Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
politby

Gasolinstallation i USA-båt - komplicerat?

Rekommendera Poster

Hittade ingen bra matchande tråd så jag startar en ny. Jag funderar på att byta elspisen (två plattor) i min båt mot en gasolhäll, inte för att det är något större fel på den men jag vill vara oberoende av landström/elverk så långt möjligt.

Men frågan är om installationen blir så jobbig pga säkerheten att det inte är värt besväret. Jag tänkte placera gasolflaskan under en sittdyna på babords sida - alltså ute i sittbrunnen - vad jag förstår måste den stå i ett slutet utrymme med dränering. Finns det färdiga ytterbehållare att köpa som jag bara kan koppla till ett dräneringshål som jag tar upp i skrovet?

Det andra problemet är att det nog är en 3-4 meter mellan platsen där flaskan skulle stå och spisen, som är placerad i köket inne i ruffen. Vad jag förstått får man inte ha så långa ledningar, stämmer det? Det skulle vara alltför svårt att installera kopparrör så slang är ett krav.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte ha 3-4 meter slang, bara en kort bit närmast köket och en kort bit närmast flaskan. Jag hade samma problem i min förra båt och löste det genom att dra en lite grövre slang som jag fäste där jag kom åt. Kopparröret förde jag sedan genom slangen. som extra säkerhet fick slangen gå ända in i gasolutrymmet och tätades mot slangen vid köket så att eventuell läckande gas inte skulle komma in i båten. Gasolflaskan placerade jag i en plasthink med lock och med en ventilation i botten med slang ut i det fria. Tänk på att gasen är tyngre än luft och utloppet måste vara nedanför gasolflaskan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga brukar det inte vara kombinerad spis i jänke båtar ström och spritkök .

Så är det i min  Bayliner  3055-94 .När jag kör landström så kan jag köra den på el om jag vill .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

seasea har behållare kallas gasolhink med dränering i botten som du bara sätter en slang på till en skrovgenomföring. Inte svårare att dra kopparrör än slang och ha så kort slang som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att på min Coronet 24 så är det ca 60 cm slang  mellan gasoltuben och koppar röret att där sitter en tror det heter läckvarnare en glasflaska med vätska i i andra änden sitter det en kran på koppar röret  där slangen till spisen börjar . Det är ju en äldre båt  vad som gäller idag vid en ny insallation vet jag inte .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236635,5894_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en rätt vanlig lösning, men på båtar med elverk är det väldigt ofta enbart elplattor. Jag hade kombination el/sprit i min förra båt men det var värdelöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter i samma båt så att säga haha. Ska byta ut i min sea ray 268 till gasol. Så jag gick helt sonika till Bryggan och dom hjälpte mig med vad jag behövde inkl det nämda kärlet ( bryggan har ett billigt, ca 500 kr ) sedan finns det ett dyrt ca 1900 kr. Visst det är lite pyssel men inte mer än något annat i båtvärlden haha. På denna länk finns mycket matnyttigt ang gasol.http://www.fogas.se/default.asp?url=http://www.fogas.se/rwdx/cache/installationsmaterial_878.asp

Lycka till //Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning! Sätt inte gasol i båt. Det är -70 tal. Spritköken idag är både bättre och effektivare och så slipper man risken att övernatta i en mindre atombomb. Idag finns det nog inte någon tillverkare som sätter gasol i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så slipper man risken att övernatta i en mindre atombomb

Intressant inlägg ovan. Antar att du kör på bensin i din Sea Ray?

personligen  väljer jag gasol och är övertygad om att en rätt installerad och underhållen anläggning är ett säkert val. I kabinbåten kör vi både spis o kyl på gasol, enkelt säkert och inga batteri´ problem. I segelbåten är det bara spisen på gas och så får det förbli.

Hälsar Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spritkök det använde jag i scouterna på 70-talet. 

Om man tycker det är OK att det tar 20min att koka upp lite vatten så... annars är gasol oslagbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ett spritkök skulle vara bättre och effektivare än gasol har jag väldigt svårt att tro på. Det där får du allt bevisa.

Annan fråga. Varför får man inte ha längre slang än 1.5m?

På min Bayliner så sitter flaskan originalmonterad flybridge vilket ger en slanglängd på ett antal meter. Om det är godkänt av U.S coastguard m.m så har jag svårt att se några problem med längre slang än 1.5m 

På många UK båtar är flaskan monterad på akterdäck i skåp. Har inte kollat om det är rörledningar men...

Hur som helst så är det ju bra att få flaskan ute men de svenska reglerna gör så att man måste ha flaskan inne i köket många gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...