thomas-marine 0 Postad 6 Mars , 2011 Hejsan! Eftersom mina seglingskunskaper är mer än nödtorftiga och jag tycker att min man behöver avlastning , så har jag bokat in mig på nybörjarkurs hos Gunnars seglarskola i sommar. Vore kul att veta om någon mer ska dit eller om någon av er läsare har erfarenhet av deras kurser, sen tidigare? MVH Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziox916 0 Postad 30 Mars , 2011 Oj, vad kul du kommer att ha!! Jag gick på Gunnars under 1 v. sommaren 2008 och hade jättekul. Åkte upp dit själv och seglade & bodde tillsammans med 2 andra tjejer. Det var mkt segling och man fick slita hårt hela dagarna, men så mkt man lärde sig!! Kvällarna åt vi gott och umgicks med de andra kursdeltagarna. Båtarna var lite slitna och ingen direkt lyx men var bra att lära sig segla med (Smiling). Du kommer säkert att ha kul och kommer att lära dig jättemycket! Lycka till! Senast ändrad av ziox916 | 30 mars 2011 | 22:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 31 Mars , 2011 Hej ziox! Och tack för ditt svar! Låter som jag valt rätt väg att lära mig segla på ! Jag åker också dit helt själv och det ska bli himla spännande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 1 April , 2011 Jag gick en veckas kurs på Gunnars tidigt på våren 2007 och hade riktigt kul. Däremot var det lite väl kallt och fuktigt att övernatta i båten så tidigt på våren, så Juni och framåt rekommenderar jag. De första 5 dagarna seglade vi mest med instruktör ombord och lärde oss grunderna i segling och diverse nyttiga manövrar, varvat med lite teori. De sista 2-3 dagarna seglade vi helt på egen hand och sov över på små öar eller i andra hamnar. Ett äventyr! Senast ändrad av durksvin | 01 april 2011 | 02:27 Senast ändrad av durksvin | 01 april 2011 | 02:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 1 April , 2011 Hade du bra förkunskaper eller var du nybörjare helt igenom? Och hur kändes det efteråt? Har man verkligen hunnit lära sig så mycket att man vågar sig ut helt ensam sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2011 Jag tror säkert att du kan gå ut med båten ensam. Det finns en spärr mot att lämna hamn ensam som lätt löser sig bara man ser till att göra det. En slags landfobi. När inte ett flertal armar är med och bär av och fixar tror man att båten ska flyta iväg jättesnabbt och krocka med allt möjligt runt omkring en. I själva verket kan det till och med vara en fördel att vara själv istället för att behöva ge order. Det går oftast snabbare att utföra ordern. Har väl fobin klarats av blir det inte farligt att putta ut båten och låta vinden hjälpa till. Plus motor och rep. Testa först i lätt vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 7 April , 2011 Jag hade i princip inga kunskaper om segling alls, bara sjövana från andra typer av båtar. Däremot hade jag tagit förarintyget några år tidigare. Det underlättade på vissa områden, som till exempel sjökortsläsningen. Men vad gäller själva seglingen eller hanteringen av båten spelade det intyget inte så stor roll. Efteråt fick vi en kick och ville segla mer. Vi började med att hyra båt några dagar sommaren efter, en Maxi 77. På Gunnars var vi alltid 4 personer i båten, men när vi hyrde var vi bara två. Det märktes tydligt hur mycket smidigare det går att lösa uppgifter när man är några fler ombord, speciellt när man är ovan. Men allt gick bra trots att vi var rätt nervösa när vi gav oss ut själva första gången . Men helt ensam har jag inte vågat ge mig ut än. När jag fått mer rutin kanske jag vågar mig på det. Om du bara ser till att du får öva in de olika momenten på Gunnars hyfsat bra så tror jag du fixar det fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser