Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Boat4Fun

Branchens sjuka prissättning

Rekommendera Poster

Varför måste man i båtbranchen hålla på med detta otyg att skylta med priser på båtar, framförallt segelbåtar, som man i realiteten inte kan köpa dem för?

Var på båtmässan i går och har nu riktat in mig på att köpa en ny segelbåt i stället för att fortsätta leta bland slitna och bedagade 30-34-fotare från 80-talet. Kände mig riktigt motiverad när jag klev in i mässhallarna och gick upp på en av segelbåtsbryggorna. Där låg en Jeanneau 33:a inbjudande och fin. Det är en båt som jag känner skulle passa mig fint. Prislappen sade någonting på 740.000:- och jag kände att nu jäklar är jag redo att slå till. Nu är det slut med gammalt, nu får det bli nytt.

Gick till försäljaren för att ställa några frågor och för att kolla vad man eventuellt behöver lägga till för att få båten klar. Vet sedan tidigare att det alltid blir några tillägg. Fick nu veta att för att ha båten helt segelklar och sjösatt med den utrustning som behövs och som de flesta väljer får räkna med ett pris på ca. 990.000:-! VA??

Den enskilt största posten är frakt från fabrik, vilket står för ca. 70-80.000:- för en båt i den här storleksklassen. Att frakt kostar vet jag, inget konstigt med det. Men varför inte redovisa det på en gång på prislappen? Detta lilla tillägg om ca. 250.000:- (en kvarts miljon och ca. 33% av båtens ursprungspris) fick i alla fall mig att tappa lusten och gå därifrån. Innan jag gjorde det frågade jag säljaren varför i he...te man håller på med dessa vilseledande prissättningar på segelbåtar? Det är ju sjukt!

Det märkliga är ju att när det gäller motorbåtar så verkar man i de flesta fall klara av att visa ett pris för en färdig på HÄR I SVERIGE. Detta gäller även för båtar som kommer ända från USA. Men av någon outgrundlig anledning så håller segelbåtsimportörerna på med denna oseriösa och tvivelaktiga metod när man sätter sina priser och skyltar med MÄSSPRISER. Till vilken nytta? Enda anledningen lär ju vara att locka till sig kunder till ett köpesamtal. Men hur många går inte därifrån med en besk eftersmak? Måhända med ett kontrakt på sin drömbåt, men till ett pris som blev betydligt högre än man tänkt sig.

Sluta upp med dessa dumheter och skylta båtarna med priser som verkligen gäller när du köper den normalutrustad vid brygga här i Sverige!

 



Senast ändrad av Boat4Fun | 06 mars 2011 | 19:43



Senast ändrad av Boat4Fun | 06 mars 2011 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller verkligen med! Det borde finnas något som motsvarar pris på gatan för bilar.

fritt varvet-pris är ju egentligen helt ointressant. Såklart att priserna kan skilja med olika tillval och utrustningsnivåer, men allt sånt blir lättare att räkna ut och förstå om prisets sätts utifrån någon sorts standardutrustning.

Ingen köper en segelbåt utan segel, alltså borde sådan prissättning vara förbjuden.

Hoppas att du ändå hittar en härlig båt från ett hederligt varv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, har noterat samma sak.

Är de inte mer agenter åt tillverkarna, än importörer?

Om man får betala frakten själv menar jag? Iof så vad man än handlar så får ma ju som kund betala frakt. Även om ica och volvo inte specar vad frakten till butiken/bilhallen kostar.

Fördelen är ju att man kan skita i och betala frakten till importören , segla hem härligheten själv!

Likaså kan man ju köpa kvalitéts segel i svedala, istället för smäckiga kina fabriks..

Prova att knalla in till båt tillbehörsfirman och få paketpris på allt du vill ha. Jämför det mot vad importören vill ha. Installera själv, kanske nere vid fabrikens hamn, eller anlita något litet varv i närheten av fabriken, med god service och pris?.

Importörerna bjuder ju på möjligheten att ordna väldigt mycket själv.

Håller dock med att dom borde skriva XXXX.XXXXX kr för skrovet och ev mast i marknadsföringen.



Senast ändrad av Sator | 07 mars 2011 | 00:31



Senast ändrad av Sator | 07 mars 2011 | 00:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min Beneteau för sex år sedan så ingick i princip allt: tampar, fendrar, bestick, tallrikar, full tank. Jag kan inte påminna mig att några extremt rena lockpriser användes. Lämpliga paket var medräknade och en mycket detaljerad tvåsidig prislista fanns att tillgå. Jag antar att det då som nu skiljer en hel del mellan olika fabrikat.

Försök som jämförande exempel hitta en tysk bil som levererats utan extrautrustning för minst 20% av grundpriset. Det går inte. Bilpriserna anges med pris i Sverige, inte fritt fabrik, men som någon tidigare sagt, många vill segla hem båten från utlandet och spara en slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord26 : jag vet inte, utan denna summa var enligt säljaren vad man fick räkna med för en segelklar båt här i Sverige med den utrustning som bör finnas och som folk brukar välja. Jag antar att sådana självklarheter som bottenmålning, sprayhood, värmare m.m. ingår i detta tillägg.

Att det finns extrautrustningslistor med många tillval som kan göras tycker jag är helt ok. Men det pris man lockar med bör givetvis handla om en båt som du kan hämta vid lämplig brygga här i Sverige och segla ut med på direkten utan att känna avsaknad av nödvändig utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig på alla punkter.

Jag var själv på öppna varv på västkusten för 2 år sedan och märkte detta hos nästan alla säljare.

Jag fick syn på en Hanse 320 vars pris passade mig och där var det en färdig båt med allt man behövde, man fick hämta den själv i tyskland men det vara bara en rolig seglats hem.

Jag har köpt till lite små saker i efterhand så som autopilot, cd, lite nya instrument mm.
Tror Hanse har färdiga båtar idag med till bra priser så besök dem på mässan och fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på valfrihet?
Jag tycker det är ett vettigt system - att utgå från en naken båt fritt varv.
För många är det högst individuellt vilken slags utrustning, typ och fabrikat av segel och vilka tillbehör man önskar.
Och vissa vill kanske segla hem själva och få en trevlig resa istället för de pengarna en transport kostar.

Däremot skall man utan trams få en komplett redogörelse för vad utrustning och transport kostar - så att den som väljer en komplett båt levererad här hemma direkt ser slutpriset.

Jag skulle aldrig betala en krona  för de skräpsegel, fjuttfendrar och lättvikts-kopieankaren med tampsnutt som levereras som standard. Inte heller en transport på kanske  50.000 från exempelvis Tyskland när det istället blir en trevlig sommarseglats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde väl två priser anges samtidigt, ett naket pris och ett included all pris.

Håller med TS att denna prissättning skapar bara badwill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de priser jag såg på mässan fanns det både naket och utrustat. Kan dock tänka mig att många tror att det nakna priset är det man kan får båten för, ok utrustad. Delvis kan det ju bero på att säljarna gärna skyltar det priset lite större.
Någonstans mittemellan naketpriset och det utrustade är väl skäligt att tro en seglingsklar båt kostar utan massa onödigt. Men det är ju som någon sa i tidigare inlägg, upp till var och ens behov.

Ett vid bryggan pris utan lull lull, vore ju iof trevligt och mindre vilseledande. Men det blir ju på samma gång rätt många priser som isåfall ska redovisas på skylten och dessa finns ju på specbladen. Tänker då att de finns nog lika många definitioner på vid bryggan pris som det finns köpare.

(Men det är bra att fler upptäcker att det är totalt nakna priser säljarna skyltar med, eftersom många gärna jämför äldre båtars begagnatpriser med nya och då givetvis just naketpriset och som det framgår av TS att det behövs ytterligare 33%)



Senast ändrad av DavidN | 07 mars 2011 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är just ordet included all - vad är det?
Skall man jämföra båtpriser, vilket man naturligtvis gör om man planerar att köpa,  blir det nästintill omöjligt när included all kan betyda allt ifrån minsta möjliga antal tillbehör i enklast möjliga utförande på en slags båt medan en annan levererar rätt dimensionerade detaljer som gör båten seglingsklar nästan på riktigt.
Jag har sett exempel på kompletta båtar som levereras med 3 fendrar som är 30 cm långa till en 35-fotare och därtill 4st 4 m förtöjningslinor.
Medan andra anser att elankarspel och 60 m kätting är standard.

Nej, publicera en prislista som utgår från en naken båt, fritt varv och sedan alla standardoptioner och tillbehör uppradade och prissatta.
Litet enkel addition kan man väl begära av en blivande båtägare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean: jag har inget emot utrustningslistor och tillägg, utan det jag kritiserar och kraftigt ifrågasätter är det i mitt tycke fula sätt man använder sig av genom att sätta upp skyltar med Mässpriser som egentligen avser en båt som inte är klar för seglats, dessutom inte här i Sverige. Jag tror att det totalt sett är ett fåtal som väljer att segla hem sina båtar från t.ex. Frankrike, hur trevlig än en sådan seglats må vara. För dom kunderna kan man istället erbjuda en rabatt. Men något sådant skulle ju inte gagna det syfte man har....

Hur många tänkbara köpare har inte baxnat när dom fått veta att det tillkommer en liten nätt summa om 70-80.000:- bara för att få hit båten? Låt sådana givna kostnader ligga i priset på båten, likväl som det gör det på all annan marin utrustning - allt från båtar och motorer till tillbehör och annan utrustning.

Och lite enkel addition tror jag också de flesta klarar av, det kommer ändå att krävas om man skall ge sig in i en affär på närmare miljonen. Men dom ibland finstilta prislistorna är inte det första du ser på mässan, utan det är med hjälp av dom och dina additionskunskaper som du sedan sitter hemma och upptäcker att verkligheten var något helt annat än vad den var när du såg skylten med Mässpriset ;-)



Senast ändrad av Boat4Fun | 07 mars 2011 | 21:25



Senast ändrad av Boat4Fun | 07 mars 2011 | 21:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en billig instegs/bas modell som i realiteten bara finns i teorin, är ett känt sätt att sälja dyra varor vare sig det är bilar, hus eller båtar. Sen när kunden väl har bestämt sig så lägger man fram utrustningslistan och då är det bara att kryssa för än det ena än det andra, och vips har priset ökat 10, 20 eller 30 procent.  Fult men gammalt och beprövat säljknep - och ofta är det på extrautrustningen som man tjänar de stora pengarna, och som konsument  har man inte en aning om vad vaven köper in prylarna för.

Men man kan ju undra vem som köper tex en äkta Nimbus thermos för 450 kronor eller muggar  för 99 kronor styck, när man kan köpa likvärdiga prylar på IKEA för någon tia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pris-sättning är en empirisk vetenskap som jag efter 25 år i IT branchen har respekt för...

Men jag vet ändå inte riktigt vilken båt som Boat4fun ovan har tittat på, i vart fall erkänner han själv att han inte djupdykt i prislistorna för att se om tex sprayhood ingår eller ej? Nehej?

Jag själv tittade på en Hanse 375 för skojs skull, dels för att den var ny och dels för att den var relativt HÖGT prisad jämfört med de lite större båtarna från samma varv. Vad ingår då tro?

Enligt prislistan så ingår det som jag själv tänker på för att få komma loss från leveransbryggan förutom vindinstrument. Men plotter finns med. Värme. Kyl. Ankarspel. SPRAYHOOD. Lazy Jacks. Extra batteri och en landströmsladdare. Duschslang monterad i sittbrunn. Teak i sittbrunn. Dynor till sittbrunn. Med mera... Jag frågade säljaren vad jag borde tänka på att köpa till?

Han tyckte man kunde ha lite mer exklusiva laminatsegel om jag ska kappsegla? ( Nej, inte jag )

Kanske ett teakdäck? ( Nej, men det kostade faktiskt inte mer än 65´ vilket är jättebilligt... )

Sedan hade ofta köpare av en sådan här stor båt ofta önskemål om vilket märke på vind- och navigationsutrustningen så där fanns stor valfrihet... ingick inte. Liksom ej heller radar. Vet faktiskt inte vad jag mer måste ha för att njuta av familjesemester. Inte mycket tror jag...

OCH på frågan om vad som tillkom för transport, riggning, sjösättning och överlämningen med funktionskontroll så svarar säljaren att det ingick självklart. Men inte bottenmålning vilket många väljer att vänta med till första hösten... sa säljaren. Men ingick verkligen det att båten låg klar och riggad i sjön åt mig? Bra lägga loss liksom?  Ja...

Pris? Mässerbjudande fram till 20/3 var 1,280.000:-  och leveransdag oklar då man gör båtarna i tur och ordning. Men beställde jag under mässan så har jag min båt sjösatt innan midsommar.

Men vad är skillnaden mellan mässerbjudandet och ett normalpris då? Säljaren ansåg att varvet i stort sett ger bort ett utrustningspaket som de flesta ändå måste ha i Sverige, typ värmare osv...

Ganska bra pris. Gick över till Bavaria, lågprismärket... lite svårare att räkna ihop deras utrustning så det blev jämförbart men jag kunde väl komma fram till att Bavarian ev var ca 100´ billigare. Det är inte samma båttyp eller exakt längd så man ska nog inte jämföra rakt av kanske? För, som sägs ovan, en intresserad köpare måste nog räkna själv ur prislistorna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ändå inte hur du menar när du tycker att all marin utrustning skall ingå i priset.
Vad är all marin utrustning?

En nöjer sig med billiga standardsegel, en annan vill ha dyr specialduk.
En nöjer sig med 10 kg fulbruce i aktern, en annan vil ha ett tungt stävankare med kätting och spel
En vill ha sprayhood, andra inte.
3 fendrar eller 6? En del har ännu fler.
En nöjer sig med enkel logg/lod/plotter, andra vill ha kompletta vindinstrument, jätteskärm och framåtseende lod.
Osv
Osv.

Baxnar man av att behöva betala 70.000 för att få hit båten lurar man bara sig själv om man vill slippa se summan specifierad.

Den enda anledningen till att man kan ha glädje av en prissättning som åsyftar en segelklar båt är att man är så oerfaren att man inte själv kan avgöra vilka bitar i listan man behöver utifrån sina behöv.
Och är man så oerfaren kommer man ändå så småningom upptäcka att det varvet ansåg vara nödvändigt och anpassat knappast är det.

Sedan kan jag hålla med om att mässpriser som egentligen är standardpris minus utrustning och tjänster är skojeri och det är inget jag försvarar.




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean: du har missförstått mig. Jag menar inte att all annan marin utrustning skall ingå i båten eller priset. Jag menar att låt alla sådana givna kostnader som frakt vara inbakade i priset på båten - precis som det är för allt annat man köper i marina sammanhang. Köper du en motorbåt i Sverige (av normal storlek) så talar man aldrig om någon frakt, annan än möjligen en lokal frakt i Sverige. Köper du en gummijolle, en utombordare (som kan kosta ända upp till runt 300.000:-), sjökläder, ankare eller navigationsutrustning så är det aldrig tal om frakt från fabrik. Varför skall det vara annorlunda för segelbåtar? Istället för att upptäcka detta lilla tillägg i efterhand så baka in det från början. Svårare än så kan det ju inte vara.

Tror jag sagt mitt i denna tråd nu - har tyckt till om något jag verkligen ogillar och kan bara hoppas att detta når öronen på de personer som arbetar med prissättningen av segelbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att köpa en bil, grundutrustad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tror du missförstår mig!

Baka föralldel in allting i priset då om man känner sig lurad när båten inte komplett och tycker det är jobbigt att räkna själv. Men låt åtminstånde posterna stå redovisade. Så att man som konsument kan göra sina egna val.
Jag har ingen lust att tvingas betala överpriser för undermåliga tillbehör varvet slängt dit bara för att med visst fog kunna påstå att båten är seglingsklar. Och betala återförsäljarens vinstmarginal på frakten.

Jämförelsen med bil, som någon gör, känns litet fånig. Köper jag en bil väljer jag till utrustningspaket,  precis på samma vis som jag efterfrågar för båtar, alltså man utgår från grundpris, väljer motor, växellåda, lack och grad av utrustning. Då går det bra utan att man klagar över att lockpriset är med minsta motorn och med minsta komfortpaketet samt att bilen inte är körklar då vinterdäck och  isskrapa saknas.
Men inte för båtar. 

Jämförelsen med själv hämta utombordare eller sjökläder känns också litet dum - det finns inget egenvärde i att åka till fabriken i Kina eller för all del någonstans i Europa att hämta dem. Det blir inte billigare att fylla bilen och är knappast ett dugg kul.

Men för många är det ett egenvärde att exempelvis semestersegla hem en båt från exempelvis Frankrike eller Tyskland och dessutom spara många 10-tusentals kronor.
Att motorbåtar behandlas annorlunda säger sig självt - bränslekostnader och i de flesta fall bristande sjövärdighet är två goda argument.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...