Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Stefan

Vattenpump till VP: 4500 kronor !?

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej En VP orginal vattenpump till VP 151 kostar 4500 kronor Varför är det så dyrt och går det lika bra med en vattenpump till bil och i så fall vilken modell ? ps Motorn har intern sötvattenkylning Tacksam för svar Häls Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vattenpumpen för färskvattenkylningen så tycker jag du ska ta med den till en reservdelsaffär för bilar och se om det inte är samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har själv en AQ171A -87 (AQ151:s storebror med 16v topp som skillnad). AQ131/151/171 och deras syskon SP230/250/251 har ALLA samma vattenpump. Alla dessa baseras på B230 blocket. Då jag jämförde min AQ171A vattenpump med en från en Volvo 360GLT -86 med B200E motor, så konstaterade jag att enda skillnaden var längden på axeln till pumparna, detta p.ga. att 360 volvon har en ca 2cm kortare vattenpump än 200/700/900 seriens volvon. Jag kunde alltså konstatera att min AQ171A pump går att byta ut mot en från en 200/700/900 seriens volvo bilmotor, eftersom de har 2cm längre pumpaxel än 360 volvon. Alltså kan du byta din AQ151 pump mot en från en 200/700/900 series volvo med B200/204/230/234 motor. Och marinmotorerna har även en utgång för värmepaketet till kupén som bilen också har, bara att detta hål är täppt med en gummidyna och en plåtbricka. Dock hade min AQ171 ett rör för en slang där, för den hade varit utrustad med värmepaket då jag köpte den. Skillnaden är helt enkelt priset, både bil och båtmotorns ORGINALpumpar från VOLVO är av samma material. Dock var 360 volvons pump även av samma material, fast jag köpte den från Motonet (=liknande butik som biltema).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Håller med om att reservdelar till båtmotorer ibland är hutlöst dyra utan egentlig anledning. Över huvud taget kan man säkert hitta motsvarande delar till sin båtmotor även hos bilreservdelsfirman fast till ett mycket lägre pris. Jag misstänkte ett ev. fel med min bränslepump på min VP B20 i somras (gammal motor men ändå gott om reservdelar). Hos en Volvo Pentaverkstad skulle de ha 1.800 kr för pumpen. Kollade då upp om det gick att använda en bränslepump från en bilmotor och kom fram till att den skulle passa med viss modifikation av den mekaniska pumparmen som pressar membranen upp och ner. Om man vill vara snål och köpa en pump på t.ex. Biltema kan man komma undan med ca. 300 kr. En viss skillnad. Problemet löste sig dock då det var stopp i bränsleledningarna (30 år gammal skit i bränslet sätter sig förr eller senare i vägen). Hoppas att det löser sig för dig! Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...