terduin 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej, Har tänkt införskaffa en livflotte, typ väska och för 4 pers. Av lite enklare typ, har inga ambitioner att segla jorden runt eller havskappsegla, håller mig i f.ö. Östersjön och Kattegatt. Men som trygghet ifall det otänkbara skulle hända. Går nu i valet och kvalet på antingen en SeaGo Offshore eller en Plastimo ORC, och tänkte beställa från England. Prisskillnaden är inte stor, EUR 90 till SeaGo'ns fördel. Någon som vet råd? Erfarenheter, positiva eller negativa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 10 Mars , 2011 Köpte en plastimo för många år sedan. Dessbättre har den bara legat i sin säck och det är ju inte så ofta man får chansen att testa dessa. Men jag vet att de gjorde en del tester i Segling för nåt år sedan kanske du hittar något där. Blir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Mars , 2011 Yachting Monthly testade flottar för några år sedan, rätt ambitiöst test där flottarna blåstes upp i vatten och man testade hur lätt det var att vända den, ta sig upp i den, utrymme, stabilitet och utrustning. Jag minns få detaljer och har inte tidningen kvar. Men Seago blev i nalla fall best buy. Jag vet också att det ryktades att Seagos flottar tillverkades av just Plastimo. Men hur tillförlitligt det ryktet är vet jag inte. Testet gladde mig som redan 2004 köpt en Seago 6-mans i burk. Den är f.ö. på kontroll nu. Och förra gången när den kollades sade ompackaren att Seago var bra. Hur den funkar i verkligheten kan jag (lyckligtvis) inte berätta om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 11 Mars , 2011 Vad har du för båt? Bättre tror jag är att ha en vanlig gummibåt, helt eller delvis uppblåst akter om masten. Det i kombination med vattentät VHF med luftpump bunden i jollen duger utmärkt såvida inte storm eller orkan råder. Gå inte på myten om livflottars förträfflighet. Sen så finns det ett talesätt som säger att man endast ska förflytta sig till livflotten om man måste simma dit. Vanlig gummijolle kan man dessutom använda tillvardags och kräver inga inspektioner mm, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 11 Mars , 2011 Missade att nödraketer också bör bindas fast i gummijollen samt eventuellt en dunk med sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Mars , 2011 Men kära vän, du kan väl inte mena allvar att en gummijolle skulle ersätta en livflotte, nu får du allt ta och läsa på lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 11 Mars , 2011 Ny flyter vi från ämnet.... Men att byta en livflotte mot en gummibåt, nja.... Däremot har jag bytt frälsarkransen mot gummibåt. En nödkoppling som utlöses med en knapp, släpper gummibåten om vi har en MOB. Kändes som om livbojen var lite onödig..... Vi har livbåten i en väska och den ligger på en plats som gör att vi nog bara kan använda den för planerat akuta situationer dvs vi håller på att gå under... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 11 Mars , 2011 Gummibåt är något som också står på en framtida önskelista. Men har ingen plats att ha den surrad uppblåst ombord, och tanken på att alltid behöva ha den på släp vid segling som den broms den trots allt är, lockar inte heller. Eilean, vem gör servicen på din SeaGo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 12 Mars , 2011 Självklart är livflotte säkrare. Men vad jag förstår så ska han vara mestadels inomskärs eller kustnära under sommarmånaderna och då klarar man sig med en gummibåt då det i första hand gäller att hålla sig flytande. Frågan är varför man under sådana förutsättningar ska skaffa sig livflotte? Hur många använder sin livflotte i Svenska vatten årligen? En till hälften uppblåst jolle förefaller mig perfekt. Som halvt uppblåst får den plats bakom masten samtidigt som det går snabbt att pumpa upp den om det börjar bralla i. Som sagt så ska ju den mesta seglatsen göras kustnära och lyssnar man på sjörapporterna så bör man ha god tid på sig att gå i hamn. Atlantseglingar eller seglingar i kallt vatten etc då ska det självklart vara livflotte men i svenska farvatten sommartid så är jag tveksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikwolf 0 Postad 18 Mars , 2011 Hej Om du vil på Seago livflotte, så er der bådudstilling i Bellacentret i Köpenhamn denne weekend. Her står Hellers med Seago programmet og sælger til messepris. F.eks. 4pers. Offshore 6800,- Sv.Kr / 5696,- Dk.Kr. og 6pers Offshore 8578,- Sv.Kr. / 7120,- Dk.Kr. Besøg evt. www.hellers.dk De har rigtigt fornuftige priser! Hilsener Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Mars , 2011 Några kommentarer: Frågan om man behöver flotte eller inte och kan klara sig med en gummibåt hänger på var man seglar. Kustnära och inomskärs är en sak. Hav en annan. Även en såpass kort etapp som över till Gotland kan gå genom områden som inte täcks av varken mobiltelefon eller VHF. Och har man otur kan man bli liggande ett par dygn innan upptäckt. Lägg till blåst, kanske regn och vattentemperaturer runt 15 grader så blir en gummibåt snabbt livsfarlig. Gummibåt som livboj. Har du tänkt på hur MOB skall hinna ikapp den när det blåser mer än några få m/s? Service på Seago: Ekens Naval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Mars , 2011 En annan reflektion - som inte alls har med vilket märke på flotte man väljer: -> Hur kommer man i en flotte på ett kontrollerat sätt? För den reflektion jag har gjort är att NÄR man väl ska i en flotte så är det nog sjögång, det blåser, man är stressad, det är rejäla vågor och allmänt stökigt. Och all expertis framhåller att det är att föredra att gå direkt i flotten utan att passera vattenytan - inte bli blöt alltså? Men, de som har sett en flotte blåsa upp sig vet att den täcker en stor yta plötsligt. Så att blåsa upp den på däcket kräver en ganska stor båt... alltså blåser man upp den i vattnet. Normalt förfarande tänker man då? Nej. Jag tänker mer praktiskt. Hur i helskotta får jag in flotten nära båten? Och hur kommer jag in i flotten? De få exempel jag har läst om där flottar slitit sig under gång ( tex, läs om Nemo of Sweden ) så har besättningen aldrig fått fatt i jollen. Den tunna lina som förbinder båt och jolle duger inte att krana hem en jolle i vattnet med. En båt som driver kanske inte belastar en lina lika hårt som en segelbåt under gång, okej. Köper det. Men praktiskt är det inte. Släpper du flotten från båten så kan du antagligen inte få in den igen? Sedan kommer den okontrollerade ombordstigningen i flotten. OM man har flotten nära sin egen båt så kan man ge sig tusan på att öppningen inte är riktigt åt rätt håll. Det slutar med att man mer eller mindre kommer att hamna i vatten innan man är i flotten. Då blir man nerkyld... Flottar kommer från handelsjöfartens krav på extrem olycka. Frågan är om de är anpassade till småbåtar där man är någon meter drygt över ingången till flotten. Kan man göra bättre system? Nu talar jag inte om överlevnad i en flotte. Vet att det finns exempel på överlevare... jag frågar mig bara hur jag ska komma i flotten på ett säkert sätt. Helst utan att bli blöt.... vilket ökar chansen till överlevnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 Mars , 2011 Det är nog så att man får ha ambitionen att komma ombord i flotten torr. Men troligen gör man inte det. Destå viktigare att då ha en riktig flotte och inte sitta dyblöt och nedkyld i en öppen gummibåt. Och ha en grab-bag med bl.a torra kläder beredd vid överhavsseglingar. Man kan ju gott fundera kring vad som skall finnas ombord i en livflotte. Ofta finns det plats för mycket mer utrustning än som normalt ingår och det är ju inget som hindrar att man kompletterar vid ompackning. Med exempelvis värmereflekterande filtar. Viktigt är ju också att ha en flotte med isolerad botten i våra vatten. Apropå svårigheten att bogsera flottar - de flesta är ju utrustade med barlastsäckar och låter sig inte dras utom med stort motstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser