Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Sator

Segelupsättning

Rekommendera Poster

Hej!

Är helt ny här, även inom segling i princip. (optimist jolle i knähöjds åren, eller pessimist jolle som farsan sa) Har suktat efter segelbåt i sisådär 20? år, och efter att sålt bort segelflyplan och annat bröte så är det äntligen dax. Har tittat runt en hel del, så har jag bestämt mig för Maxi Magic. En båt med goda (sportiga?)seglings egenskaper. Lagom stor att segla själv, samt att polare och familj kan hänga på.

Nu min fråga!

Eftersom seglen är motorn i en segelbåt, så vill jag/tänker jag köpa nya segel, när rätt båt hittats. (om nu inte seglen är riktigt bra)

Självslående fock är bra, eftersom jag kommer, och vill segla en del själv. Men, vill ha försegel på rulle. Ska man ha fock eller genua på rulle på en Magic? Genua på rulle och ett extra förstag till fock?

Komm med massor av inputs!!

mvh

Johan

p.s

Bra laminatsegel ska jag ha! eller???



Senast ändrad av Sator | 06 mars 2011 | 23:55



Senast ändrad av Sator | 06 mars 2011 | 23:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel nummer ett när man ska köpa segel är att inte lyssna på besserwissrar som mig på internet, så bortse från det jag skriver nedan. Segel är nämligen individuellt, det beror på vad man prioriterar, var man seglar, hur man seglar, med vem... osv. Bäst gör du i att knalla runt på mässan (den på hösten, den som är nu är det bara tre segelmakare som ställer ut på...) och prata med segelmakarna, lyssna på dem och framför allt - se till att de lyssnar på dig!

Men, Magicen är en ganska lätt och lite jollelik sak. Jag skulle satsa på en basgarderob med en självslående fock i en riktigt bra laminatduk (det är stora krafter i de små fockarna!), ett storsegel i cruisinglaminat och en gennaker på peke. Genuan skulle jag skippa, det är ett segel som hör hemma på kappseglingsbanorna. På storen och focken skulle jag se till att bygga ut akterrundor maximalt utan att för den skull få till en fatheadstor. Ingen rulle på kryssfocken, den är liten och lätthanterlig. Snabbrev på storseglet för att kunna minska segelyta på det viset. Kanske rulle på gennakern?
...men, som sagt - bortse från det, det är du som skall välja segel.
Detta var bara mina högst privata tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Messerschmitt?? smiley

Nejdå! 

Tack för inlägget, det uppskattas med åsikter. Då kan jag få större beslutsunderlag

Kappsegla hade jag nog tänkt mig på lite hobby nivå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du mest ensam ombord tycker jag du ska ha focken på rulle och gennakern i strumpa istället.

Då slipper du gå upp på fördäck för att hantera segel i sämre väder då det ju inte är gennakern du kör med. Att lämna sittbrunnen och ta sig fram till fören i bråkig sjö med risk för att ramla av när det inte finns någon som kan hämta upp dig är inte kul. Har själv haft det så i 10 år och älskar vår fock på rulle.

De nya 110%-fockarna kan fås med bukkompensator så de går att rulla in till självslående. Vi körde med en sådan när vi provseglade Linjetten och det var suveränt. Har beställt en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm..gillar att spåna om det här!

Kanske man ska ha fock på rulle (för att utnyttja självslaget) och ett extra förstag att hänga på genua, osv?

Kikar på laminatsegel av högre crusing/racing klassen.

Kanke man ska skippa rullen??  För en Selden furlex (som e jääkla fin) får man ju nästan en fock för!

Vad gillar kappseglare på en sån här tingest?



Senast ändrad av Sator | 08 mars 2011 | 21:31



Senast ändrad av Sator | 08 mars 2011 | 21:32



Senast ändrad av Sator | 08 mars 2011 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte glömma en liten detalj...
Din båt är partialriggad.
Om du monterar ett extra förstag till toppen kommer du med all sannolikhet att knäcka masten eftersom du saknar sidostagning i toppen. Monterar du ett inre förstag för genuan tappar du yta och dessutom är det svårt att få bra spänning på inre förstaget utan backstag. Och att segla med genua och backstag... det är nog inget kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, här kommer kappseglarens input, jag har cruisingseglat en del men tonvikt har alltid varit kappsegling. Mälar 22, J80 och diverse jollar som ägare och diverse annat som jag inte betalat själv för att få segla med...:

Jag håller med Peter_K på nästan allt.

Förutom att jag är närmast fanatisk anhängare av rullfock! Att den är liten spelar mindre roll, man måste ändå upp på däck för att ta hand om den... Visst, med full besättning så behövs den inte men i verkliga livet underlättar den helt klart!

Genacker, kanske med rulle eller strumpa, jag har bara provat med strumpa på kompisens båt men den ville inte vara med i de vindarna vi provade i så det slutade i alla fall med trål.
Annars är ju båten inte så stor så att en genacker blir ändå hanterbar. Dock vill man nog ha ett litet peke att halsa den på...

Börja med fock, är båten trög i lättvind kan du alltid komplettera med en genua. Eftersom den har självslående fock kanske man vill behålla det. Ananrs hade en 110% nog varit en fin kompromiss.

Rullkompensator som finns i många cruisingsegel gillar jag dock inte, seglet ser ändå ut som sk*t om man börjar rulla in halvvägs!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Är också fundersam om inte självslående är bra att ha, när det redan finns möjlighet  för det.

Kanske ska köpa både rull fock och rullgenua? Hur jobbigt är det att skifta segel på en furlex?

Var in på Seldéns sida och kollade. De har en racing profil till förstaget med 2 rännor. Är det något att begrunda..?

Jag har snackat med segelmakare om material. Man blir ju nästan yr..laugh

Men laminat ska det bli. UK syversen, Boding och Gran har fina alternativ alla 3.

Tapedrive verkar vara bra. Dom gjuter profilen istället för att sy den. Borde borga för god formbeständighet?

Erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta mellan genua och fock är inget större problem, så har du pengarna; satsa på en självslående fock för semestersegling och hårdvind och en genua för lättvind.

Attt ha två rännor i profilen gör ju att du kan byta försegel och hela tiden ha ett som drar. Det kräver dock dubbla skot etc och dessutom bestättning för det. Jag tycker nog det är lite overkill på den båten och med de seglingsambitioner du verkar ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget!

Tänk att det kan vara så här kul att köpa segel! Det blir nog både fock och genua iså fall..och

rulle..Håller med om att racing skenan låter lite overkill på min båt. Vad anser ni om code 0.?

Genacker vs spinnacker i div utföranden?

Nuuu ska vi diskutera segel! cool

Kanske ska man köpa en komplett garderob?  kan säker få ner priset en hel del, om man jämför med att köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vara i ditt läge och funderade på hel garderob skulle önskelistan hos segelmakaren nog se ut så här:

Stor: Så mycket akterrunda som akterstaget tillåter
Genua: Svårt att säga utan att veta mer om båten, men om man utgår från att den klarar sig hyffsat med focken även om det inte tutar i så skulle jag nog göra en rejält stor, maxmått. Focken tänker jag då som ett all round kryss-segel och så kan man använda genua till riktigt lätta dagar eller om man vet att man kommer ha öppnare bogar.
Fock: Självslående med stående lattor för att få ut ordentligt med akterrunda
Spinne: Allround
Rullsystem

Code 0 och genacker tycker jag egentligen kräver peke för att komma till sin rätt så det skulle jag vänta med.
Å andra sidan är genackern mycket lättare att hantera om man är själv eller har besättning som inte är seglare med så det kanske är en bra kompromiss då den i praktiken kommer till mer användning än en symetrisk spinne.

Coden har så smalt användningsområde att det inte känns värt det när du har en genua 1. Code 0 är ju ursprungligen ett sätt att ha en genua på en fockbåt då den mäter som genacker.
Med tweakers(suggor) på genuaskotet funkar den bra öppna bogar också!



Senast ändrad av JonasP | 10 mars 2011 | 23:47



Senast ändrad av JonasP | 10 mars 2011 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till föregående inlägg är att stående lattor är att föredra vid rullsegel, medan horisontella är smidigare vid icke-rullsegel.
Såklart, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen igen grabbar och flickor!

Jodå, jag har listat ut att det blir knöligt att rulla in ett segel med

horisontella lattor. Å jag listade ut det alldeles själv! enlightenedlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte stor och genua i höstas från Gransegel. Båda i ett laminat som heter Club Carbon. Jag är helnöjd. Bra form och bra kvalité på lattbeslag m.m. dessutom ett väldigt bra bemötande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill bara lägga till en kommentar som inte kommit fram:

Storseglet skall naturligtvis var fullattat, samtliga lattor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför? Det finns ju både för och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gransegel lutar det åt... wink

Rullbara lattor?  Är dom bra?

 

Intressant, alla jag pratat med i segelbranchen föreslår 2 fullattor och två halvlattor..

Som hobbyaerodynamiker så inser jag att fler fullattor ger bättre tvärsnittsprofil..

Vad är nackdelen med det i segelbåts värden?, sämre möjlighet att twista och spilla

seglet?

Lutar starkt åt att skippa rullen. Ju mer jag funderar på det..Det blir strul när man vill byta

försegel. Även om jag nu nöjer mig med en genua och en fock. Kommer jag till jollen

och tycker det är för mycket vind för genua segling, å den hänger på rullen. Segelbyte

innan man lämnat hamnen..Hmm eller tvärt om.. Att skippa rullen höjer ju dessutom budgeten

för mer och bättre segel.  Får fixa en sån autopilot som håller jollen i vindögat när man trixar med förseglet..

p.s

fattar inte varför jag får sådana textbrytningar på det här forumet...irriteranden minst sagt.

 



Senast ändrad av Sator | 17 mars 2011 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Textbrytningen kommer av att du använt enter-knappen.
Avståndet... någon kul typ som programmerat sidan tyckte att det vore fiffigt med dubbla radbrytningar när man trycker enter. För att undvika detta håller man ner shift när man trycker enter så blir det enkla radbrytningar.
Smidigt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon frågade tidigare, varför då. Mitt ny blev med två fullattor och tre vanliga. Detta på rekommendation av leverantören och jag tror inte att de avstår från att sälja en dyrare lösning om den också är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har mer input i segel snacket? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle i så fall vara frågan om rulle till förseglet. En fördel med rulle är ju att du inte behöver byta försegel om vinden ökar. Du bara rullar in en bit. På Gransegels genua är det markerat med olika små färgpluppar motsvarande G1, G2 och G3. Helt klart att ett delvis inrullat segel inte är lika effektivt som ett mindre oinrullat, men det duger om du inte ska kappsegla på hög nivå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande rullsegel har jag ju som tidigare nämnt har jag en annan åsikt än excel om rullsegel, men är ändå för rullsystem.

Övriga tankar... Fullattor, ja, en eller två i toppen men inte fler än så.

Sen gäller det ju att du kan utnyttja dina nya fina segel, så se till att du har bra, fräsha tampar i fallen.
Trimlinorna nerdragna till brunnen är närmast självklart; kick, uthal och cunningham till storen och kanske cunningham eller fintrim på fockfallet också. Det sista är lite överkurs men gör skillnad.

Ett schyst storskot och travare gör också livet lättare när man vill släppa på storen i byarna...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag ingen stor fan av självslående fock. Om man inte drar extralinor för att få till en bra form på seglet när det öppnar upp lite, så är seglet värdelöst. Så fort det inte är dikt bidevind så tappar jag formen i toppen. Är det jag som gör fel? Kan se fördelen med självslående om man seglar mycket i trång skärgård, men det gäller inte mig. En 110% fock skotad på rufftaket a la Express kan vara ett alternativ om båten har en stor som matchar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller något fan av självslående egentligen, i alla fall inte på så liten båt som det handlar om här. Om bara wincharna sitter någorlunda långt bak så klarar man ju en så liten fock som det handlar om.

Men TS vill ha självslående och båten är ju ritad med det så...

Problemet att toppen öppnar för mycket när man faller av har man ju alltid med förseglet. Även om man har en 110% med smalskotvinkel... Lösningen heter suggor.
Men det är ju inte specifikt för självslående. Hur man löser det på en självslående vet jag dock inte på rak arm, men bör ju vara görbart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack grabbar och tjejer! smiley

Att jag ska ha frächa fall, skot osv är för mig en självklarhet. Jag är pedant vad det gäller sånt här. Vill ha bra grejjor helt enkelt. Mitt mål är att göra rätt från början, så slipper man strula allt förmycket sedan.  Dessutom vill jag ha en båt med utrustning som är lite allround, men ändå riktigt bra, om det går. Jag vill inte bli begränsad i utveckligen till någorluda vettig seglare pga båt och utrustning.. Kappsegla vill jag defentivt göra, inget snack om saken. Allt jag pysslat med som hobby tidigare har haft någon form av sport/tävlingsinriktning.

Det är med fintrim på förseglet låter intressant. Inget jag hittat info om tidigare. Dock kanske överkurs för mig just nu, men andå väldigt intressant i utbildningsyfte. Segel bör jag väl ändå hålla mig till storlekarna som finns angivna i LYS/SRS uppgifterna?  Om det ska vara möjligt att ställa upp på handikapp tävlingar.

Som föredetta motorsportare är jag lite förvånad över bristen på inlägg, diskussioner osv på liknande forum och sajter ang. segel och trim. Bland det viktigaste på en segelbåt (säkerhet är ju naturligtvis nr1) är ju seglen, som är motorn/framdriften. Även om man mys-seglar, så borde det vara högt proterat. Många båtar jag tittat på har div nyare utrustning., men seglen är ofta 15-20 år gamla. Jag brukar iof  vara över medel när det gäller att ha koll på prylar, men i alla fall.  Några gobitar har jag hittat. Gransegel som segelmakare ska ha en eloge för sin föredömliga onlinebok för segel och trimm. Även om man har segel från någon annan osv, så har många säkerligen glädje av den. Gratis dessutom. Pesonligen ska jag köpa den i hårdvaruvarianten också! Fler finns på nätet från fler segelmakare, dock gillar jag gransegels.

Litet skämt...

Nisse : Barrar dom?

Olle: VILKA DÅ?

Nisse: Seglen från Gran?

Hö,hö,hö!laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag kan inte heller förstå varför folk inte satsar med på sina segel, även om de som enbart cruisingseglar. Jag har funderat mycket över anledningen och en av dom kan vara att man helt enkelt aldrig kryssar  utan bara seglar på öppna bogar i lugnt väder. Då spelar seglen mindre roll.
Men det är lite som om många tycker om att segla långsamt, lågt och luta mycket...
Min erfarenhet är att detta ämne dessutom brukar vara en öm tå, så jag lämnar det.

Om du inte har hittat dit än så rekomenderar jag http://www.blur.se/ för mer prestandainriktade diskussioner.

Vad gäller SRS så kan du ändra hur mycket du vill på båten och sedan ansöka om mätbrev, jag hade nog satsat på en bra segelgarderob och sedan ansökt om mätbrev istället för att anpassa nya seglen efter standard. Även vad gäller den frågan är nog en duktig segelmakare bästa hjälpen och om du väljer Gran så kommer dom garanterat hjälpa till ett bra beslut även vad gäller det!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel är en så liten del av resultatet i en kappsegling...
Då är en bra botten, samtrimmad besättning, vägval, erfarenhet från båttypen osv så oändligt mycket viktigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är resultat kopplat till massor av faktorer, vägval, besättning osv. Men mina minnen som glad kappseglare i optimistklassen för snart en istid sedan säger mig att segel är en stor faktor. Första året seglade jag med sämre segel än jag trodde. Farsan fixade nya av racing kvalité (mycket gnisslande innan plånboken åkte fram) Året därpå, så var jag då och då med i toppstriden. Märkte skillnad på drivet, trots att jag växt och blivit tyngre. Det är väl ingen superb jämförelse med optimist och större kölbåt. Men jag är säker på att två jämförbara båtar på samma linje, där en har dåliga segel, kommer den med dåliga segel tveklöst hamna efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så att två båtar som går på samma linje som är identiska sånär som på seglen så kommer det att gå fortare för den båten med bra segel. Men om en båt har medioker botten och bra segel, och den andra har bra botten och mediokra segel kommer troligtvis den med bra botten att spöa skiten ur den med bra segel.

...därför talas det inte mer än det gör om bra segel...
;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...