 10 år opå 1990-talet.

I havsfidran får du plats med många batterier. På min havsfidra satt det en liten batteribox i Mashognyplyfa på BB sida akter om motorn. Jag tog faktiskt bort dem och satte två batterier i en ankarbox jag byggde på fördäcket. Kanske inte den optimala placeringen ur många synpunkter. Mest viktsynpunkt, men det fungerade. Att kunna placera in ett antal batterier i en båt är bara fråga om kreativitet.

Om det fungerar med ett litet batteri till starten. Man kan ju teoritisera över mycket här i livet. och med en massa ord och siffervärde kan man ju hävda att det inte går.  Och det gör det säkert inte - i teorin.

Det påstås att en liten motor i en fitidsbåt kan man starta en hel sommar med att på våren fulladdat 75 Ah startbatteri utan att ladda det. Jag har aldrig provat, så jag vet inte om det är sant. Men det är inte otroligt.

Om jag hade fått en sån ide hade jag nog köpt ett batteri och provat. Det rör sig säkert inte om några stora pengar. Men så är jag ju tokig ocksåwink

 

tommy

post-945-1394236644,8997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter. Vill gärna höra lite mer om orsakerna till varför ett lite mindre batteri inte skulle kunna serva motorn.  Och visst finns det plats att knöla ned batterier  på andra ställen men med tanke på alla andra projekt jag har igång på båten tänkte jag göra det lite lätt för mig. Just nu har jag samlat batterier, kablar och skiljerelä i ett litet fack under durken i fören och det vill jag inte gärna organisera om. Känns bra att kunna placera lite vikt i fören, för när hela familjen sitter i sittbrunnen ser det ut som om båten går upp för planing. Tanken med ett litet batteri kom sig av att även jag hört hur lite starterna laddar ur en 75Ah-batteri och då borde väl ett hälften så stort batteri fungera, eller...  Det negativa jag kan komma på själv är väl att många och djupa urladdningar sliter mer på batteriet. Ödmjuk av erfarenhet vet jag att det här med ström och spänningar sällan är så enkelt att förutse som man tänkt sig, så kom gärna med fler synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte i första hand kapaciteten (antal Ah) som är ett problem. Frågan är om ditt lilla batteri kan leverera tillräcklig startström. Hur mycket kan det batteri du funderar på leverera som max?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en startmotor drar rejält med ström precis när den startar från stillastående. Det är därför man använder blybatterier som kan just göra det; generera en hemskans massa ström (50-100-200 A)  när man kortsluter vilket är vad startmotorn gör. (Eller när man lägger en skiftnyckel över polerna, gör inte det, skiftnyckeln börjar glöda på några sekunder och smälter sen fast i polerna....)

Kolla i handboken för din motor vilket batteri som rekommenderas, brukar stå hur många Ah (Ampere-timmar) det ska vara minst. Som sagt så är det startströmmen som är viktig, men den är relaterad till kapaciteten. Större batteri har större kapacitet och större startström

Min KAD43 (6-cyl diesel med startmotor på 3-4 hk) ska ha startbatteri med kapacitet 140 Ah. Men den har bara ett 90 Ah just nu. Förra ägarens installation men verkar fungera.

Din 9-hästars lär klara sig med betydligt mindre; varför inte ett motorcykelbatteri. Men kolla handboken.



Senast ändrad av Anders_St | 11 mars 2011 | 00:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker såhär; ett litet batteri, kanske av enkel kvalité, fungerar säkert bra när det är frächt. Frågan är väl om det är så mycket vunnet. Jag hade lagt pengarna på en solcell istället och kört vidare med den koppling du har idag. Om du har kunnat använda ett batteri tidigare så kommer du definitivt kunna göra det med lite underhållsladdning, med bara ett batteri kommer det inte att krävas en särskilt stor solcell och då kan du klara dig utan regulator också. Batteriet kommer också må bättre av att hela tiden underhållsladdas, och när det sedan är dags att byta det så kan du ju välja det största batteri som får plats i facket.

Allt detta gäller förstås om du inte redan har solcellsladdning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag dragit om mycket el i vinter, dragit nya grova kablar för fler batterier...Så första förslag vore att sätta ett startbatteri någon annanstans.

Sedan kan du självklart använda tex ett MC batteri. Har själv ett sådant ( i min MC då... ) och det är på 20 Ah. För litet? NÄ... det startar med lätthet en 1600 Kubiks twinmotor i alla fall.

Ett skiljerelä skiljer egentligen inte som första funktion utan kopplar ihop, dvs när det lilla startbatteriet fått en inställd laddning - mäts i Volt - så kopplar det in förbrukarbatteriet. Tror inte att ett litet batteri tar skada de korta distanser du normalt kör. Är du orolig så kopplar du bort det bara... du hade en sådan omkopplingsmöjlighet?

Glöm inte att kolla vätskenivån i batterier regelbundet. Eller om du övergår till AGM istället, där är vätskan bunden och ska normalt klara den laddning du ger via en vanligt generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatterier indelas i klassificerade och oklassificerade batterier. På de klassificerade brukar klassen a, b eller c vara instansade i plasten. Förutom det står det vilken startström batteriet levererar vilket är av stor betydelse vid start vilket någon redan har skrivit ovan. Ah är viktigt men CCA EN (c2) talet bör vara högt. Har själv bytt till klass a batteri med höga 660 i min pesonbil (diesel) vilket är nästan en fördubbling mot orginalbatteriet och nu snurrar det på bra även i sträng kyla

Mitt bilbatteri som ett exempel http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/20-58034.jpg 

  kähttp://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/20-58034.jpg 

 

 

 



Senast ändrad av 666D3 | 11 mars 2011 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dieselmotor kan bli svårstartad om startmotorn snurrar saktare. Med ett batteri som mer än väl klarar startströmmen har du högre varvtal när du startar. Batteriet med hög startström kan då ha lägre Ah-tal då starten går snabbare än med ett trött batteri. Förbrukningen är ju proportionell mot tiden det tar att gnaga igång motorn. 

Vissa tillverkare kan presentera data om batteriet. Där är startströmmen det viktigaste.

Jag köpte nytt batteri till MC:n en gång och den vägrade starta. Fick byta till ett annat med högre  startström. Utanpå såg batterierna likadana ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del broschyrer och tekniska data är vilseledande då skribenten inte vet skillnaden mellan Ah och A utan blandar ihop dessa begrepp som ju ser rätt lika ut.

Det du ska kolla är i första hand A dvs startströmmen, så hög som möjligt.

Så litet batteri som möjligt, oftast synonymt med ett lågt Ah-tal, kapaciteten. Ett MC-batteri för en stor Harley kan jag tänka mig fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 hk utombordare startas ju enkelt med snörstart. Kan man inte bygga om en 9 hk diesel till snörstart, eller funkar det inte med dieslar. Jag läste att det är en inombordare, men den är kanske lättillgänglig ändå ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter, detta forum är verkligen en otrolig källa att ösa ur när man försöker hitta svar på sina frågor. Kvalitet och startström verkar vara kärnan i problemet. Min diesel ska gå att starta med en vev som följde med båten. Då det var för trångt runt motorn kortade jag ned veven två cm men lyckades inte snurra igång den enligt motormanualens anvisningar. Antingen blev veven för kort eller också hade jag inte rätta knycken(begränsningar i min fysiska styrka tänker jag inte diskutera ; )  Hursomhelst lyckades jag spräcka en nagel mot motorfästet och gav upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att handstarta en dieselmotor.

Är den svår att dra runt är den egentligen lättstartad, dvs har bra kompression men det krävs en atlet eller en bra startmotor. En kombination kan gå, dvs att nån drar runt med veven och en annan startar med nyckeln. Så klarade vi starten efter en natt på sjön med tomt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte ventillyftare? När man lyft ventlerna går ju motor lätt att veva runt. När man fått upp varvtalet, slår man ner ventillyftaren så startar motorn.

Förvärmning av luften till motorn tipsade nån om, vem det nu va. Kommer du ihåg det - Forgus 31? Gör en oerhörd skillnad när det är kyligt ute.

Om man skall svära i kyrkan och riskera att bli lycnchad här på MG. En dutt stratgas i insugningsljudämparen. Nej uch, fy - såna tankar skall man inte överhuvud taget tänka - men ,,,,,,

efter de två sista raderna vågar jag inte sätta ut mitt namn cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det var nog bra Tommy att du inte skrev ut namnet, man kan få mycket skit här..

;-)

Faktum är att ett av argumenten till att jag köpte just den av flera likadana båtar vara att den kunde startas med vev. Man lyfter upp dekompressionsspaken och vevar på utav den, släpper spaken så det blir kompression och den tuffar igång i princip på första rycket.

Har provstartat och låtit den gå en minut eller så utan kvattenkylningen nu på vintern.Drog runt ett antal varv först utan kompression med batteriet å stängd dieselinsprutning för att mjuka upp den och få ut lite olja i smörjkanalerna.

Skall faktisk prova om det hjälper med startgas. Det är ju en DIESEL! Men det värsta som kan hända är väl att det funkar?

Jag skall heller inte skrirva ut mitt namn som är Kalman, för säkerhets skull.

;-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...