Snecker 0 Postad 6 Mars , 2011 Hej. Har precis köpt en HR 610 och har tänkt att bottenmåla den för första gången. Dock så vet jag inte riktigt hur man ska göra... måste man sätta i den i vattnet för att få fram vattenlinjen? är det bara att måla rätt på båten? uppskattar alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Need4Speed 0 Postad 12 Mars , 2011 Bra fråga. Jag har en Cranchi 21 fotare som aldrig varit bottenmålad, men som jag tänkte skvätta på lite färg under innan sjösättning i år, så jag är oxå intresserad av hur man ska göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krillevarg Postad 12 Mars , 2011 Ring till de du köpte båten av, de har listor på vilket avstånd i stäven samt i aktern. Markera dessa två punkter och mät upp med tape. För att få ett riktigt bra resultat var noggrann när du tvättar skrovet. Det är ganska flottigt från fabrik. Använd avfettning och skrubba! Därefter går du på med 4 lager grundfärg, international har gelshield eller interprotect. Slutligen när det fått torka in går du på med två lager bottenfärg. Du skall ha en självpolerande bottenfärg, typ Cruiser eller liknande. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Mars , 2011 Hej, Har du köpt båten helt ny? Alternativt måste där redan vara en linje om tidigare ägare målat den. Om båten är helt ny så ska det till ett lager med...minns inte vad det var nu men man kan inte måla rakt på innan man gjort ett lager av vad det nu var....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 12 Mars , 2011 Vet att vissa varv ger tipset att sjösätta omålat, för att få en smutsrand att följa och en mer uppruggad yta att måla på efter ett par månader. Bra/dåligt? Jag vet inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 13 Mars , 2011 Jag tänker göra tvärt om. Har blästrat bort all gift- och primerfärg i höstas och det blev såååååå himla bra!! stort tack till StorStockholms Blästrings Service AB ... gelcoaten var hårt och fint och det tog bara 2 timmar, sen va det klart (8,5 x 3,0 m båt). Nu när våren närmar sig är det dax att planera att lägga på 3 lager epoxi. Jag har letat reda på en firma som kommer att leverera typ 10 kg epoxi. Min take är att köra ett år och se hur det gå och hur epoxin kommer att uppföra sig efter en säsong i vatten. Jag kommer att bottentvätta med båttvätt ca 3-4 gg under säsongen och hoppas att detta sk hålla all växtlighet borta vi får välse .... i år kör jag giftfritt ... min dotter är lyrisk ... många poäng fick jag där ... Mats Senast ändrad av Edestig | 13 mars 2011 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeWe 0 Postad 5 Februari , 2012 Nyfiken - hur gick det? Och rent allmänt, är du nöjd med båten? Vi funderar på att köpa en sån. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snecker 0 Postad 5 Februari , 2012 Jo, vi kontaktade säljaren av båten (bra båt) i göteborg och fick måtten på var linjen för bottenfärgen och målade den utifrån det. Jo vi är jättenöjda med båten nu efter det första året. Till vilket syfte hade du tänkt tt använda den till? vi har den till fiske och vattenskidsåkning och till dessa två ändamålen så har den fungerat helt perfekt med en 115 hk motor på hör gärna av dig om du har ytterliggare frågor gällande den // Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeWe 0 Postad 5 Februari , 2012 Hej! Vi tänker badbåt, lite ring och vattenskidor och kanske nån enstaka övernattning. Det funkar bra med 115-motor på den alltså. Hur fort går den med en sån motor? Vad drar den? När ni bottenmålade, la ni Epoxi först? Och sen undrar jag en helt annan sak... vikten, är det på båten fulltankad eller med tom tank? (Jag tänker ev. på att skaffa trailer så vi kan ta den till Mälaren nån gång emellanåt.) Jag får dra 1320 på B-kort efter min bil, så det betyder att båt och motor får väga ca 1000 kg tillsammans... /Micke Senast ändrad av MickeWe | 05 februari 2012 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snecker 0 Postad 5 Februari , 2012 Hej! Jo denna båten är nog perfekt för era behov. dock så är kanske inte övernattning det mest bekväma då det trotts allt är ett ganska litet utrymme i hytten men om man är t.ex. 2 vuxna och ett barn så går det hur bra som helst att sova i den någon enstaka natt. tyvärr så kommer jag inte ihåg exakt vilken bottnfärg vi använde men tror inte att vi använde det utan mer en grundfärg till sälva bottenfärgen. Båtens tophastighet la någonstans runt 35-40 knop i bra väderförhållanden och den drar inte särkillt mycket så länge man kör i ganska låga hastigheter men så som alla andra båtar så drar den betydligt mer i topfarten men har inga exakta siffror men har för mig att den drog runt 1 liter sjömilen i topfarten. Båtens vikt ligger på ca 1000 kg med motorn men om man sedan lägger till de 170 kg som tanken utrymmer samt en del extraprylar som man alltid har så kan man väl säga att totalvikten blir 1200 kg. Hör av dig om du har fler frågor annars så får jag hoppas att du får ett bra båtköp oavsett vilken båt du köper. Förresten... var har du tänkt ha båten? i sjö eller hav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeWe 0 Postad 6 Februari , 2012 Västkusten- men trots det är jag sugen att testa en säsong utan bottenmålning och ta upp båten två-tre gånger - mest för att testa... Var har du din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snecker 0 Postad 6 Februari , 2012 Vi har vår liggandes i öresund. I en hamn i Landskrona där vi lät den ligga hela året utan att ta upp den och när vi väl tog upp den så var där minimalt med beläggningar på den men antar att det fungerar om man kör utan och tar upp den och rengör någon gång då och då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin2011 0 Postad 23 Mars , 2012 Kolla in HR:s hemsida där finns en anvisning att skriva ut. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser