Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
MickeZ70

Styrpulpet 4,5-5m: Vad ska man välja?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är en familj på tre personer som just nu letar efter en styrpulpet runt 5m och ett pris på max 160 000-170 000:- (ny båt).

Vi ska använda båten för fiske och mindre utflykter och har tittat på 4st. olika båtar som på sitt sätt verkar bra och det finns ju en hel del bra priser just nu hos handlarna. Båtarna som vi har tittat på är:

Ryds 478 GT

Yamarin 50 SC

HR 480 SC

Bella 500 R

 

Är det någon som har en såikt om vilken den bästa båten är? Vore tacksam för lite input i ärendet. Har jag missat någon båt som varmt kan rekommenderas?

Har tidigare haft en HR 435 med en 4 hästars på men vill gärna ha något längre och med lite mer motorstyrka.

 

Hälsningar Micke m. familj.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om ni är tre personer och ska ha fiskeprylar och liknande hade jag nog satsat på en båt som är längre än ovan då man snabbt växer ur dem. Ska du lägga såpass mycket som 170.000:- för en styrpulpet får du rätt mycket styrpulpet för pengarna. Se min länk:

http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=1060&w=1&st=s&st=u&ps=14&pe=18&c=1061&ca=15&l=0&md=th

Ett hett tips till dig är att många tillverkare gör idag mycket snygga styrpulpetar men glömmer helt bort höjden på friborden. Höga fribord ger en mkt torrare färd och man slipper bli dyngsur. Ett exempel på en bra allroundbåt är den jag själv har, Ryds 535 DL. Höga fribord och riktigt fin stabil gång.
http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_535_DL_32394818.htm?ca=15&w=1
 



Senast ändrad av Rolle85 | 07 mars 2011 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vill du ha kvalié och bra andrahandsvärde så finns det väl bara en båt av dom du räknat upp. Yamarinen, lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MIcke!!

I höstas gick jag och min familj i samma tankar som du gör.

Jag kollade runt mycket på nätet och läste tester och fastnade tillslut för Ryds 510GTI.

När jag kom till båthandlarn och skulle provköra Rydsen så låg det en Bella 500 R

i vattnet bredvid den. Kollade in Bellan lite extra och när det var dags att provköra så

stack vi ut med Bellan först, den var en fröjd att köra. Det skramlade inte den gick bra i vattnet 

kändes säker med hög fribord. Det bästa tyckte jag var hydraulstyrningen som gjorde alla manövrar med båten mjuka och man behövde inte slita för att få båten att vända.

När vi åkte ut med Rydsen så var det första jag reagerade över var allt skrammel ifrån lås och pulpet och skrovet slog mycket hårdare i vattnet. Friborden var också lägre vilket gav en otrygg känsla när 3 åringen hängde över relingen.

Vi har inte hämtat ut våran båt än men utifrån provkörningen så kan jag varmt rekommendera Bella 500 R.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med sea-ray att av de båtar du nämner håller Yamarin en klass för sig. Dem är kända för sina lättdrivna skrov och smarta apple liknande lösningar. Som du säkert anar har jag en själv cool

Håller med tidigare att var inte för snål och välj  för liten båt och framförallt se till att du har en motor som ligger på eller nära max rekomenderat. Du kommer garanterat att ångra dig om du väljer min rekomendationen. /Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 4 hästars på men vill gärna ha något längre och med lite mer motorstyrka
kika på en 9.9hk tycker jagcheeky

 

Jag har ägt både HR 435, 465 och nu en 510
510 köpte jag sent förra året så jag har inte hunnit sjösätta den
men polaren har ägt sin i 4-5år så jag vet hur den går

jag skulle iaf INTE köpa en sidopulpet idag
båten känns mkt tystare med mittpulpet efter som man inte sitter så långt bak och den blir stabilare
jag kika på Ryds GTS-modellerna oxå men gillade inte planlösningen
att sitta bakom varandra på soffra käns konstigt

så jag säger HR510 eller Ryds GTS

lycka till

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående. Jag har mittpulpet på min Ryds vilket jag tycker är mycket bättre både vad gäller balensering i båten och att man samtidigt kommer lite längre fram från motorn (i mitt fall iaf). Det man även ska tänka på vid sidomonterad pulpet är att vattenskvätt lättare träffar en vilket är tråkigt.
Summa summarum, mittpulpet och höga fribord är något som finns med på min kravlista vad gäller styrpulpet.



Senast ändrad av Rolle85 | 09 mars 2011 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför styrpulpet som tar plats och väger extra?

Jag satsade på rorkultstyrning och en Sandström Basic 495. En stor rymlig öppen balja med rejäla fribord och bara runt 32000:- i inköp.

Tål upp till 50 HKr, men skulle tro du klarar dig med 30 Hkr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta och kika på Micore båtarna finns både 5m och 5,5m.

Har själv en Micore 500 med en Honda 60hk och är oerhört nöjd,den går riktigt mjukt i sjön även när det är grov sjögång.Helt klart värd att jämföra.

Lycka till med ditt båköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att båtvalet påverkas av var du ska ha båten.

Havet, stor eller liten insjö osv.

Ska du traila båten varje gång eller ha den vid en båtplats?

Fundera även på om det kommer hända att ni blir fler, alltså tar med goda vänner ut.

Lovar att det är rätt jobbigt med för liten båt/motor om man åker flera och inte kan komma upp i planing.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köpte en HR440SC i höstas och samtidigt sålde handlaren en ny HR480SC med 60hk Mercury EFI och dynor för om jag inte missminner mig runt 138 000 kr vilket de andra kandidaterna får svårt att matcha. I och för sig var detta kanske ett höstpris men båtar i den här storleken mår nog bra av en 60hk motor om man får välja. Både Rydsen och finnbåtarna säljs oftast med en 50hk motor i paket och ändå är de avsevärt dyrare. HR finish är likvärdig med Ryds men jag är medveten om att Bella och Yamarin är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg! Det låter som att Yamarin får en hel del lovsång! Blir en sväng på bätmässan i helgen, får se om man kan addera ytterligare information där.

Men som sagt, tack alla för era åsikter. det är nyttigt för en nybörjare som jag.

 

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var man några intryck rikare efter en dag på båtmässan!

Bella 500 försvann från min lista, var plastig och kändes vek

Däremot kom det upp en annan båt som jag inte har tittat på förut. Finnmaster 49cc, har någon några tankar kring den?

 

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Jag hade tidigare en Yamarin TC 50 och det var en perfekt liten styrpulpetare tycker jag, man åkte skyddat bakom de bägge sidokonsollerna och kunde ha kapelldörr emellan. Akterkapell gjorde båten mer användbar tycker jag. På den tiden hade Yamaha ingen 70 hp motor så jag uppgraderade till 60 hp från det paket med 50 hp som vanligen saluförs. Med facit i hand så hade det varit kanon med 70 hp.

Jag instämmer därför i andras kommentarer kring motorval, ta så stor motor det går utifrån båttyp och ekonomi.

Finnmasters båtar verkar schyssta tycker jag utan att ha detaljgranskat dem, sedan tycker jag du definitivt ska titta på AMT:s båtar. Min erfarenhet av båtaffärer är att kvalité alltid lönar sig, köper man billigt får man sälja ännu billigare.

Lycka till!

Bosse

P.S. Åker fortfarande Yamarin av någon anledning ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag valde båt stod valet mellan en Ryds 535 och en 485. Valde en 485 RSI med (sidopulpet). Att det blev just denna var att den är lättare men har samma höga fribord som 535:an. Jag har trailat runt den en del och då är den mindre storleken att föredra. Fördelen med sidomonterad pulpet är att man är stora fria ytor vid fiske. Båten är stabil och går bra i sjön, det sitter en fyrtakts Merc 50 EFI och toppar styvt 30knop och marschar runt 20knop med god bränsleekonomi, runt 0,5 l/distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...