Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Passo

Blocket - fantasipriser !!

Rekommendera Poster

Hej.
Är det fler än jag som tycker det är lite väl höga begpriser på blocket?
Man skall väl inte betala 100´ för en 20 år gammal styrpulpetare med en 2-taktare i bak, oavsett skicket eller vad tycker ni? Det går ju att få helt nya för bara lite mer pengar, vad tror folk?

Mvh
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen är denna diskussion uppe här på MG.. Brukar dessutom alltid vara samma debattörer i trådarna, och därför lite samma utgång i diskussionen.

Länkar här till en av de senare trådarna i ämnet:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=384436



Senast ändrad av GeorgeVII | 06 mars 2011 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig säga att det är för höga priser på något. Det ät tillgång och efterfrågan som sätter priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller att det rätta priset är det som kunden är villig att betala, som säljare så går man väl ut så högt det går och hoppas att nån köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många exempel på galenpannor som sätter ut helt vansinnigt höga priser och jag tror inte att det är helt ovanligt att ägare till samma båtar hakar på i tron att oj vad bra jag kan få betalt för min båt. Med hänvisning till de felprisade båtarna så hävdar sedan flera att det är så mycket dom är värda. Vips så har man stegrat prisbilden på en viss båtmodell. Det hade väl inte varit något större problem om båtköparna bestod av kunniga, insatta och sansade personer - för då hade dom gett fanken i att köpa dessa båtar och säljarna skulle till slut inse att det nog var lite väl i överkant vad dom begärt. Men nu finns det ju en massa människor som vare sig har kunskapen om båtar eller insikten i deras värde, men däremot gott om pengar, ja då händer det nog alltför ofta att dessa vansinnigt prissatta båtar likförbaskat blir sålda. Kryddar man det hela med de ivriga och smått desperata människorna som bara måste ha en båt och det NU! - så blir ju saken ännu enklare för säljarna. Sedan kan man ju undra om det verkligen är marknaden som styr, ett begrepp som många hänvisar till? Denna marknad består då tyvärr i många fall av okunniga personer som ger sig in och satsar sina pengar lite väl blåögt anser jag. Men det är tack vare dessa som prisbilden hålls uppe tror jag, för i realiteten så finns det alldeles för många båtar som inte är värda de pengar de säljs för.

Man skulle nästan kunna likna denna marknad vid aktiemarknaden. Sålänge det finns de som tror att dom gör bra affärer och stoppar in sina pengar där så hålls grytan kokande. De som kan något har ju köpt tidigare till rätt pris och låter sedan de mindre kunniga driva upp priserna för att sedan sälja i rätt tid. Trots den marknad som finns där så drivs ju priserna upp till orealistiska nivåer och till slut händer det att man har en bubbla. Undrar när den bubblan kommer i båtbranchen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot dig i din analys eftersom jag inte är insatt eller på jakt efter en båt, men skulle du resonera likadant om du skulle sälja en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja fast är man normalt funtad så utgår man alltid utifrån vad ekipaget hade kostat som nytt eller jämför med en ny båt som liknar den man tittar. Då går de aldrig fel.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak varje år många som ska ha ny båt till våren. rätt priser hittar du först efter midsommar om du kan vänta eller är tillräckligt kylig o väntar. De enda båtarna som ligger rätt från början är de där ägaren redan har köpt ny båt och måste bli av med den gamla innan sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med trådstartaren. Givetvis är det heltokigt att betala 100 tkr för en 20 år gammal styrpulpetare med lika gammal motor. Spelar ingen roll vad det är för skick.

Citatet ovan tror jag beskriver mycket väl hur det kan fungera ibland. Även här på Maringuiden har man ju läst mer än en gång att blocket på något vis skulle spegla marknadspriserna. Allt som oftast inser man ju att blocketpriserna omöjligen kan vara marknadsmässiga. Tragiskt att det faktiskt finns människor som går på detta.

Jag kan på rak arm länka till flera annonser på båtar som har flera år på nacken där säljarna begär nypris eller nära nypris - ja ibland tom faktiskt ÖVER nypris...

Jag har skrivit detta i andra trådar och då har någon försvarat säljarna med att det minsann ingår viss extrautrustning som plotter och båtvagn, fendrar och ankare...., so what säger jag. Värdet på dessa extra tillbehör är försumbart.

Jag råder alla presumtiva båtköpare att kolla upp vad den tilltänkta båten faktiskt kostar ny. Sedan göra åldersavdrag för såväl båt, motor och extrautrustning. Med risk att stöta mig med dem som hävdar motsatsen anser jag att vare sig båtar eller motorer har evigt liv, hur mycket de än servats. Förr eller senare korriderar/krackelerar de sönder och en ny motor är sannerligen inte gratis. Betala kort och gott inte för mycket för gammalt skit.  Privatimport av båtar från USA och övriga EU tror jag nu är mer konkurrenskraftigt än någonsin med våran starka krona. Helt klart alternativ som bör övervägas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luriga är att när båtarna blir så gamla så det inte går att se på nypriser längre.

Ta min gamla jänkarbåt som exempel, har rivit rätt mycket i den. Bytt saker och förbättrat konsturktionen från att den lämnade fabriken. Den båten är av mycket högre kvalité än när den lämnade fabriken 1997.

Kollade lite kvitto osv och tänkte till vad som förbättrats genom åren? Kom fram till att 500 olika punkter på båten förbättrats både mindre och större saker.

Har alla invsteringar och nerlagda timmar ökat värdet eller bibehållt värdet? Tror inte detta tyvärr. Kan säkert underlätta om man lyckas få någon att komma och titta på båten.

Båtmarknaden går mot bilmarknaden, och det måste båtägarna förstå. Det är ditåt båtbranchen vill. De tjänar inte på att kunden köper en båt idag, och sedan ser man inte denna köpare förrän om ca 30 år igen. Helst skall köparen köpa ny båt igen efter 3 år.
 



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 07 mars 2011 | 00:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säkerligen

o det är säker därför marknaden översvämmas av nya varanter
av aluminium/stålbåtar, går ju att återvinna........
På en ny arronet för 500 000:-  är 150 000:- pant från svensk returtjänst.

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är ett generellt problem, visst ser jag också båtar där man verkligen undrar hur de tänkt när de satt ut priset men samtidigt så kan man konstatera att det säljs båtar av samma typ som har ett mer marknadsmässigt pris. De tokdyra beg-båtarna har en tendens att ligga på Blocket månad efter månad eller t.o.m år efter år i något fall.

Om någon okunnig köper dessa eller ej vet jag inte eller om de slutligen hamnar på rätt pris.

När det gäller tillbehörsdiskussionen så håller jag med till viss del. Jag tycker inte heller att en 5 år gammal GPS höjer båtens värde men ibland har köpare en tendens att jämföra exempelvis en snik-variant av en ny båt med ett beg-pris på en 1-2 år gammal likadan båt som är fullutrustad med många dyra tillbehör. Dvs en nästan ny väl utrustad båt kan ha ett pris som ligger nära baspriset på en ny tom båt tycker jag. Men givet vis inte om de har många år på nacken.

Oavsett vem som har rätt eller fel i denna diskussion så är väl ändå problemet till största delen självreglerande??

 

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Helt rätt ! Och varför ska man betala så mycket för en villa eller lägenhet som är 20 år gammal, de slits ju också och går sönder till slut ? De borde kosta en bråkdel av vad ett nyproducerat alternativ kostar. Tycker att vi kan starta en ny sajt, vadsakerbordekosta.nu, där vi kan utarbeta listor över vad saker egentligen borde kosta. Vi kan börja med begbilar, begbåtar, elpriser, ölpriser, ja listan kan göras oändlig...yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som kan ta hand om många kunder för visning av båten kan göra som fastighetsmäklarna gör. De sätter ett lågt pris och har sedan budgivning. Det attraherar en stor kundkrets och väl på plats och sugna på objektet (man blir lätt uppe i det blå) sätter budgivningen igång.

Det normala för båtmarknaden är att sätta ett högt pris och sedan låta kunderna pruta.

Man ska akta sig för att sätta för lågt pris.

Vi satte tydligen för lågt pris på en Ryds 480 med en trittiohästars Johnson för ett antal år sedan. På blocket satte vi ut den för samma pris som vi köpt den, 35.000 kr.

Det visade sig att priserna gått upp de tre år vi hade den. Köpare ringde medan vi var på väg för att vårstäda båten. En kund köpte den osedd innan vi var framme vid båten och kunde sätta igång att göra den klar för försäljning.

Båten visade sig fylld med vatten då pressenningen läckt under vintern. Styrningen hade fastnat så den gick sönder när jag tog tag i ratten och vred om. Vi hade precis släppt ut vattnet och fått rent i båten hjälpligt när kunden kom med släp och började lasta på. Vi prutade 5000 för trasiga styrningen och lovade hjälpa till med att lossa motorn (stöldskyddsbultad) vid senare tillfälle då styrningen skulle bytas. 

Vi skulle nog fått närmare 50.000 för båten om vi varit lite mer näriga.

På liknande sätt, jag lär mig tydligen aldrig, sålde vi en Optimist som legat oanvänd ett antal år. Vi satte ett skäligt pris, 3000 kr, och drog ned den till Göteborg på ett släp. Innan jag kommit ned till Gbg ringde några panikslagna föräldrar och köpte den osedd. Barnen skulle på seglarläger och skulle vara försedd med egen jolle. Nya kostade 30.000 så jag var alldeles för billig. 

Hur man än gör så blir det vad man kallar marknadspris eller ganska nära. Mer tid ger mer rätt pris. Man säger ju billigt vid snabb affär.

Det andra sättet är att folk får köa till sig varor men det sättet har vi slutat med i de flesta branscher. Nordkorea har väl detta system fortfarande kan jag tänka och dit vill vi väl inte.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten anmärkning när det gäller gamla motorer, i synnerhet utombordare. Många verkar anse att deras båtar som är utrustade med motorer från t.ex. 90-talet är väl up to date och står sig väl i jämförelse med nyare båtar och motorer. Det gör dom inte. En utombordare med 10-15 år på nacken är inte värd särskilt mycket. Et litet tips är att ringa till försäkringsbolaget och fråga hur dom värderar den. Jag lovar att många blir förskräckta när dom hör svaret. Försäkringsbolagen gör i de flesta fall rätt så rejäla åldersavdrag och det man får ut vid en stöldskada eller sjöskada räcker inte för att hitta något nytt motsvarande. Det huvudsakliga värdet i en äldre motorbåt ligger i själva båten (såvida inte motorn är utbytt mot nyare) och man bör väga in vad kostnaden för ett kommande motorbyte kan innebära för totalpriset. Tycker jag i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så att många har övertro på värdet av sin båt...men ibland tror jag faktiskt att det finns båtar som är högt prissatta som är värda sitt pris trots att de är 20 år gamla?

Har iaf sett den här annonsen ett otal ggr på blocket(Å måste dela med mig av den) och den är faktiskt lite rolig :-)......jag är iaf definitivt inte någon köpare på denna.  http://www.blocket.se/stockholm/Felrenoverad_mercruiser_454_magnum_27137351.htm?ca=13&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...