Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Bergius

Plast vs Trä - en komisk historia.

Rekommendera Poster

Självupplevd historia:

Efter att ha ägnat största delen av vintern med att renovera motorer, bygga motorfästen, dra bränsleledningar, nya skrovgenomföringar, skrapa överbyggnad, dra sjutton ledningar, elektricitet, grabbräcken etc etc så kom våren äntligen. Gissningsvis hade jag lagt uppåt en 600 timmar under vintern, om det räcker. Fler och fler båtägare kom ner till klubben och det var till och med så att det gick att sitta en stund i solen. Mycket trevligt.

Helgen innan sjösättning är det full aktivitet på planen, bland annat ägaren till en helt ny 20-fots plastbåt. Fin, blank och redo att köras. Ägaren ligger under i vit overall, lång roller för den vita bottenfärgen, ett par glasögon och munskydd. Allt skinande nytt och fint.

Jag promenerar förbi i mina trasiga, fläckiga och dammiga arbetsbyxor, yvigt hår och trettioåtta småsår på händerna efter vinterjobbet. Kommenterar hans arbete och berömmer honom både för en fin båt och även för att det ser snyggt målat ut.

-Vad fint det blir!

Han tar av sig glasögonen, lägger ner rollern och kryper ut en liten bit. Tittar på mig allvarsamt och nästan lite vädjande.

- Ja, men det är ett JÄVLA jobb det här med att måla bottenfärg.

- Ja säger jag...det måste vara ett riktigt helvete... och går därifrån.

Jag tänker på den här historien ganska ofta och blir lika full i skratt varje gång. Lycka till i vår!

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt historia som tydligt beskriver på hur vi värderar tyngden i ett arbete, eller som min svärfar från västerbotten brukar säga: det stö på en lathund...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en annan trä/plast historia

Var i Egypten för några årsen. Tog en sväng bort till hamnen där alla dykbåtar låg. Kan väl ha vart uppemot 100 stora Yachter. När jag gick på bryggan så upptäcker jag efter ett tag att båtarna är gjorda i trä. Frågar en gubbe där om alla är av trä? När det finns sex st som är av stål också. Inga plast. Några dagar senare var vi ute på en av dessa båtar på dyk/snorkeltur. Hade en kompis som jobbade där nere som kände bestättningen lite. Frågade dom ang det här med träbåtar och varför det inte fanns några i plast? Plast svara dom frågande. Ja som den sa jag och pekade på en stor Sunseeker som låg på redden. Dom var mycket förvånade och trodde mig inte när jag sa att den var av plast. Slutligen säger en av dom. Jag hade aldrig vågat åka ut med en båt byggd av plast...

smiley

post-10001937-1394236644,2909_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här byggs dessa utflyktsbåtar. Verktyg: Yxa, huggmejslar, en enkel bandsåg uppallad på sanden....

post-7172-1394236644,4063_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...