Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Backstag

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte sätta backstag på min båt till sommaren för att kunna dra åt lite när det tutar i. Men en kanske konstig fråga är min båt har klyvare och fock som standard som försegel. Därav dubbla förstag. Jag vill ju självklart ha upp spänningen på bägge utan att ha dubbla backstag som det brukar vara på klassiska båtar. Kan man fästa backstaget med en ände vid varje förstag och ha ett block löpande på backstaget kopplat ned till däck så att kraften fördelas till bägge eller kommer det att bli snedbelastat tror ni?

 

mvh

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar men kan inte riktigt se hur det skulle funka framför mig.

Böjer masten verkligen så mycket vid det inre förstaget att du behöver ha ett backstag även där?

Är det så så får du nog köra både back- och check-stay tror jag... Bara du dimensionerar rätt så kan du ju dra dom till samma ställe på däck i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Litet mysko det här. Av bilden att dömma har du en partialriggad kutter. Oavnligt må jag säga. Och respektive förstag verkar sitta i samma, eller i det närmaste samma punkt?

Normalt sätter man backstagen på sidan av masten på den tänkta linje man får om man förlänger förstaget uppåt.
Sitter förstagen fästa på samma punkt är det bara och klämma dit bakstaget enligt ovan. Sitter de när  varandra (typ < 50 cm) bör det räcka med ett backstag mitt emellan förstagens infästningar.

Är avståndet större bör du ha två stag, gärna enligt din idé. Men du får inte dra masten krokig när du sätter an, så  med hjälp av respektive förstags vantskruvar justerar du så att masten är rak eller har rätt böj oavsett om backstaget är ansatt eller inte.

Bogsprötet bekymrar mig litet, risken är att eftersom det yttre staget är så långt (mastopp > sprötnock sprötnock > stäv via waterstaget) får du mycket mer töj där än i det inre staget. Så om du justerar backstaget och det yttre förstaget hårt för att minimera saget kommer sannolikt masten böja bakåt tack vare det inre förstagets mindre töjning när du seglar utan backstag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macke!

Tycker inte du ska sätta extra backstag!

Du har en vacker båt och låt den fortsätta vara det. Din rigg verkar vara en 3/5-dels rigg ungefär och backstag tycker jag verkar lite off-pist.

Har du backstag så kommer de ju ganska långt ner och vid gipp, ofrivillig eller inte så lär storan slå in i backstaget som är anspänt.

Låt riggen vara som den är! Det är mitt absoluta tips av flera anledningar:

1: Värdet på båten lär försämras.

2: Ser ut som trämast. Borrning i den försvagar den.

3: Kostnad vs fart: Gör kanske 0,2 knops vinst i fart. Dyrt för marginell fartökning.

4: Gipp, frivillig eller ofrivillig, kan skapa problem för storan.

En bättre idé som jag föreslår är följande.

1: Anbringa ett T-järn (i framkanten på masten strlk 40x40x5 mm, längd 1,5 m).

2: i ändarna sågas I:et bort så dubbla slanklämmor kan monteras ront masten och T-balken.

3: Masten blir nu hur stark som helst och du kan spänna häckstaget hur mycket som helst utan risk för mastbrott. T-balken väger 4,5 kg vilket är marginellt.

Förvisso svårt att krumma masten men jag förmodar du inte gör det ändå. Som material så kan du välja vad som helst om du tycker SS är för dyrt. Skulle själv valt vanligt SS1311 och målat den i samma likör som masten har.

Glöm inte att grada av vassa kanter för att skona förseglen vid stagvändning.

Enkelt och billigt utan åverkan på masten vilket är nog så viktigt den dag du ska sälja båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...såg närmare på dina båtbilder. Storan verkar vara mindre än avsett då det är en bit till toppen.

Är det originalsegel eller mindre än tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...