Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
jonke_66

Sjöfyllerilagen DN debatt

Rekommendera Poster

Läste den i morse. Riktigt sansad och bra tycker jag. Är inte mot promeillegräns men tycker att 0,5 räcker och att flytta båt i nöd ska vara undantaget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket klokt och sansat inlägg i debatten ! Instämmer med artikelförfattarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra artikel som faktiskt slår huvet på spiken när det gäller den nya lagen ... stiftad av personer som aldrig har eller kommer att vistas på sjön ... vi kan bara hoppas på en snar ändring men jag tvivlar ... det har gått för mycket prestige i denna fråga nu ..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GALET skriver Göran Gabrielsson i Expressen idag. LÄNK

Trollingfiskare med 0,32, 18.000 i fostringsböter. LÄNK

Tveksam till att det var sjöpolisen som stoppade trollingfiskaren. Tror det är minst 15 år sedan sjöpolisen i Vänern skrotades. Buslivet på Västkusten prioriteras i första hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, sjöpolisen var faktiskt på besök i Vänern för inte alls länge sen. En bekant till mig/trolling-guide blev anmodad att blåsa. Proffessionell som han är blev d givetvis nollresultat.
Tydligen ganska trevliga killar ändå :)

EDIT:

Sjöpolisen Gbg var på besök i Vänern den 15 april enligt

http://salmonseeker.blogspot.se/2015/04/polis-och-stor-lax-besok.html?m=1

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, sjöpolisen var faktiskt på besök i Vänern för inte alls länge sen. En bekant till mig/trolling-guide blev anmodad att blåsa. Proffessionell som han är blev d givetvis nollresultat.

Tydligen ganska trevliga killar ändå :)

EDIT:

Sjöpolisen Gbg var på besök i Vänern den 15 april enligt

http://salmonseeker.blogspot.se/2015/04/polis-och-stor-lax-besok.html?m=1

Där ser man. De passar på nu innan högsäsongen på kusten drar igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Eftersom det förmodligen handlar om dagsböter blir beloppen höga om man tjänar mycket. Man kan ju tycka vad man vill om det systemet, men det är synd att det inte framgår antalet dagsböter, vilket säger mer om hur allvarligt rätten ser på brottet än antal kronor.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu bygger vi ut Wase på sjön kolla appen och funkar den där så vore det bra för att kunna se om det är någon olycka etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser en lag till som man försöker att få båtägarna till syndabockar och formar en lag så båtägarna blir kriminella.

Om man skulle soppa framför egen dörr först.

Tala om mygg och sila Kameler. Varför har båtar blivit något som skall vara lätt att ge sig på att beskatta och lagföra.

Citat från mambo

Det har kommit ut nya uppgifter i pressen där man räknat på hur stort det totala utsläppet i Sthlms vattendrag var under fjolåret, alltså då man varit tvungen att släppa ut avloppsvatten blandat med regnvatten mm. Det handlar om 885 milj liter. Alltså långt mycket mer än de 30 miljoner vi förut pratat om. Om jag åter får referera till mitt lilla räkneexempel från i fjol då jag jämförde fritidsbåtarnas toautsläpp med breddningen från reningsverken:

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

Om vi i stället sätter in siffran 885 miljoner liter i exemplet hamnar vi på ca 600 år av båttoatömningar. Nu haltar en del fakta i mitt räkneexempel, stadens utsläpp handlar inte enbart om toalettavfall, det är stora mängder regnvatten också. Men även om man prutar bort en hel del så handlar det om ofantliga mängder i jämförelse med fritidsbåtarnas utsläpp.

Vi har fått vår toatömningslag och jag som båtfarare i Mälaren är gärna med och bidrar till en renare dricksvattentäkt genom att tömma min tank i de tömningsstationer som finns. Men jag vill gärna att fokus riktas från att stämpla oss fritidsbåtsägare som stora miljöbovar när vi i det stora sammanhanget bara står för en mycket liten del av problemet.

Och ja -jag förstår att kommunerna i Stockholms län inte orkar med att bygga bort problemet hur som helst över en natt, det handlar om mycket arbete och pengar. Men likförbaskat är och förblir vi båtägare miljöbovar tills man löst det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig förutom att det brukar heta " sila mygg och svälja kameler"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig förutom att det brukar heta " sila mygg och svälja kameler"

Tack Ivan65

man blir så irriterad så man läser inte igenom vad man skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod att det var så men kunde inte hålla mig,blir oxå otroligt irriterad på dessa så kallade förståsigpåare som trotts magra fakta kallar sitt ord för lag! Tragiskt att göra människot till brottslingar bara därför

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, toalagen är ju dessutom otroligt relevant i en tråd som handlar om sjöfyllerilagen.... eller är det bakfyllebajsen nu pratar om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, konstigt att världen utanför har funnits i X antal miljoner år men att vi dom sista 10 åren skall tro att vi har lösningen på allt, både när det gäller bajslagen och fyllerilagen" som uppenbarligen inte fyller ngn funktion jämfört med den gammla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det dom sista åren inträffat 17 allvarliga olyckor på grund av alkoholberusning och 16 av dom druckit upp sig till över 1 promille så anser ialla fall inte jag att den så kallade 0,2 lagen inte gör ngn nytta, annat än att kriminalisera vanligt folk som vill kunna ta en öl till maten.

Den 17 de kunde man inte relatera till alkohol ens.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 ord: Welcome to sweden....bäst i att försöka vara bäst men sämst när det gäller. #jäntelag #pissland # ingenfrihetlängre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, toalagen är ju dessutom otroligt relevant i en tråd som handlar om sjöfyllerilagen.... eller är det bakfyllebajsen nu pratar om?

tror nog mer det handlar om att sunt förnuft skall få råda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller är en av forumets skapare, vi får väl se, försvinner inlägget snart så är det kanske så, kram på er annars ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

jo Killer boo, men av nån knepig anledning kommer alltid bajslagen in när det pratas om 0,2 lagen och visse versa, tror det handlar om att det är dom 2 nyskapade lagar som folk har minst respekt för, skall man förankra en lag hos medborgaren så måste man ha sakliga skäl och bevis för att lagen har ett existens berättigande, inte bara påstå saker, ha en skön valborgshelg nu alla! Ivan Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo Killer boo, men av nån knepig anledning kommer alltid bajslagen in när det pratas om 0,2 lagen och visse versa, tror det handlar om att det är dom 2 nyskapade lagar som folk har minst respekt för, skall man förankra en lag hos medborgaren så måste man ha sakliga skäl och bevis för att lagen har ett existens berättigande, inte bara påstå saker, ha en skön valborgshelg nu alla! Ivan
o boo boo, jag ber om ursäkt för tidigare lite tykna inlägg,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror nog mer det handlar om att sunt förnuft skall få råda
Ivan65, ett råd i all välmening. Läs vad du skrivit ovan några gånger, ta ett par huvudvärkstabletter och fundera sedan vad som händer med det sunda förnuftet när man druckit alkohol och varför lagar måste till. Förmodligen tyckte du att du var i jättefin form inatt, och att du skrev riktigt smarta inlägg - och kanske hade du satt dig i en båt och åkt hem för att njuta av din frihet som Lagen tar ifrån dig om det varit OK. Och då hade sannolikt ditt båtåkande varit i klass med din nattliga retorik.

O därför finns lagen. För många inser inte sina egna begränsningar efter man druckit alkohol. Och det är därför så många druckit "ett par öl" fast det sedan visar sig att de har när en promille alkohol i blodet.

Blir man en farlig båtförare efter en öl? Nej. Men det är en tydlig gräns att förstå. Om lagen sa, OK, en öl är OK. Hur stor öl då, hur stark då? Och är en öl OK, varför inte två små. Osv. Och rätt som det är sitter en förare utan sunt förnuft halvpackad i sin båt och riskerar inte bara sitt, utan även andra människors väl och ve.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det så jävla illa tidigare?

Var det så stort behov så att det blev tvunget till en lag om 0,2?

Var det så stort behov så att det blev tvunget till en lag om Wc utsläpp på fritidsbåtar?

Frågan är vilken lag som kommer nästa år som dödar människans egna sunda förnuft och ansvar.

Förlåt Jonke66 om jag blandade in toa lagen också men jag känner att det verkar som vi båtägare inte kan ta eget ansvar och förnuft samt då lagföras av någon lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två helt olika lagar... den som tråden egentligen handlar om, dvs 0,2-lagen, kom nog mycket till pga uppmärksamheten kring sjöfylleriet runt Sandhamn mm, där tre på natten i full fart man hemåt skulle med taskiga lanternor och bara en plotter efter att ha druckit "ett par öl". Tror inte att familjen där man druckit varsitt glas vin på klippan på eftermiddagen för att sedan åka hem under ordnade former var ett problem, men de åkte med i lagen.

Bajslagen är ju mer att länderna kring Östersjön gemensamt förbundit sig att minska utsläpp innan hela pölen är ett stinkande träsk, och det är ju bra. Sedan är effekterna tveksamma...

Apropå att det alltid räcker mer "sunt förnuft". Javisst, finns massor med regler man skulle kunna ta bort om det var så. Ta t ex hastighetsbegränsningar - både på land och sjön. De är totalt onödiga. Om alla hade sunt förnuft vill säga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar Peter K

Ja det är 2 olika lagar!

Denna tragiska olycka i Sandhamn blev inte bättre av 0,2 lagen.

Bajslagen tar man inte rätt tjur i hornen i mitt vetande om man släpper ut 885 miljoner liter gråvatten från reningsverken kallas "breddning".

Jag tycker att vi skall tömma i de stationer som nu finns, men jag tror att det blir en droppe i havet ;-)  

Det jag har emot är att båtägarna blir några strykhundar som bötesfälls och som man skyller på, men får man rätt fakta så är det inte där man skall börja.

Ja ta gärna bort hastighets begränsningarna på sjön det går bra med sunt förnuft, om jag skulle hålla hastighets begränsningarna så skulle jag skicka upp båtarna 5 m upp på land, men det gör jag inte för jag har sunt förnuft.

Ang tråden så skapades den av Jonke 66 ock till honom så har jag kommenterat varför jag blandade in bajslagen!

Men du kanske var ordningsman i skolan också?  ca 0,1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen kan svara på hur många Sandhamns-olyckor som uppstått ifall lagen inte funnits. Fler? Färre? Omöjligt att svara på. Och nej - lagen hjälpte inte mot den. Men den kan ha förhindrat en annan olycka - går inte att veta? Men att alkohol skapar olyckor är det nog få som tror annat än.

Man skall komma ihåg att vid breddning är vattnet mycket kraftigt utspätt av regnvatten. Och bara för att det finns kvar hål i båten, betyder inte att man skall strunta i att täppa igen de andra. Det är en bit på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort hastighetsbegränsningarna på sjön, så fri fart i alla kanaler då..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart att diskutera lagar en massa år efter att de beslutats. Ska vi kanske diskutera Högertrafiken, Kvinnors rösträtt också.

Sen denna argumentationstekniken, att det alltid finns något som är värre och då ska minsann inte vi som inte gör lika stor skada minsann få göra som vi vill. Typ misshandel är ok så länge det finns folk som mördar.

Modernt säkerhetstänkande bygger på att man vidtar åtgärder INNAN det händer olyckor, anses ganska framgångsrikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...