Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Sator

Segelupsättning

Rekommendera Poster

Nja, jag vet inte om jag håller om att botten och besättningsjobb är oändligt mkt viktigare. Däremot är en bra botten lika självklart som fräsha segel!

Jag tror att det är så enkelt som att de som kappseglar aktivt tycker att det är så självklart med fräsha segel att det inte diskuteras.
Sen är det ju skillnad på gamla och gamla segel. 5 år gamla segel som vårdats väl behöver inte vara katastrof. Men det är klart att de inte är lika snabba som nya segel.
Det vi pratade om ovan är ju det märkliga att många seglar omkring med 15-20 år gamla segel, vilket för mig är helt obegripligt, det tar glädjen ur seglingen även när det inte är tävling. Då väljer jag nog hellre en rejält skitig botten...
Därmed inte sagt att man måste köpa nytt ställ varje år, om man inte har ambition att kriga i toppen på de vassaste entypsklasserna.

Fräsha segel och bra botten är självklarheter. Seglar man bana eller andra kortare kappseglingar med mycket manövrar är båthantering viktigt. Men båthantering, taktik och erfarenhet av båten hamnar i en annan kategoriän bra material tycker jag. Man kan inte säga att vi är inte så duktiga så det kvittar om vi har gamla segel Då kommer man nämnligen aldrig lära sig hur båten SKA bete sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag och kompisen har lyckats bra på kappseglingar med hans gamla segel - över 15 år gamla. Men det spelar ingen roll, vill du ha nya segel tycker jag du ska köpa det. Det är ju kul att köpa segel!
(...och tråkigt att fixa botten...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska naturligtvis fixa botten..och en massa annat med! Dock kommer den största ekonomiska insattsen hamna på segel. Ingen dyr plotter osv. Enklare plotter vhf mm kommer att inskaffas naturligtvis. Bra nödutrustning kommer att proteras med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...