Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Boat4Fun

Bavaria 32 - omdömen och erfarenheter?

Rekommendera Poster

Efter att ha sneglat runt bland begagnade båtar i 30-34 fotsklassen som jag önskar ha så slutar det alltför ofta med upptäckten och insikten att båtarna är gamla och att tiden satt sina spår. Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en ny båt. Har tittat på Jeanneau, Benetau, Hanse m.fl. och tyvärr upptäckt att speciellt de franska skönheterna drar iväg i pris lite väl mycket när man summerar ihop allt som behövs för färdig båt. Till slut står jag då i valet och kvalet om man skall ge sig på en Bavaria 32:a, en båt som även med diverse tillägg klarar sig på ett slutpris som motsvarar de andra båtarnas startpris. Bavarian har förvisso inte den snygga design som de franska båtarna många gånger har, men är i gengäld rymlig, bekväm och tämligen välutrustad.

Nu undrar jag om det här finns några som har verkliga erfarenheter av denna senaste modell av Bavaria 32? Vad är era omdömen? Vilka brister respektive fördelar har denna båt? Har ni upptäckt några riktiga missar och har ni något att direkt varna för, eller tips om saker att kolla upp inför ett eventuelt köp? Tacksam för all input från er som vet något, såväl positivt som negativt.

Slutligen undrar jag om någon vet hur en Bavaria 33:a av något äldre modell står sig i jämförelse mot den nya 32:an?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvet byter modell oftare än jag byter strumpor!
Jag tror det finns en tre-fyra olika Bav 32:or?
Vilken är det du är sugen på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han är ute efter en ny båt - den senaste modellen.

Jag har bara en synpunkt på den och det är att jag inte tror att man kan ta sig ombord på den om man ramlar överbord och är ensam. Det finns en liten plupp man ska dra i på akterspegeln och då ska en repstege ramla ut och de brukar ju inte vara så lätta att klättr på. Men du kanske aldrig är ensam eller alltid kopplad.

Det har varit tester på den i någon/några båttidningar. Kommer inte ihåg när och vilken men den fick hyfsad kritik har jag för mig.

Bor du i Stockholmstrakten verkar det  vara bra service om något inte är bra också. Vår båtgranne som verkligen är pedanter och kritiska är nöjda med den i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en av nya sorten senhösten 2009. Är mycket nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det risk att jag trampar någon eller några på tårna och att jag inte riktigt har någon erfarenhet av Bavaria. Lite fakta kan jag trots allt bidra med.

Jag och min fru var på båtmässan i lördags och tittade bl.a. på Bavaria 32. När vi gått i land tittade vi på varnadra och sa i mun på varandra att vi inte gillade båten. En sådan vill vi inte ha!
Lite fakta, man kan köpa den nära fullutrustad för mindre än 600 000:- kr på mässan, ett klart plus.

När det gäller utförandet var planeringen bra tyckte vi, men intrycket var för mörkt beroende på att bänkskivor och dynor var mörka tror vi. Välj lite ljusare matarial.

Vi kosntatrade att kojerna i förpiken är lite korta, något att tänka på om man har långa barn eller vänner man tänker ta med sig ombord.

Stuvutrymmen tittade vi inte så mycket på, kolla noga så att ni får plats...

En fundering, vad skiljer denna båt från en annan båt i samma storlek som kostar dubbelt så mycket? Om jag skulle köpa en båt skulle jag ta reda på detta innan jag köpte den.

Lycka till med båtköpet. Jag tror det är en helt ok båt även om just vi inte gillade den.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey: Fullutrustad för under 600 000? Tidigare har bara båten, istort sett helt utan utrustning gått på minst 600 000 om inte lite till och utan frakt. Bavaria själva säljer B32'an för 780 000 i färdigutrustat format (sailaway-konceptet)

Säljer de en fullutrustad för det priset så är det fantastiskt!

Själv var jag inne i en i höstas, har läst mycket om den under vintern och är väldigt förtjust i båten på många sätt. Tycker inredningenslayouten är fantastisk. Båtägaren jag pratade med var mycket nöjd med seglingsegenskaperna - har för mig han seglat express innan mest.

För mig handlar det i stor utsträckning om 2 saker - jag tycker kölen är alldeles för djup och jag funderar på om skillnaden mot min comfort 30 motiverar c:a 600 000 extra - men om det går att få den utrustad för under 600 000 så är det mycket intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset under 600.000:- (tror det var 599.000:- som stod på skylten) avser precis som för de flesta andra segelbåtarna en båt hos fabriken. Frakt till Sverige tillkommer alltså. Sedan tillkommer en hel del annat också, som bottenmålning m.m. Men, det pris på 780.000:- för Sail away-utförande avser faktiskt en bottenmålad och seglingsklar båt med rullmast och diverse annan utrustning färdig och klar vid brygga i Sverige! Det tycker jag faktiskt att man skall ha en liten eloge för, man kan presentera ett tydligt pris för en segelklar båt med utrustning som paasar de flesta och som du kan hämta vid brygga här i landet. Ta bort skylten med 599.000:- så blir det bra :-)

Tack alla såhär långt för information. Mera erfarenheter och omdömen mottages tacksamt. Jag skall gå tillbaka till mässan i morgon eller på torsdag och känna efter en gång till, sedan får vi se om jag slår till på denna.

Senast ändrad av Boat4Fun | 08 mars 2011 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick på prisbluffen, men vi var ju inte intreeserade så jag får skylla på det. smiley

Håller med om att även det högre priset för en ny och utrustad båt levererad i Sverige är bra.

Borde du inte spara en hel del genom att segla hem båten själv, i alla fall bör du och besättningen/familjen  få en semester på köpet. Ett tips!?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr Mackey, du har fel igen. Det är inte smart att hämta båten i Tyskland av flera olika skäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka skäl då?

Har bekanta som hämtat hem Hansebåtar och de fick en härlig semestersegling i vatten de inte skulle nå på en normal semester och dessutom betydligt billigare än i Sverige. Och nu ligger Euron väldigt lågt jmf kronan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Kadett breckan försöker förmedla til Kapten mackey att det är en tolkningsfråga om moms mm när man köper en båt - en helt ny båt talar vi om nu - från ett annat land.

Jag har inte följt detta man Sverige har väl en generalklausul mot skatteflykt, närmast en attityd kan man säga, där man säger att man gör något som bara är till för att få ner skatt så är det föremål för tolkning av skattemyndigheterna.

Det finns minst ett rättsfall på väg upp i systemet om detta. Det handlar om att en köpare erlägger moms i ett land som har lägre skattesats än i hemlandet men avser bruka föremålet i hemlandet? Frågan uppkommer om han istället ska erlägga moms som i hemlandet?

Är inte så insatt, någon jurist kanske vågar sig på att beskriva lite bättre?

Av det skälet alltså? Men Kadetten kanske skulle följt upp med lite mer information? Vad jag vet är det relativt vanligt att en köpare själv hämtar sin båt? Man slipper ju transportkostnaden helt?

Och det lilla jag läst om i engelska forum så finns inte motsvarande fråga om en engelsman köper en båt i Frankrike och seglar den över kanalen? Där är frågan mer om en enskild köpare omedelbart kan starta en uthyrningsverksamhet och därmed kunna dra bort momsen. De har betydlig fler regler i England om charterverksamhet än i Sverige och därigenom tolkningsfrågor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde... skulle ju svara på trådskaparens sista fråga : Hur är en nyproducerad båt mot en äldre?

Tror att det inte är några konstigheter,  allt blir ju sakta bättre ?

Man får själv försöka prioritera vad man menar? Men förutom att de tre stora varven spottar ut tusentals båtar. Det innebär att årsmodelltänkande påverkar begagnatpriserna mer än hos oss!
Dvs mäklare vet att en två år äldre båt ska var så och så mycket billigare än en ny båt. Detta helt oavsett skick. Som förutsätts vara bra...  och du har hundratals till salu att välja på...

Sedan ska vi även konstatera att de stora varven har råd att anlita fina konstruktörer vilket innebär att båtarna blir bättre i termer av seglingsegenskaper och inredning hela tiden. En nyare båt ska alltså segla lite bättre än en äldre osv. Utrustningsnivån höjs lite grann men båtarna kommmer från en redan hög nivå, det handlar mer om en storlek större avlastare, typ.

Nackdelar? En generell och en specifik.

Generellt så görs en stor procent av dessa varv båtar för uthyrningsverksamhet. Det innebär kompromisser, typ att man får mindre segelyta än om det vore en kappseglingsbåt?
Specifikt så försöker man spara i produktionskostnad. Så en äldre båt från de stora varven kan mycket väl ha lite mer skåp, lite mer stuvutrymmen osv... sådant man tagit bort i senare modeller där man vill få in maximalt antal kojer istället? Och visa upp en stor salong resp sittbrunn.

Senast ändrad av Funkis | 21 mars 2011 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

32:an verkar inte finnas kvar utan det är 34:an som verkar vara minsta modellen numera. Finns en hel del Bavariabåtar till salu modell 30, 32 och 34 från åren 1999-2005 och med pris från 500 till strax över 600 tkr. 

Har någon koll på nypriserna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev roybean:

32:an verkar inte finnas kvar utan det är 34:an som verkar vara minsta modellen numera. Finns en hel del Bavariabåtar till salu modell 30, 32 och 34 från åren 1999-2005 och med pris från 500 till strax över 600 tkr. 

Har någon koll på nypriserna?

Välkommen till MG !

Eftersom din fråga gäller fler modeller än bara den i rubriken angivna samt att trådens sista inlägg är 12 (!) år gammalt, kanske du skulle starta en ny/egen med mer passande rubrik för att få fler svar.

Var sedan gärna lite mer specifik på vad du menar med "nypriserna" i din egna tråd - är det nuvarande nypriser på Bavariabåtar så hittar du ju dem på nätet.

Men du kanske menar vad dessa båtar kostade nya för 20-25 år sedan. Vilket väl inte är speciellt intressant eller relevant om du skall köpa en sådan båt idag.

De kostar det de kostar, och vad priset/värdet idag har för relation till vad båten kostade ny ändrar inte dess pris (och är dessutom inte helt lätt att förstå oavsett alla gånger).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för välkomsthälsningen 🙂 Ja det var kanske inte bästa stället att fråga på och inte en helt avgränsad fråga. Har dock fått uppgifter om att en ny Bavaria 34 börjar på 1,7 miljoner kr (listpris) och det var det jag egentligen undrade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...