Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
sea-ray_230

Måste vara full på sjön

Rekommendera Poster

Läser man om sjöfyllerilagen hos polisen, kbv mfl så tycker jag faktiskt det är rätt jobbigt att man MÅSTE ta sig ett par bira innan man får åka ut med båten. Alla säger att man infört en NEDRE promillegräns på 0,2. Jobbigt! Ska nog följa dessa uppgifter och se till att jag inte har 0,1 så jag åker dit för nykterhet. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp så är det! Fick en folder av KBV i somras som sa samma sak, nedre promille gräns 0,2. Jag var rätt knall vid tillfället så de hann smita innan jag hann konfrontera dom om texten. Även tidningen Båtliv skrev i nåt nummer i somras om den nedre promillegränsen. Som motståndare till nya lagen tycker jag detta är ofantligt roligt ; )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Tycker inte ämnet är så invecklat så att det behöver utvecklas en gång till, utan snarare avvecklas en gång för alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fånig och uttjatad skåpmat, klipp och klistra fritt så kan du ju alltid få ut enskilda meningar som lösryckta ur sitt sammanhang är både löjliga eller rentav kontraproduktiva i textsammanhanget!!
(Ordmärkning anses dessbättre allmänt som något fult, men menings-märkning har dessvärre ännu inte samma negativa klang.)

Klippa&klistra kan vilken träskalle som helst, men att utläsa själva budskapet ur olika skribenters sammanhållna texter verkar svårare. Nu är ju myndigheter/politiker etc sas legitima mål map på ev ful ordmärkning, de antas tåla detta. Men vad blir egentligen konsekvensen på sikt av detta?

Mitt svar blir; fullkomligt obegripig byråkratsvenska (där alla eventualiteter tidsödande dyrt avvägts gentemot meningsbyggnads-fundamentalisternas alltmer stegrade krav på att hela budskapet skall framgå även i varje enskild mening i texten.

Lägg därför vänligen genast ner denna tröttsamma tråd i sin linda, en uppenbar upprepning enligt bilden, som väl dessutom i förlängningen är destruktiv för vårt annars rika svenska språk!?
För antar vi i förlängningen att varje enskild utsaga/mening/sats skall uttrycka samma sak som hela textbudskaps-massan, så vågar väl snart ingen längre använda denna - begriplighetsmässigt helt oumbärliga - lilla prick som kallas punkt längre?? (För  nån skojfrisk träskalle kan ju då senare antas klippa&klistra, typ ??)

Mvh Thomas

Edit: I just politikerfallet har nog denna tendens fått det något märkliga epitetet politisk korrekthet? För vem fasen vill inte att alla inklusive politiker skall vara korrekta, alltså säga sin avsikt så tydligt de kan utan omsvep? Begreppet korrekthet (faktamässig sanningsenlighet) har nog dessvärre sammanblandats så att det numera låter mer som nåt i stil med världfrånvänd orealistisk parti-mumbojumbo? Men alldeles oavsett politik, värderingar&åsikter, så blir väl varje språklig förflackning av ondo? För kan vi inte längre uttrycka oss i annat än kvällstidnings-rubriker så tappas väl nyanserna? Kvar blir bara ett sammelsurium av oantastbara one-liners utan egentlig bärkraft för framtiden??
Kan jag besviket tycka. :(

Senast ändrad av Thomas-1 | 07 mars 2011 | 20:49

post-10006646-1394236643,2068_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan man undra varför man skrev 0,2 när man borde skrivit 0,5 ?????????????

post-26407-1394236643,248_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från och med 1 juni införs en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

Ja så är det. Bunkra upp lite öl och sprit samt köp dig en pålitlig alkomätare så har du nog chans att klara dig.

Texten från Kustbevakningens sida

http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/NewsPage.aspx?id=1890

Tänk att idioterna inte ens kan formulera lagen på rätt sätt. Undrar om de var nyktra när de skrev den?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan. Tänkte inte på att detta skulle väcka ont blod hos dom som anser sig så berusade efter 1 öl att dom inte kan köra båt. Ber dessa om ursäkt

Tyckte bara att formuleringarna från KBV mfl var rolig. Det var inte min mening att reta upp godtemplarna här. Än en gång sorry!devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaRay tror att vissa leverantörer av motorolja blandar ut den med rysk spillolja, så han måste gå på starka grejor... Då blir mycket roligt, till och med kustbevakningens information....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehhh. Var fick du det ifrån?

Starka drycker är gott, det har du rätt i men olja får du dricka själv.

Tänk vad folk är känsliga i denna fråga, det väcker tydligen känslor det är klart och personligen vill jag ha till baka de gamla reglerna och det borde väl ändå godtemplarna här vilja också eftersom då kunde du åka dit redan vi 0,1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...