Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
sunerotting

Garmin-JÄVLA skit service.Aldrig mer Garmin.

Rekommendera Poster

Var på mässan i dag för att kanske kunna uppgradera mitt kort till Garmin gpsen.

Hur gammal är den frågar han..Det är en 2006c.OK då är den för gammal.Du kan uppgradera till 2008 om du vill.

Men  Jag vill ha de´ nya korten som ni skrivar är så bra.

Nää du kan bara få 2008.Din GPS är för gammal.                                                        

Men va fan.är du ....Jag måste väll kunna få nya sjökort i GPSen?VAD är problemet.Den är ju inte 20 år gammal för f-n.

Jo men du förstår bla bla svårt och sånt köpa ny va...

Men dom kan dra åt,så himmla arg nu.

Vad för slags service är det till gamla kunder , köp en ny???Det är dyrt att uppdatera men lite nödvändigt ibland känns det som,men nu får det va.

Jag gillar min garmin,enkel så en apa förstår men fattar nu att jag var en apa som köpte en sådan som har en livslängd på ...ja kort i alla fall(kommer inte ihåg exakt när jag köpte den)

NÄÄ.Nästa blir en surfplatta av något slag sen ett vattentätt fodral.Sen kan de´ stå där och sälja nya,jättebra vettu sån här ska du ha senaste korten.I alla fall tills vi hittar på nått nytt sätt att lura av dig pengar angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surfplattan kommer vara ännu mera urmodig än din GPS om fem år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo förvisso.Men jag kan nog tanka ner de senaste sjökorten till den.

Jag kan nog tanka ner kort till min första dator.Den när cd spelare i datorn var senaste grejen.DET var länge sen den köptes.

Förstår inte hur de´ tänker.

Senast ändrad av sunerotting | 09 mars 2011 | 19:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår dig. Allt handlar om att tjäna mer flis. Även på firman jag jobbar på. Men om det inte att få uppdaterade kartor av i det äldre systemet. Så tycker även jag att de har gått/villat in sig i det berömda blå skåpet och gjort ifrån sig.

Kan defenetivt förstå att man blir tjurig. Tänk då dig dom som kanske köpt ett helt system bara för något årsedan, med radar och hela kittet...Sen fugerar det inte med nya kartor!!

Jag skulle packa prylarna i en låda, skicka det till Garmin och tacka för lånet, med kommentaren att det är påtok för hög hyra för fortsatt sammarbete.

Det som är bra, är att det finns högvis som säljer gps, plottrar etc. Så det är bara att välja en ny leverantör.

Tipset är nog också att det är nog bättre att köpa lite enklare (billigare) prylar (elektronik) och byta oftare, än att köpa för dyrt och kännasig tvungen att ha det kvar för länge.

Det som är hightec idag, är standard imorrgon. I övermorgon reas det ut för att tömma lagren på utgångna prylar.

Sämsta affärerna man gör i livet, är när man köper elektronik och personbilar. De har sjunkit i värde innan man kommit hem.....

Dock är det kul med det senaste..wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju faktiskt vara så att processorkraft och minne i den gamla burken från 2006 helt enkelt inte kan hantera de nya mer krävande datafilerna. En PC tex från 2006 är ju idag väääääldigt gammal och slö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen sitter jag med en laptop från 2004, funkar alldelesutmärkt för det mesta man behöver göra. Dock så var den det värsta som gick att köpa för pengarna då. Idag får jag betala för att bli av med den.

Det här handlar om navigeringssystem och säkerhet. Då tycker jag att det måste finnas bakåt kompabilitet. Eller uppdateringar av de gamla systemen.

Personligen äger jag 2 st Garmin flyg gpser. En 2 år gammal, den andra från 2005 om jag inte minns helt fel. Båda går alldeles utmärkt att uppdatera med de senaste luftrumsfilerna.

Vilket man är skyldig att göra.

Här handlar det nog mer om att sälja prylar och sjökort än något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, inte riktigt. Min gamla 3,2Ghz PC från 05 är ännu idag inte särskilt slö, alls.. Märker knappt nån skillnad mot en ny quad-core win7-burk. Man ska köra ganska speciella grejer om det ska märkas nån skillnad. Inte ens Lightroom/Photoshop fick något dramatiskt lyft med uppdateringen.

En PC är idag hyggligt framtidssäker och är nog fullt användbar 10 år eller mer om den inte rasar och lite beroende på vad man har den till.

En sån i båten kan nog vara bra i vissa fall, men lika smidig som en GPSenhet blir den knappast.

Min iPod touch som är 2.5 år hänger ännu med i Apples OS-uppgraderingar trots ett par generationer nyare poddar som släppts. Inte så tokigt. Den känns helt fräsch. Köper nog en ny iPad till nästa sommar, med fräscha sjökort. Kostar bara drygt dubbelt mot att uppgradera garminkartorna. Sannolikt blir den paddan fullt användbar i...åratal.

Senast ändrad av Linmajon | 09 mars 2011 | 22:10

Senast ändrad av Linmajon | 09 mars 2011 | 22:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sator:Jag skulle packa prylarna i en låda, skicka det till Garmin och tacka för lånet, med kommentaren att det är påtok för hög hyra för fortsatt sammarbete.

Jadu,det var en tanke jag hade.Kanske slå sönder skiten med en hammare och filma det.Sen sända dem länken till utube.

irover :Det kan ju faktiskt vara så att processorkraft och minne i den gamla burken från 2006 helt enkelt inte kan hantera de nya mer krävande datafilerna. En PC tex från 2006 är ju idag väääääldigt gammal och slö.

Nja.Testade faktiskt sån puck och nån stenålderslapptop.Funkade perfekt med nåt nav program.problemet var där batteriet som jag inte hade lust att köpa nytt.MEN det fanns att köpa dock.

Nää så ruttet.Ska skriva skällMail i morn till garmin.Kanske måste formulera mig bättre än här men  fortfarande upprörd :-(

Och som den personen sa att flyggplotter funkar att upp datera?

Jag har ju en garmin till min mc likaså,den funkar jättebra.men det fanns en konkurent där,skulle valt Tomtom känns det som nu.Kanske det inte finns nya kartor till den efter sommaren ehh?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om det är själva kartdatan som bara kan uppdateras till 2008 då förstår jag att man blir arg på garmin när man har en gps från 2006. Men om de nya kartorna innebär bättre grafik, nya funktioner etc så är jag övertygad om att det är gps´ en som är för gammal för att dra det lasset. Titta bara på bil-gps´ er. jag har en Nuvi 255 som är ett par år gammal, men jämför man dess grafik med de nya så ser det ju inget vidare ut på skärmen, och den tänker länge ibland. Funktionen är det dock inget fel på, och nya kartuppdateringar finns att ladda ner. Själv skulle jag inte arbeta på en PC som är äldre en tre år, men det är nog för att jag att datorer är mitt jobb. Nya operativsstem är inte alltdig till godo, och det gäller nog gps:er med. Har ni tex provat att ladda ubuntu linux eller windows xp på den nya laptopen som kom med windows 7? Gör det ska ni få se vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om den är från 2006.

Modellen heter 2006c.

De har ju gått ut med (igen)att NU har de bästa kartdata.

Jag vill ha :Garmin® presenterar S57 data från Sjöfartsverket.

Nya fräscha kort med öar,prickar m.m på rätt ställe.Är det för mycket begärt.

Jag fattar att jag inte kan se foton.kunde jag inte förut heller men en karta ska det va så svårt?

Så jag tänker att gör kort till oss som inte köper ny .Ta bort den infon som vi inte kan använda .

Senast ändrad av sunerotting | 09 mars 2011 | 22:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Off topic, men jag vet vad du menar. Kompis och jag lekte med nytt datorbygge till honom.

SSD hårdisk, vi provade att boota med 7 installerat. Senare provade vi att installera xp.

Man hinner ju inte säga j--lar innar man kan sparka igång ex. photoshop...Mycket imponerande.

Inte för att 7 går sakta på en SSD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Jo men så är det ju.Samma här.seegt som fasen ibland.)

Ähh jag menar.instalerade linux på kul och då snurradeallt mycket fortare.

Men jag kanske resonerar fel nu:Jag är nöjd med farten som den är.Gör faktiskt inget om den är lite slöare.Jag tror garvmin saknar intresse i oss nu.

Senast ändrad av sunerotting | 09 mars 2011 | 23:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så konstigt. Din tar inte SD kort som dom nya och du har ett G2 som inte går att uppdatera till G2 vision på det formatet du har som nästan helt har utgått. Din GPS tar inte dessa pga programvaran, precis som gamla datorer med gamla program.  Försök köpa uppdateringar till en PC från -06. Dagens datavärld är tyvärr så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma kör jag Win XP.

Jag fick uppdateringar i går.Gratis !

Jag vill inte ha ett nytt kort typ SD.

Jag vill att de på mitt lägger in Nya sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det förstår jag men det går inte eftersom ditt kort inte stödjer dessa program. Precis som du försöker ladda ner XP på en gamal dator.

Du kan ladda ner till -08 sedan är det SD kort för att för konsumenten underlätta uppdateringar mm direkt i sin egen PC. Ditt kort går inte in i dessa. Försök sätta in en Diskett i en ny dator.

Och. Nä, jag jobbar inte på Garmin. Men vet varför det är som det är.

Tekniken går så fort att ingen hinner med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att hitta delar till en pc från 2006. Pratar vi 1996 kan det bli svårt, men det går. Blocket annars...
Jag körde Seaclear på en bärbar ibm från 1994 för ett par år sedan. Fungerade utmärkt.

En PC eller iPad du köpt idag lär fungera i många år om du bara ska navigera med den. 
Då finns det nämligen något som heter konkurrens, du kan välja mellan olika programvaror.
T.o.m i en iPad som är relativt hårt styrd av Apple finns det redan idag flera olika att välja mellan. 

Köper du en Garmin är du låst till Garmin. Både när det gäller hård- och mjukvara.Garmin som uppenbarligen inte arbetar allt för hårt med att se till att deras produkter är framtidssäkrade och bakåtkompatibla. Men vem kan klandra dem? De säljer ju...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite strul med min alldeles nyinköpta Garmin 526 ihop med ett G2 Vision sjökort.

Mitt problem var att plottern inte kunde läsa sjökortet, mao fick bara upp Garmins standardkarta i plottern. Jag ringde Garmin och första gången fick jag något tips men inget vidare tips, killen hade ingen aning om vad som kunde vara fel. Andra gången jag ringde verkade killen lite mer kunnig och serviceminded, han var bombis att mitt problem låg i att programvaran i plottern inte var uppdaterad. Så jag tjohej iväg och köpte ett SD kort och minneskortläsare och uppdaterade plottern.

Inte f-n funkade det i alla fall, efter det åkte jag till Sea där jag köpt grejorna, och där hade jag tre killar direkt som visade intresse och sa att det fixar vi, kom tillbaka i eftermiddag så får du nytt kort,(de var tvugna att ladda ner kortet och det tog en stund och det fina i kråksången var att jag då fick det absolut senaste kortet S57 eller vad det heter. 

Kritik till Garmin för deras enligt mitt tycke otydliga och röriga hemsida när man behöver support. Ingen kritik till personalen dock, de är trevliga och serviceminded, men det verkar som de inte har rätt verktyg för att verkligen kunna kalla sig support.

Stor eloge och tack till de trevliga grabbarna som jobbar på Sea i Täby, som löste detta (och annat tidigare) snabbt och smidigt. Den inställningen lyfter vi på hatten för. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sea-ray_230 : Jag förstår vad du menar.  

MEN

Jag kan stoppa in ett usbminne.

Hur enkelt som hells att flytta filer på en dator el.liknande.

Och om dessa kort som ju är data från Sjöfartsverket inte funkar i min plotter så får de väll konvertera dem.

mekar-anders : Ok.Kanske ska bege mig till Sea sea.Uppdatera min gps.

Kan tänka mig att det är en lösning,men varför säger de´ inte det på garmin???

Förstår att de´ vill sälja men för tusan nån måtta får det va.

FredrikB : T.o.m i en iPad som är relativt hårt styrd av Apple finns det redan idag flera olika att välja mellan.

Precis.Och olika prisklasser bara hos dem.

I en båt tidning fick de dessutom väldigt bra kritik.

Senast ändrad av sunerotting | 10 mars 2011 | 11:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...