Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
landcruiser

Lackera om båten

Rekommendera Poster

Hej!

Var vänder man sig om man vill få ett riktigt bra resultat när man vill lackera om sin segelbåt? Vill lackera om hela båten utvändigt, både skrov och överbyggnad. Vad är ett bra pris? Vi har en Allegro 27:a, 8 meter lång! Någon här som gjort detta? Vad skall man tänka på?

Mvh Jonas

www.allegro27.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...lustigt!

Var själv ägare till en Allegro 27 (nr 123) på 80-talet. Jag lackade skrovet själv med bra resultat tillika oxo billigt. Båten hade en ljusblå originalfärg (gelcoat eller topcoat?) men vi valde en mörkblå International 2-komponentsfärg.

Två personer rekommenderas.

Gör så här:

1: Rugga upp skrovet och slipa/spackla eventuella skador.

2: Tvätta ren med lämpligt medel.

3: Maskera allt som går

4: En person rollar ut färg med roller horisontellt med början från fören, en tar planstrykare och

slätar ut färgen VERTIKALT uppifrån och ner i ett drag. Kör ena sidan klart och ta bort

maskeringstejpen innan färgen torlat.

5: När färgen torkat mattas ytan ner lite.

6: Maskera igen och gör om samma procedur.

Rodret kan målas separat utan demontering om man svänger det åt didorna för att komma åt framkanten.

Resultatet blev kanonbra och att den var handmålad syntes bara på mycket nära håll. Når den låg i vattnet så gick det absolut inte att se den var handmålad.

Det var skrovet, däcket är ju lite känsligare så där vet jag inte om resultatet blir lika bra. Där halkskyddet är går det säkert bra men på de släta ytorna, sittbrunnen mm kanske det krävs sprutning.

Nu valde ju vi en mörkblå skrovfärg och den är kanske lite mer förlåtande men resultatet blev som sagt kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade Er hemsida där jag för övrigt skrivit inlägg i Er gästbok ang. Podvärmare. Pratade även med Er via telefon för någon månad sen.

Ert skrov verkar ha samma kulör som den vi lackade med. Ska Ni ha samma färg så är dt ju perfekt eller har ni tänkt någon annan kulör? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver väl inte säga att det bör vara molnigt, skugga på ytorna när det målas samt att det inte får vara för kallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörka färger är mindre förlåtande än ljusa. Optimalt är mattvit men det blir ju ingen rolig båt ;)

Ska ni spruta eller handmåla båten?
Lägg ner 95% av tiden på underarbetet, en rinning kan man alltid sikla/vattenslipa och polera bort, det är värre med repor och ojämna ytor. Dom får man acceptera eller göra om underarbetet. Kolla om det finns naturliga ställen så man kan måla båten om sektioner tex lister antihalkområde etc

Själv kommer jag nog nöja mig med att handmåla båten, men finns lusten kanske det blir att spruta båten. Roligast vore ju att ådermåla båten så det ser ut som en träbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt är mörk lack mindre förlåtande på ex.-vis däck. Men när båten ligger i vattnet så är nog en mörk skrovfärg att föredra. Vattenlinjen målas naturligtvis i vitt efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en holländsk färg som sträcker sig när den härdar och ger kanonresultat. De Gissel eller nåt liknande. Jag rollade friborden på en 30 fotare med skumgummiroller och det gick utmärkt. Man måste ta hela sidan i ett visst tempo bara så det inte hinner torka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm..mattvit är nog ingen hit.

Matta färger är svår att hålla ren. Bättre med hög glans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, vi uppskattar verkligen detta! Troligen målar vi om båten själva.

MEN, om man väljer att låta lacka om båten på ett företag, vart vänder man sig då? Måste finnas tips om detta också!?

Mvh Jonas

www.allegro27.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla in den här sidan!

www.de-ijssel-coatings.se 

Skall själv måla om båten med detta färgsystem, har haft Karl-Oscar, hemma för konsutation på plats. Han tog sedan fram en fullständig offert på vad jag behöver, Och föreslog vad för underarbeten som behövde göras. Så det blir rätt från början. 

Så besök denna hemsida, finns mycket bilder att titta på hos nöjda kunder...

Mvh Mikael.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite dålig koll på hur lackfirmornas lackboxar ser ut i Kalmar(inflyttad) men Kalmar Bläster o lack lackerar ju lastbilar så dom borde ha en lokal stor nog för båten. Vad kostnade sedan blir är ju en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...