pgh73 2 Postad 10 Mars , 2011 Jag har beställt ny stor till båten, med lösfotad bomlik. Hur gör man med sådant när man revar? Samlar man ihop det på samma sätt runt bommen och under tiden inte längre har lösfotat eller vad? Jag har vanligt bindrev och tycker detta funkar bra och fortsätter med detta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 10 Mars , 2011 Precis som du redan har tänkt ut själv. Åtminståne så har jag så på mitt segel, revar altså normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 10 Mars , 2011 Hej! Tänk på att tamparna som sitter på seglet ska vara så pass svaga att de går av innan seglet skörar. Speciellt om seglet har några år på nacken. Detta hände mig förra sommaren. Det blåste mellan 10-16m/s. Alternativt, använd inte tamparna alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 10 Mars , 2011 Tänk på att tamparna som sitter på seglet ska vara så pass svaga att de går av innan seglet skörar. Speciellt om seglet har några år på nacken. Detta hände mig förra sommaren. Det blåste mellan 10-16m/s. Alternativt, använd inte tamparna alls. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jaha,fasen det har jag inte tänkt på. Ibland är man korkad.Är ju ganska självklart när man läser det... Måste ses över. Liten fråga där nu när jag börjar fundera:Om tampen går av,blir det inte en himla knyck då? Kanske är ett väldigt slitande endå i och för sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Mars , 2011 För att kommentera din första fråga - som du redan fått svar på - så är det ingen skillnad bara för att storen sitter fast i hornen och inte i en ränna efter bormmen. Seglet dras ut i uthalet och det ändrar du ju inte. Jag antar du har ett rev som drar seglet lite bakåt så att det blir plant och fint... När det gäller risken att uthalet släpper så har jag, de fåtal gånger jag befunnit mig i riktigt hårt väder, säkrat runt revuthalet med en tamp som jag lindat runt bommen över uthalet - ingen risk att det ska ge sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nifenfejja 0 Postad 11 Mars , 2011 Har klurat lite på LacyJacks till sommaren. Men hur fungerar det med min lösfotade stor, går det överhuvudtaget att ha LacyJacks med lösfotat? /Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 11 Mars , 2011 Det hoppas jag. Jag har det,men så brukar jag göra som jag tycker blir bra. Funkar bra för mig me lazy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser