Florina 4 Postad 1 Maj , 2015 Ingen kan svara på hur många Sandhamns-olyckor som uppstått ifall lagen inte funnits. Fler? Färre? Omöjligt att svara på. Och nej - lagen hjälpte inte mot den. Men den kan ha förhindrat en annan olycka - går inte att veta? Men att alkohol skapar olyckor är det nog få som tror annat än. Man skall komma ihåg att vid breddning är vattnet mycket kraftigt utspätt av regnvatten. Och bara för att det finns kvar hål i båten, betyder inte att man skall strunta i att täppa igen de andra. Det är en bit på vägen. Glöm inte att det fanns en lag innan som säkert hade räckt i många fall ! Med sunt förnuft och ansvar kommer man långt, eller har folk inte det? Jag tror att de flesta har det! Fortfarande har man inte börjat i rätt ände och täppt till det största hållet, jag vet att det är utblandat med vatten från gatubrunnar som innehåller alla föroreningar som bilar lämnar etc. Men fortfarande om det är 10 % så blir det 88 miljoner liter bajs som rinner ut i Östersjön, vad ger det för signaler till dig? Frågan om det är rätt hål man har lagfört? bhmac: Ja lagar kan man ha åsikter om, i det här fallet diskuterar vi bajs och 0,2, Lagar borde man ta till med restriktion och är till för människor som inte kan ta ansvar och sunt förnuft. Vissa är radiostyrda och vet inte vad som är fel och rätt men jag tror att det är en liten skara. Nä nu ser vi på landskampen Trevlig kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 Maj , 2015 Nej - alla människor har inte sunt förnuft. Ja, de flesta - men inte alla. Därför behövs lagar om förbud mot att köra mot rött ljus, inte dricka alkohol innan man rattar en stor/snabb båt, inte köra hur fort man vill. Till exempel. Signalerna till mig... jag vet att problemet är dyrt och omfattande för att lösa då det innebär stora ombyggnader som skulle gå på din och min skattenota. Jag vet att arbete pågår med separering av dag- och spillvatten i takt med att man utför underhålls- och reparationsarbeten, så problemen byggs sakta bort. Men kan vi köra bajsfrågor i bajstråd snart..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 1 Maj , 2015 Nej - alla människor har inte sunt förnuft. Ja, de flesta - men inte alla. Därför behövs lagar om förbud mot att köra mot rött ljus, inte dricka alkohol innan man rattar en stor/snabb båt, inte köra hur fort man vill. Till exempel. Signalerna till mig... jag vet att problemet är dyrt och omfattande för att lösa då det innebär stora ombyggnader som skulle gå på din och min skattenota. Jag vet att arbete pågår med separering av dag- och spillvatten i takt med att man utför underhålls- och reparationsarbeten, så problemen byggs sakta bort. Men kan vi köra bajsfrågor i bajstråd snart..? Nä jag tycker att det är så att vår skärgård som är så fin borde klara sig med sunt förnuft med ansvar så länge som möjligt utan lagar och regler, har tillbringat ca 50 år där och ett ytterst få som inte har haft det. Åter till bajsfrågorna: Tycker du att man skall lagföra båtägarna för att det kostar skattepengar eller kostnader för kommunerna. Jag har bett trådskaparen om åsikter men han har inte haft några om det," ordningsman igen"? Jag tycker att det handlar om att lagföra båtägare på ena eller andra fallet är olyckligt. Sverige leder med 2-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 Maj , 2015 Nej - jag tycker att man skall fixa till avloppen så som jag skrev. Och jag tycker vi skall alla bidra med att minska övergödningen av Östersjön, fast jag tror att bajslagen inte kommer ha avsedd effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 1 Maj , 2015 Paralleller med vägtrafik. 30km/h övrerallt, då kan inga bilrelaterade dödsolyckor uppstå. Införs en sån lagstiftning så får vi noll dödsfall på vägarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 1 Maj , 2015 (redigerade) Hahaha Ja men det bästa vore väl att vi förbjuder oss själva ! Tryggt o säkert och ingen skulle stuka en nagel. Då går det nog för Peter_K !! Redigerad 1 Maj , 2015 av qbt54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2015 Förbudet mot toatömningen är en överenskommelse som HELCOM jobbat med i 40 år, meningen var att lagen skulle införas år 2000. Finland införde sin 2005, vi får den 10 år senare. Snacka om att gnälla för sent. Fö är det inte övergödningen som är problemet med båttoaletterna. En 0,2 gräns på forumen skulle antagligen drastiskt minska skitsnacket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 Maj , 2015 (redigerade) Vet inte om jag törs bo kvar i Sverige, här verkar ju allt var livsfarligt. Funderar på att flytta till ett land där man inte blir packad av en öl och skiter föroreningar. Tror inte det är så svårt att hitta, är väl bara att blunda, öppna kartboken och peka. Edit: Måste rätta mig själv skiten blir ju inte förorening innan den passerat en septitank. Redigerad 1 Maj , 2015 av Riro 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 1 Maj , 2015 Nej - jag tycker att man skall fixa till avloppen så som jag skrev. Och jag tycker vi skall alla bidra med att minska övergödningen av Östersjön, fast jag tror att bajslagen inte kommer ha avsedd effekt. Då är vi överens om bajset bra , men lagen är kvar och ingen åtgärdsplan från kommunerna finns, borde inte de som har bestämt lagen för fritidsbåtars wc tömning begära en åtgärdsplan för de som skapar det största problemet? Peter K har du en båt? eller har du varit i skärgården de senaste åren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 1 Maj , 2015 Förbudet mot toatömningen är en överenskommelse som HELCOM jobbat med i 40 år, meningen var att lagen skulle införas år 2000. Finland införde sin 2005, vi får den 10 år senare. Snacka om att gnälla för sent. Fö är det inte övergödningen som är problemet med båttoaletterna. En 0,2 gräns på forumen skulle antagligen drastiskt minska skitsnacket! Då är min reaktion att reningsverken inte har löst det på 15 år, hade dom löst det så hade inte båtägarna blivit beskyllda och bestraffning skyldiga, för de är en droppe i havet som de tömmer mot dessa 85 miljoner liter bajs som breddas från reningsverken. Vad gäller 0,2 så är ett eget ansvar och hänsyn som gäller och det har funnits en lag tidigare som säkert har funkat bra, eller har det blivit mindre olyckor nu? Har du båt? ca 0.1 men jag vågar skriva en då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2015 Nu spelar det ingen roll vad man tycker, både 0,2 och toalettömningslagen är beslutade sedan länge och det finns inget parti som tänker föreslå någon förändring. Det är mer troligt att ett eller flera partier gärna skulle se en skärpning. Det finns även en del politiker som förespråkar en båtskatt, förbud mot tvåtaktare mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 2 Maj , 2015 (redigerade) Nu spelar det ingen roll vad man tycker, både 0,2 och toalettömningslagen är beslutade sedan länge och det finns inget parti som tänker föreslå någon förändring. Det är mer troligt att ett eller flera partier gärna skulle se en skärpning. Det finns även en del politiker som förespråkar en båtskatt, förbud mot tvåtaktare mm. "Nu spelar det ingen roll vad man tycker" Då rättar vi in oss i ledet och tycker att det blir bra.!! Nä: Utbildning är nog bättre förslag än ogrundade lagförslag och böter, då kan man lättare avgöra hur hänsyn och ansvar och rätt och fel på sjön. Redigerad 2 Maj , 2015 av Florina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2015 Om man tycker lager är fel så får man försöka påverka politiskt för att få en ändring. Att beklaga sig på forum decennier efter att en lag införts har nog väldigt liten effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 2 Maj , 2015 Vet inte om jag törs bo kvar i Sverige, här verkar ju allt var livsfarligt. Funderar på att flytta till ett land där man inte blir packad av en öl och skiter föroreningar. Tror inte det är så svårt att hitta, är väl bara att blunda, öppna kartboken och peka. Edit: Måste rätta mig själv skiten blir ju inte förorening innan den passerat en septitank. Hahaha!! Stort stycke tummen upp !!!! Jag kan inte annat än att få samma känsla när man ständigt får höra dessa ältande desperata trygghetsnördar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 2 Maj , 2015 Om man tycker lager är fel så får man försöka påverka politiskt för att få en ändring. Att beklaga sig på forum decennier efter att en lag införts har nog väldigt liten effekt. Suck.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 2 Maj , 2015 Kollektiv lobotomi a k a svensk fordonslagstiftning. Politiker är som hästar. Rör något sig är objektet farligt. Har objektet bytt färg så är objektet farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 2 Maj , 2015 Ett tillägg, ju fortare objektet rör sig, destå farligare förefaller det sig för politikerhjärnan. Så det måste dö massor med mänisskor i snabba båtar varje år 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 2 Maj , 2015 Att jag sitter hemma i min soffa och tycker att en del saker är helt otroligt korkat med mer än 0,2 promille, är väl fortfarande tillåtet??? Eller har jag missat ngt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 2 Maj , 2015 Att jag sitter hemma i min soffa och tycker att en del saker är helt otroligt korkat med mer än 0,2 promille, är väl fortfarande tillåtet??? Eller har jag missat ngt? Njae snart kommer det nog en 0,2 lag mot soff-fylla så passa på! Har själv köpt ett par pallar då jag inte hört att det ligger ngn. motion i den riktningen. Hur ser det ut i framtiden får man (hen) stå upp, sitta eller ligga över 0,2 ? någon som vet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 2 Maj , 2015 (redigerade) Vi kan väl säga så här Bobo att jag tror att räkorna(shrimps)kommer att må lika bra utan både 0,2 lagen som bajslagen som tur e. Redigerad 2 Maj , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Maj , 2015 Nu sover dom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 3 Maj , 2015 Nu sover dom! Du verkar ha lagt dig tidigt igår? 16:16 Man får inte somna när man har vakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 3 Maj , 2015 Hehe hundvakten är värst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 5 Maj , 2015 eller är en av forumets skapare, vi får väl se, försvinner inlägget snart så är det kanske så, kram på er annars ändå... Nope det är han inte. Men den posten är nu borta eftersom det var lite dåligt språkbruk, minst sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser